• עבודה כואבת?
    פגיעות שריר ושלד – כגון פגיעות גב או גפה עליונה, דלקות גידים, או תסמונת שורש כף היד – מהוות מטרד בריאותי וגורם עיקרי לתחלואה והיעדרויות מעבודה. על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי, נפגעי "שלד ושרירים" היוו 14.5% מתוך מקבלי דמי פגיעה וימי אי-כושר לשנת 2014, הקבוצה השנייה בגודלה. באירופה, באנגליה ובארה"ב, חלקן של פגיעות אלו בין פגיעות בתעסוקה בין 37% - 39%. פגיעות אלו נובעות מחשיפה חוזרת וממושכת לגורמי סיכון רווחים בעבודה, כגון כיפוף או פיתול של הגב, מאמצים חוזרים או ישיבה או עמידה סטטיות.
    חלקן הגדול של פגיעות אלו נותרות סמויות – אינן מדווחות, ואינן מטופלות כפגיעה בעבודה. הופעתן הדרגתית, ללא ארוע חד וללא סימנים בולטים, אלא בתופעות הולכות ומצטברות של כאבים, הפחתה ביעילות בעבודה ואף פגיעה איטית ברקמות הגוף.
  • ארגונומיה להפחתת גורמי סיכון בעבודה
    הדרך הטובה ביותר למנוע פגיעות שריר ושלד מצטברות בעבודה – איתור מוקדם של גורמי הסיכון באמצעות סקר ארגונומי, והפחתת החשיפה על ידי התאמת הסביבה לעובדים: לדוגמה, התאמת גובה משטחי עבודה; בניית מתקנים לאחסון בגובה ביניים או שימוש באמצעי עזר לשינוע ולהרמה.
  • היום הבינלאומי למניעת פגיעות מצטברות
    החל משנת 2000, ארגונומיים ברחבי העולם בוחרים לציין את ה"יום הבינלאומי למניעת פגיעות עומס חוזרני" (Repetitive Strain Injury) ביום האחרון של חודש פברואר – היום היחיד שאינו חוזר על עצמו כל שנה. משנת 2008, מציינים בארץ ביום זה את "יום הארגונומיה הישראלי".
    ביום הארגונומיה הישראלי שחל ביום ה' 28.2.19, תפחיתו את הסיכונים לפגיעות שריר ושלד מצטברות:
    > קומו להתמתחות בין מטופל למטופל; תשנו מנחי גוף מספר פעמים בשנה.
    > תתאימו את גובה משטח העבודה שלכם לעבודה נוחה – כגובה המרפק להקלדה או לכתיבה; מעט נמוך יותר לעבודת מאומצת, או גבוה יותר לעבודה עדינה.
    > הימנעו מהרמה והנחה מיותרים: היעזרו באמצעי עזר לשינוע; תאחסנו חפצים בגובה נוח ולא על הרצפה.
    > שלבו תנועה בכל יום עבודה!
  • הטמעת עקרונות הארגונומיה היא המפתח למניעת פגיעות שריר ושלד בעבודה!