להערכתו של רון אמרסון, מנהל תחום הבריאות בזום, מערכות בריאות רבות בעולם יעברו בשנת 2022 אותו שלב שעברו מרבית הבנקים הגדולים בשנתיים האחרונות: מעבר לדיגיטל כבחירה ראשונה. כלומר, ספקי שירותי בריאות וגם חולים, יפנו קודם כל לערוץ דיגיטלי, לפני בחינת אופציות אחרות.

"טרנספורמציה דיגיטלית" היא ׳שיחת  היום׳ בתחום הבריאות. כולם - מהדירקטוריון וצוותי ה-IT ועד הרופאים והאחיות - מדברים על איך טכנולוגיות דיגיטליות יכולות לשנות את תחום הבריאות ולהביא לטיפול טוב יותר ולתוצאות טובות יותר עבור החולים. מערכות בריאות רבות בעולם יעברו בשנת 2022 אותו שלב שעברו מרבית הבנקים הגדולים בשנתיים האחרונות: מעבר לדיגיטל כבחירה ראשונה. כלומר, ספקי שירותי בריאות וגם חולים, יפנו קודם כל לערוץ דיגיטלי, לפני בחינת אופציות אחרות.

לדברי אמרסון, שירותי הבריאות תמיד היו מורכבים ודינמיים, ודרשו מהספקים להסתגל לצרכים המשתנים של המטופלים. זה נכון כעת יותר מתמיד. אנו יודעים שיש מתאם בין גישה לטיפול ואיכות הטיפול, וזו הסיבה שמערכת בריאות הנסמכת קודם כל על דיגיטל ומאפשרת גישה קלה למשתמשים היא חשובה במיוחד. חשוב לציין שגישה זו לא אומרת ששירותי הבריאות יהיו דיגיטליים בלבד. מה שזה אומר זה שמפגש ראשון דיגיטלי, או טיפול מתמשך באמצעות מודל היברידי המשלב טיפול אישי וירטואלי, יכול להפוך לנורמה החדשה.

חדשנות מתמשכת

מגמה זו מואצת על ידי חדשנות מתמשכת של יישומים דיגיטליים בכל דבר, החל ממתן טיפול ועד הכשרה רפואית. ״אנו רואים כיצד חידושים טכנולוגיים מאפשרים לחולים בביתם למדוד נתוני דופק, לחץ דם, נשימה, רמות חמצן ומתח ללא מוניטורים או מכשירים רפואיים - באמצעות אודיו, וידאו וטכנולוגיות אחרות שכבר זמינות בטלפון הנייד – ולהעביר את המידע בזמן אמת לרופאים המטפלים... התפתחויות אלו מרמזות על האופן שבו מערכת הבריאות של העתיד תוכל לחבר בין חולים לצוותי טיפול מבתיהם, עם גמישות רבה יותר למטופלים וחיסכון בעלויות לספקים. כלים וירטואליים גם מקלים על הגישה להכשרה רפואית, מכיוון שספקי שירותי בריאות יכולים כעת לבקש הדרכה מומחים מהצד השני של העולם בלחיצת כפתור.

עוד אומר אמרסון כי בשנת 2022 ואילך, בזום מצפים לראות מגמה זו נמשכת כאשר חברות מפתחות דרכים חדשניות יותר למטופלים להישאר מחוברים לרופאים מבלי צורך לנסוע למתקן רפואי.

גורם מפתח המניע את האימוץ של מודל זה הוא היכולת לסייע למטופלים ללא קשר למיקום, ובכך להפחית את השימוש במשאבים מיותרים. לדוגמה, אם מטופל משתמש בביקור וידאו אצל ספק הבריאות שלו ואינו צריך להשתמש בחדר המיון המקומי או במשאבים ובנדל"ן של הרופא המטפל, זה מפחית עלויות. וידאו כ׳נקודת כניסה׳ גם יכול להפחית את הסיכוי להחמרה קלינית בזכות גילוי מוקדם, מה שמוביל לתוצאות טובות יותר.

גישה נוחה למטופלים

דוגמה לאופן שבו ביקורים וירטואליים מבוססי וידאו מספקים גישה נוחה למטופלים היא היכולת לאסוף נתונים אובייקטיביים באמצעות וידאו ללא צורך במכשירים רפואיים. ארגונים משתמשים באותה טכנולוגיה שנמצאת ב-Apple Watch כדי לאסוף נתונים ביומטריים, כמו סימנים חיוניים ועד רמות לחץ נפשי, פשוט על ידי השתתפות המטופל בשיחת וידאו. בשנת 2022 ואילך, אנו מצפים לראות אפילו יותר חדשנות בתחום זה, כאשר מפתחים ימצאו דרכים לאסוף נתונים חיוניים ללא צורך בציוד מיוחד. רבים מאיתנו עשויים לזכור את הפעם האחרונה שהיינו פיזית בבנק שלנו.... אנו מקיימים כיום ברוב המקרים אינטראקציה עם המערכת הבנקאית באופן דיגיטלי כמעט מלא. במודל זה, אספקת השירותים הנחוצה מוכתבת על ידי האפליקציה או השירות הניתנים. פרדיגמה זו היא המפתח גם לשירותי בריאות. תעדוף הדיגיטל לאינטראקציות עם אנשי מקצוע וארגונים בתחום הבריאות היא פשוטה וידידותית יותר למטופלים מדגמי מתן טיפול ישנים יותר.

באופן מסורתי, גישה לשיחות ייעוץ עם מומחה חייבה בעבר מטופל לנסוע למרכז שבו נמצא אותו מומחה - נטל הכרוך לעתים בנסיעות תכופות למדינה אחרת. המשמעות של השתתפות בניסוי קליני לדוגמה, הייתה רילוקיישן זמני עבור חלק מהמטופלים, בעוד שפיתוח הטיפולים נפגע בשל קושי בתקשורת במהירות בין משרדים הפרוסים ברחבי העולם. ביזור משפר את היכולת לגשת לכל אלה.

בתחום הבריאות, ביזור ישפר את הגישה לטיפול לאזורים יותר מרוחקים, למשל. אמרסון: ״אנו כבר רואים כיצד היכולת לשלב שיחות וידאו עם מכשירים רפואיים, כגון סטטוסקופים, אוטוסקופים ודרמוסקופים מאפשרת למטופלים לקבל טיפול באיכות גבוהה במרפאה וירטואלית, תוך צמצום הצורך לנסוע לפגישות שגרתיות במרכזים רפואיים גדולים יותר".

זה חשוב כי לא רק שיש מחסור בספקי שירותי בריאות, יש גם חלוקה לקויה במיקום - עם רופאים במרכזים עירוניים גדולים יותר בזמן שמיליוני אנשים חיים ועובדים באזורים מרוחקים. עם ביזור, מטופלים יכולים לקבל טיפול באיכות גבוהה באופן וירטואלי ממרפאה מרוחקת בתמיכת המטפל העיקרי שלהם או לראות מומחה בביתם בביקור וירטואלי.

גם ניסויים קליניים מבוזרים כבר גדלים בפופולריות. הם מאפשרים לחברות תרופות וארגוני מחקר להגיע למאגר מטופלים מגוון יותר וליצור חוויה נגישה יותר עבור המטופלים, מכיוון שכבר אין צורך לקשור את המחקר לאתרי ניסוי ספציפיים. ״חולים עם מחלות נדירות ומומחים בעלי כישרונות מיוחדים נמצאים ברחבי העולם, ולכן הגיוני לנצל את ההבטחה של טכנולוגיה דיגיטלית - אחרי הכל, קל יותר להעביר מידע מאשר להעביר אנשים.

ארגוני מדעי החיים יכולים גם הם לנצל את היתרונות של טכנולוגיית שיתוף פעולה טובה יותר, המאפשרת לכידות מוגברת בין צוותים גלובליים, כדי לגייס את הכישרונות הטובים ביותר לעבודה על בעיות מורכבות. ״ככל שהטכנולוגיה של עבודה מהבית ממשיכה להשתפר, אנו מצפים להשפעה חיובית על צד המחקר והפיתוח עבור ארגוני מדעי החיים. ביזור במדעי החיים פועל בכל ההיבטים של מחזור החיים של פיתוח תרופות - ממחקר ופיתוח, רגולציה, ניסויי תרופות קליניים, ועד לייצור ואסטרטגיות יציאה לשוק.

׳נקודת כניסה דיגיטלית׳

כיום כבר רואים כיצד ׳נקודת כניסה דיגיטלית׳ למערכת הבריאות עוזרת לתמוך בטיפול בחולים. וידאו מניע את החיבור הדיגיטלי הזה ומאפשר ביקורים וירטואליים, טיפול רפואי ונפשי בנוחות של הבית. ביקורים וירטואליים בעזרת וידאו מספקים נקודת מגע ראשונה פופולרית ועוצמתית לרופא כדי להעריך את מצבו של המטופל ולקבוע אם יש צורך בטיפול אישי. עם בדיקה ללא מכשיר והיכולת לראות ולשמוע את המטופל, הרופאים יכולים לתת טיפול לשלל מחלות ובעיות ולהמליץ ​​למטופלים להגיע למעקב אישי בעת הצורך.

הצורך בריחוק חברתי במהלך השנתיים האחרונות הראה כמה בדיקות אבחון ניתן לבצע מבלי לנסוע למתקן רפואי. כך למשל, ככל שבדיקות הדם הביתיות יהפכו לשכיחות יותר, הן ימשיכו לשפר את חווית המטופל, וימנעו את הצורך לנסוע למרפאה לצורך בדיקות דם שגרתיות. בדיקות קורונה ביתיות יצרו דרך לעזור לשלוט במגפה מבלי לדרוש מהמטופלים לעזוב את בתיהם, ולכן, הורידו את הסיכויים לחשוף אחרים לנגיף. בדיקות ביתיות מספקות מרכיב מרכזי בטיפול, אך הווידאו לוקח זאת לשלב הבא על ידי מתן היכולת לאיש מקצוע בתחום הבריאות להגיב לתוצאות ולספק את השלבים הבאים בטיפול מרחוק.

באמצעות וידאו, המרכיבים של אבחון בבית ומתן טיפול מתאחדים. היכולת להעביר הדרכה והשגחה מרחוק, בשילוב עם מערך ההולך וגדל של בדיקות שהמטופלים יכולים לבצע בבית, יסייעו בהורדת המחסום לטיפול כאשר הדמוגרפיה והגיאוגרפיה מבודדים מטופלים מהטיפול שהם צריכים.