אם בעונה הראשונה של הסדרה קיבלנו משב רוח קל, אז רבותיי, העונה השנייה הופכת לסדרת מתח. תכינו את הארנק. היה נדמה כי המילה ארנק איבדה קצת את החן אצל רשות המיסים, אבל בחודשים האחרונים נראה כי הנושא בוער ומגיע אל קדמת הבמה.

בעונה הראשונה היה הבמאי בעל מודעות מתמטית ולפיכך 70% היה מבחן הקבלה. בעונה הנוכחית הוחלף הליהוק ו-70% עבר לאחור ואל קדמת הבמה הביא הבמאי את הבנת הנקרא. בעונה הזו חוזר מס הכנסה 10-2017 ולמען הדיוק סעיף 2 אשר בו מקבל סיקור נרחב ודעת רבה.

להזכירכם כי רשות המיסים מנסה זה שנים רבות לאכוף מיסוי יחיד לגבי חברות בבעלות של בעל שליטה יחיד, אשר מעניקות שירותים בעיקר ללקוח אחד וככל הנראה בנסיבות אחרות היה בין הצדדים רק הסכם העסקה, אחרת איך ניתן לכנות מצב בו מנכ"ל חברת בזק גובה תשלום על שירותיו אלה כנגד חשבונית מס ולא כנגד תלוש שכר?

רשות המיסים ניסתה עד אשר בשנת 2016 ובמסגרת חוק ההסדרים ותיקון 235 לפקודת מס הכנסה, הצליחה. בתחילה נדמה היה כי במקום לבחון כל מקרה ומקרה על מנת לגבש קיום של יחסי עובד-מעביד, קבעה רשות המיסים מבחן פשוט – 70%! בעונה הנוכחית 70% נעלב והלך הצידה ואל קדמת הבמה נכנסו משפטי מפתח בדמות:

  • .. הכנסה שמקורה מפעילות של בעל השליטה והיא מסוג הפעולות הנעשות בידי עובד עבור מעסיקו
  • .. מקיימים בפן המהותי יחסים הדומים במהותם ליחסי עבודה
  • .. מיסוי בעל המניות שהוא שכיר במהותו

רבותיי, מדובר במשפטים המקבלים כעת חשיבות רבה ומנגד אין להם נוסחה אחידה או תשובה אחת.

בתיקים ודיוני מס המתקיימים כעת אצל עמיתים שלכם ואולי אף אצלכם, רשות המיסים בוחנת יחסי עבודה שלא עלפי המבחנים המקובלים, אלה אשר נקבעו בפסיקות רבות של בתי הדין לעבודה ואשר רובנו כציבור, לרבות ציבור רואי החשבון, מכירים. רשות המיסים בוחנת וקובעת לאור מבחני מס הכנסה, אשר אינם זהים לחלוטין. לא פעם עולה השאלה היכן מסתיים הגבול של יחסי עבודה ומתחילים יחסי מתן שירות - גבול עדין וחמקמק.

רבותיי, לעונה הזו מומלץ להצטייד ביותר משמיכה אחת וכדאי שהיא תהיה איכותית. שמיכה של סממנים כלליים ושמיכה של סממנים ספציפיים הן התחלה טובה. טיעונים עקרוניים זה נחמד, אך הדגש יהיה וייגע בנסיבות שלכם, הוא ייגע בהסכם ההתקשרות שלכם עם המוסד הרפואי, הוא ייגע בכם.

שאלות כגון מי צד להסכם ההתקשרות, מבחן הקשר האישי - קרי זהות נותן השירות בפועל, מי קובע את שעות הקבלה ואת תעריפי השירות כלפי הלקוח, מי חב באחריות ומי עורך את ביטוח האחריות המקצועית - הן הרות גורל. והכי נורא זה שהם ,הבמאים, מסתפקים ב"דומה במהותו"!.

עצה טובה: אל תיבנו על כך כי בהסכם ההתקשרות שלכם כתוב שלא מתקיימים בין הצדדים יחסי עובד-מעביד.

  • מאמר זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בתכנו יעוץ או חוות-דעת
  • הכותב, רו"ח ארז כהן ממשרד ארז כהן ושות' רואי חשבון המתמחה ברפואה עסקית הכוללת שירותי ראיית חשבון, ליווי פיננסי ופיתוח עסקי לרופאים