לאן להגיש מאמר מדעי

פרסום מאמר מדעי בכתב עת דומה במובנים רבים למציאת עבודה חדשה. בשני המצבים לא קיים מועמד שהוא באופן אבסולוטי יותר טוב מהאחרים, ישנם רק מועמדים שמידת ההתאמה שלהם למשרה מסויימת עולה על זו של האחרים. במקביל, אין משרה מושלמת, יש משרה שמכלול המאפיינים שלה מתאים למחפש עבודה נתון יותר מאלה של משרות אחרות. כך גם לגבי כתבי עת והמאמרים המפורסמים בהם.

חישבו על הפרוייקט שאותו אתם מעוניינים לפרסם. באיזה נושא הוא עוסק? אם התשובה מורכבת ממספר נושאים שונים, הרי שישנו מספר גדול עוד יותר של כתבי עת שיכולים להוות יעדים פוטנציאליים לפרסום המאמר שלכם.

המו"לים הגדולים מספקים מנועי חיפוש חינמיים המסייעים בבחירת יעד הגשה מתוך האוסף שהם מוציאים לאור. על מנת להשתמש במנועים אלה, יש צורך בטיוטת תקציר של המאמר, בתיאור כללי של המחקר או ברשימת מושגי מפתח. את אחד מהללו מדביקים בתוך חלונית החיפוש של המנוע של BiomedCentral, של ספרינגר או של Elsevier. אני מחבבת את מנוע החיפוש החינמי הכללי, JournalGuide שאינו מוגבל לאוסף של מו"ל מסויים. לכל אחד ממנועים אלו אלגוריתם שונה אבל הפלט המתקבל מהחיפוש הוא בדרך כלל רשימה של כתבי עת על פי דירוג של "מדד ההתאמה" עם מידע לגבי מדד ההשפעה (Impact Factor), גישה פתוחה (Open Access), מהירות הפרסום ועוד. ניצול מיטבי של המשאבים האלה הוא הרצת החיפוש בכמה מנועים ויצירת רשימה בסיסית גדולה של כתבי עת שניתן לשקול לפרסם בהם.

צמצום ראשוני ופשוט של הרשימה יכול להתבסס על נושא הגישה הפתוחה. כתבי עת המאפשרים גישה פתוחה, ללא תשלום של הקורא, גובים תשלום מהחוקרים שמפרסמים אצלם. הסכומים הם גבוהים (אלפי דולרים) ולכן, אם אין תקציב לשלם אותם, הרי שכל כתבי העת שהמודל שלהם הוא באופן בלעדי גישה פתוחה יורדים מהרשימה. בשלב ראשוני כדאי להשאיר ברשימה את כתבי העת שהמודל שלהם הוא מעורב, גישה פתוחה וסגורה, ולהפעיל עליהם את השיקולים הנוספים, שבהם אדון בפוסטים הבאים.