ד''ר ציפי דולב
פסיכיאטרית לבריאות האישה.

נכון שסיפרו לנו על גלי חום כסימן ההיכר הברור ביותר לתחילת גיל המעבר והראשון שמופיע? ובכן לא כך הוא... הסימן הראשון שמופיע, עוד לפני גלי החום (אם הם מופיעים) ועדיין (לעיתים) כשמחזור הווסת תקין, הוא הפרעות השינה.

נשים סובלות יותר מגברים מהפרעות שינה לאורך כל החיים, אך בעיקר עם תחילת המעבר לגיל המעבר. בעוד שכ-70% מהנשים סובלות מגלי חום וכ-35% מהנשים סובלות מדיכאון וחרדה, 40% מהנשים סובלות מהפרעות שינה בתקופה זו של החיים.

המונח המקצועי לסוג הפרעות השינה המופיעות בתקופה זו הוא insomnia, ולמה הכוונה: קושי בהרדמות, יקיצות תכופות וקושי להמשיך ולישון ואו תחושת חוסר רעננות ביום.

הסיפור שאני שומעת ממטופלת עם הפרעות שינה על רקע גיל המעבר הוא כמעט תמיד זהה: "אני נרדמת בקלות, אני מתה מעייפות מכל היום ומיד נרדמת, אבל... ב-2 או 3 בבוקר אני מתעוררת, רעננה לגמרי, כאילו בוקר, ולא יכולה לחזור לישון. לא יודעת מה קרה לי... אני לא מוטרדת במיוחד, יש לי עבודה מצוינת, זוגיות טובה, ילדים נהדרים, אבל התחלתי ממש לפחד ללכת לישון... אני מתחילה להיות עייפה באמצע היום, עצבנית מאוד ומאוד מודאגת מה יהיה".

השינויים ההורמונליים שאנחנו כנשים חוות משפיעות על השינה בהרבה שלבים בחיינו, אך בעיקר במעבר לגיל המעבר, כאשר מלבד ההורמונים הקשורים לפוריות ישנו גם שינוי בהפרשת המלטונין,הורמון האחראי לשמירת השינה ולמחזור שינה ערנות. מחקרים אחרונים מראים על ירידת רמת המלטונין עם הגיל וההשפעה המגדרית ניכרת: כנראה שהירידה בולטת יותר בנשים מאשר בגברים.

נשים בשנות הארבעים לחייהן הסובלות מהפרעות שינה מתקשות להבין מה הסיבה, היות והקשר לשינויים ההורמונליים לא ידוע מספיק, לא בקרב הרופאים ולכן גם לא בקרב הנשים. במידה והן תפנינה לרופא, הוא לרוב ירשום כדור שינה או יפנה אותה לפסיכיאטר לשלול הפרעות שינה על רקע דיכאון ו/או חרדה.

כיצד ניתן להבחין האם הפרעות השינה הן על רקע של דיכאון וחרדה, או על רקע של שינויים הורמונאליים במעבר לגיל המעבר?

כמובן שתמיד כדאי להתייחס בתחילה לגיל האישה ולמצב המחזורים החודשיים. במידה ומדובר בדיכאון ו/או חרדה יופיעו סימנים נוספים כגון: מצב רוח דיכאוני, הפרעות בתאבון, אנרגיה נמוכה, רגשות אשם, תחושות חוסר ערך ולעיתים גם מחשבות אובדניות. במידה והפרעות השינה הן על רקע שינויים הורמונליים, יכולים להופיע גם סימפטומים האופייניים לגיל המעבר כגון גלי חום ,יובש בנרתיק, דלקות בשלפוחית השתן. במידה וקיימים גלי חום הם לרוב הרקע להפרעות השינה בלילה, אך גם ללא קיום גלי חום יכולים להיות נדודי שינה.

ומה לגבי הטיפול?

במידה ומדובר בהפרעות שינה על רקע גלי חום, כדאי לטפל בגלי החום. במידה ומדובר הפרעות שינה על רקע של דיכאון, כדאי לטפל בדיכאון. אך במידה ואין לא גלי חום ולא דיכאון?

מומלץ לא לאכול ארוחות כבדות לפני השינה, לא להגיע למיטה עם המחשב ולהמשיך לעבוד במיטה, להזיז את השעון מטווח הראיה כך שאם מתעוררים בלילה לא מתחילים לחשב כמה שעות נשארו לנו לישון ולהילחץ... ובמידה ונחוצות תרופות, חשוב מאוד מאוד להשתמש בתרופות שאינן משבשות את ארכיטקטורת השינה, ושומרות לא רק על איכות שינה תקינה, אלא גם על איכות ההרגשה והתפקוד במהלך היום.