דיכאון מתבטא בירידה חדה במצב הרוח ושקיעה בתוך עצבות וייאוש, אשר מגיעים לנקודה המשבשת את התפקוד החברתי היומיומי של האדם. במהלך הטיפול יבחן המטופל מחדש תפישות העצמי והעולם, יכיר את כוחותיו וערכו, וילמד דרך התנסות אישית, מהן דרכי ההתמודדות המעצימות אותו. דיכאון מטופל ביעילות בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית

כמעט 10% מתושבי העולם המערבי חוו או יחוו דיכאון כזה או אחר במהלך חייהם. דיכאון (Major Depression) מתבטא בירידה חדה במצב הרוח ושקיעה בתוך עצבות וייאוש, אשר מגיעים לנקודה המשבשת את התפקוד החברתי היומיומי של האדם. אנשים בדיכאון עלולים לחוות תשישות, חוסר עניין בדברים שבעבר מילאו אותם או גרמו להם הנאה, הסתגרות, עליה או ירידה במשקל בגלל שינוי הרגלי אכילה, והפרעות בשינה.

דיכאון עלול לפרוץ כתגובה לאירוע משמעותי המסמל אובדן, כמו פיטורין, גירושין, אהבה נכזבת, סגירת עסק, פרידה וכו'. אולם דיכאון גם עלול לפרוץ ללא סיבה נראית לעין. לעתים קיים רקע תורשתי לפרוץ המחלה, ולעתים היא תתלווה לפגיעה נפשית אחרת כמו חרדות, סכיזופרניה, התקפים פסיכוטיים, וכו'. דיכאון לאחר לידה (Post Partum Depression) שכיח אצל נשים רבות תוך מספר חודשים לאחר הלידה, כתוצאה משינויים הורמונלים.

ישנם מצבים בהם האדם מתפקד וחי את חייו, אך תוך תחושה הנמשכת חודשים ושנים, שרע לו, מעין עננה קבועה מעל ראשו. מצב זה מוכר כדיסטמיה  Dysthemia)) ואנשים רבים כלל אינם מכירים בכך שהם סובלים מדיכאון, וסבורים  שזוהי גזירת גורל.

אך יש טיפול לדיכאון  ולרוב ניתן בסופו לשוב לחיי חברה ועבודה מספקים.

במהלך הטיפול יבחן המטופל מחדש תפישות העצמי והעולם, יכיר את כוחותיו וערכו, וילמד דרך התנסות אישית, מהן דרכי ההתמודדות המעצימות אותו. דיכאון מטופל ביעילות בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. לעתים מומלץ לשלב טיפול תרופתי במקביל לטיפול בשיחות