חמ"ל בריאות לאומי שהקים משרד הבריאות החל לפעול לראשונה בבוקר יום ו' עם תחילת המערכה מול איראן. החמ"ל פועל באופן רציף ממתחם תת קרקעי ממוגן במרכז הארץ ומהווה מרכז שליטה לניהול מערכת הבריאות בעת חירום.
עוד בעניין דומה
החמ"ל מאויש בהנהלת משרד הבריאות וכן בכלל מנהלי המכלולים וגורמי המקצוע הנדרשים להפעלת מערכת הבריאות בחירום, בהם מכלולי אשפוז, קהילה, בריאות הנפש, בריאות הציבור, מכלול גריאטריה ועוד, זאת לצד נציגי גופים נוספים, בהם גורמים ממגן דוד אדום, קופות החולים, רווחה, פיקוד העורף, חיל רפואה וגורמי סייבר ולוגסטיקה.
בחמ"ל מיושמת הפקת לקחים מהתנהלות המערכת במתקפת השבעה באוקטובר, בדגש על שמירת רציפות תפקודית לצד מוכנות למגה אירוע רב נפגעים.
ויסות פצועים לבתי החולים
בעזרת מערכת שליטה משותפת למד"א ולמשרד הבריאות מתנהל ויסות הפצועים לבתי החולים. המערכת מחוברת למוקדי החירום וההערכות לפינוי הפצועים נעשה עוד קודם לנפילת הטיל כשהמערכת מאתרת את המיקום האפשרי של הנפילה ומזניקה לשם צוותים.
בנוסף, המערכת מסוגלת לנתח בזמן אמת את מצב הפצוע ולקבוע איזה רכב חירום לשלח, מהי הדרך המהירה ביותר ולאיזה בית חולים לפנותו. עוד עוסקים בחמ"ל בבקרה על הצרכים בתחום מלאי מנות דם ותרופות. הפעילות מתבצעת על פי נוהל שנכתב מראש כשהצוותים הרפואיים פועלים עם פיקוד העורף, מד"א ויחידות החילוץ.
החמ"ל מנהל גם את תחום כוח האדם הרפואי ובין השאר עוסק בהחזרתם של כ-700 רופאים שנמצאים בחו"ל, מתוכם 390 רופאים המוגדרים חיוניים בעדיפות ראשונה, ובתגבור בתי החולים בפריפריה. בנוסף, נפתחו מסגרות לילדי העובדים בבתי החולים, מתבצע מעקב אחרי 1,500 מפונים מבתיהם בשל נפילות ומתן מענה רפואי ונפשי מותאם עבורם.
רידוד מטופלים וגיבוי נשימתי
משרד הבריאות מעדכן כי עד אתמול (בוקר יום ב') טופלו בבתי החולים 1,330 פצועים בעקבות המערכה, מהם 15 במצב קשה ו-78 במצב בינוני. במקביל פועלים 70% מסניפי קופות החולים הממוגנים.
בתחום הגריאטריה פועל החמ"ל לרידוד מטופלים מבתי החולים לבתי חולים גריאטריים ומרכזים שונים בסיוע עם משרד הרווחה וגופים נוספים כחלק ממתכונת חירום. לצד זאת מועברים קשישים לבתי חולים ממוגנים, תוך תיאום גיבוי נשימתי במקרה של הפסקות חשמל ושיתוף פעולה עם חברת החשמל במוכנות לתרחיש עלטה, להחזרת חשמל מיידית ל-1,200 מונשמים בבתים שצוידו בגנרטורים.
בתחום בריאות הנפש נרשמה עלייה דרמטית בפניות - מעל 3,000 שיחות לער"ן, 600 למרכזי החוסן ו-500 למוקדי בריאות הנפש. נפתחו 35 מרכזים לילדים והוקם אתר ייעודי לטיפול נפשי בחירום.
מערכת הסייבר של החמ"ל חסמה בהצלחה 24 אירועי חדירה, תוך הפעלת מערכות הגנה על בתי החולים וקופות החולים. החמ"ל מבצע הערכות מצב פעמיים ביום בהנהלת מנכ"ל המשרד לקביעת מדיניות ומתן מענה מיידי לאתגרים המשתנים.