דעות

שמירה על גבולות: צו אתי לרופא בעידן של שיח ציבורי סוער

הרופאים והרופאות במילואים הקוראים להפסקת המלחמה והשבת החטופים עושים שימוש בזהותם המקצועית לא לצורך קידום בריאות הציבור אלא לקידום סדר יום אישי פוליטי או אידיאולוגי ופוגעים לא רק באיכות השירות הרפואי, אלא גם באושיות המקצוע הרפואי ובכבודו

מפגינים קוראים לשחרור החטופים בעזה, מחוץ להיכל העצמאות בתל אביב, לקראת יום העצמאות ה-77 של מדינת ישראל, 30 באפריל 2025. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

שמירה על גבולות מהווה אחד מהעקרונות הבסיסיים והמהותיים ביותר במקצוע הרפואה, ותחולתה רחבה על כלל תחומי העשייה הרפואית. הפרת עיקרון זה עלולה להוביל לפגיעות חמורות ולעתים אף בלתי הפיכות הן ברמה האישית של הרופא והן מבחינה מקצועית, ואף עלולה להזיק לתדמית המקצוע כולו. מעמדו הרם של הרופא בחברה, הנובע מהאמון הציבורי ומתוקף שליחותו המקצועית, עלול להעניק לרופא תחושת סמכות גם בתחומים שאינם נוגעים ישירות לעיסוקו הקליני. מכאן, קיימת סכנה כי רופאים יעשו שימוש במעמדם לצורך קידום עמדות אישיות, חברתיות או פוליטיות, תוך טשטוש הגבול שבין סמכות מקצועית לנטייה אישית. מנגד, פוליטיקאים וגורמים ציבוריים אחרים עלולים לנצל את מעמד הרופא ואת הערך הסמלי שהוא מגלם, לצורכיהם.

הכבוד שרופאים זוכים לו בחברה מושתת על "חוזה חברתי" לא כתוב, לפיו מוטלת עליהם החובה להקל על כאב, לנהל מחלות ונכויות, ולפעול לטובת בריאות הציבור (Havard, 1989). בהקשר זה, מעורבות פוליטית שאינה נובעת מהיבטים רפואיים ישירים חורגת מתפקידו המקצועי של הרופא, ויש להימנע ממנה.

דוגמה מובהקת להפרת עיקרון זה ניתנה לאחרונה במכתב שפורסם ב־14 באפריל 2025, אשר נחתם על ידי למעלה ממאתיים רופאים ורופאות במילואים מצה"ל. במכתבם קראו להפסקת הלחימה בעזה והשבת החטופים באופן מיידי, תוך קביעה חד משמעית כי המשך הלחימה בעזה נועד בעיקר לשרת אינטרסים פוליטיים ואישיים, ללא תכלית בטחונית. הם מכריזים: "אנו, רופאים ורופאות במילואים ביחידות השונות בצה"ל, דורשים את השבת החטופים ללא דיחוי והפסקת הלחימה ברצועת עזה". הם מוסיפים "אנו חשים בכאב כי המשך הלחימה בעזה נועד בעיקר לשרת אינטרסים פוליטיים ואישיים ללא תכלית בטחונית...".

הם גם טוענים ש"המשך הלחימה לא מקדם את השגת מטרות המלחמה המוצהרות מראשיתה". הם מצהירים "שהמשך הלחימה והפקרת החטופים, כפצועים שננטשו בשדה הקרב, שוחק באופן בלתי הפיך את ערכי קדושת החיים", כאילו משא ומתן במצב מורכב ומסובך מסביב לשחרור החטופים מובן מאליו נחשב "כהפקרת החטופים" ומקובל כעמדה מכל הרופאים במדינה. לבסוף, הם "קוראים להנהגה הישראלית להתעשת ולפעול בהתאם לערכי מדינת ישראל ורוח צה"ל". יתרה מזו, הם הציגו את המשך הלחימה כהפרה של ערך קדושת החיים וכמשוואה מוסרית בלתי נסבלת.

פרסום המכתב נעשה לא כעמדה פרטית של אזרחים מודאגים אלא תחת התואר "רופאים", מתוך הנחה שמעמדם הרפואי מעניק לעמדתם לגיטימיות מוגברת, בגישה המהווה הפרה בוטה של אתיקה מקצועית, תוך סיכון לאובדן אמון מצד מטופלים שאינם שותפים לעמדות אלו ולפגיעה בפוטנציאל הטיפולי עקב היווצרות מחסום רגשי־פוליטי

טענות אלו, החורגות מהשיח הרפואי, מבוססות על הנחת יסוד סמויה לפיה לעמדת הרופאים יש תוקף מיוחד גם בשאלות מדיניות-בטחוניות. בכך, הרופאים החותמים מבקשים להציג את עמדתם האישית כהכרעה מוסרית־מקצועית מוסמכת, תוך טשטוש תחומי הסמכות.

ראוי לציין כי מגזרים מקצועיים אחרים אינם נוקטים גישה דומה. אין אנו עדים לקריאות דומות מארגוני רואי חשבון, נהגי תחבורה ציבורית, עורכי דין או ספורטאים, גם כאשר הם נושאים בתפקידים ציבוריים מובהקים. הסיבה לכך נעוצה אולי בהכרה הברורה של מקצועות אלה בכך שמעורבות פוליטית פומבית, הנעשית בשם הקולקטיב המקצועי, עלולה לערער את אמון הציבור ולפגוע במהות התפקיד. לחלופין, זהו מצב ייחודי הקשור לרופאים המפעילים את דעתם הפוליטית על אחרים.

יתר על כן, פרסום המכתב נעשה לא כעמדה פרטית של אזרחים מודאגים אלא תחת התואר "רופאים", מתוך הנחה שמעמדם הרפואי מעניק לעמדתם לגיטימיות מוגברת. גישה זו מהווה הפרה בוטה של אתיקה מקצועית, תוך סיכון של אובדן אמון מצד מטופלים אשר אינם שותפים לעמדות אלו, ואף פגיעה בפוטנציאל הטיפולי עקב היווצרות מחסום רגשי־פוליטי. הרופאים החותמים עושים שימוש בזהותם המקצועית לא לצורך קידום בריאות הציבור אלא לצורך קידום סדר יום אישי פוליטי או אידיאולוגי.

למרבה הצער, אין זו תופעה נדירה. לאורך ההיסטוריה ראינו כיצד משטרים ותנועות פוליטיות עשו שימוש במעמד הרפואי לצרכיהם — בין אם בדרום אפריקה של תקופת האפרטהייד ובין אם ברוסיה הסובייטית, בארגנטינה או בגרמניה הנאצית. מגמות אלו הובילו את האיגוד הרפואי העולמי לקבוע באופן חד משמעי כי "אין לעשות שימוש ברופאים ככלים פוליטיים או כנשק אידיאולוגי" (Hathout, 2012).

כאשר מדובר בנושאים רפואיים מובהקים כגון הקצאת משאבים רפואיים, מדיניות בריאות, תנאי טיפול או אפידמיולוגיה, יש לרופאים אחריות מוסרית להשתתף בשיח הציבורי ואף לפעול באופן יזום

קיומם של גבולות ברורים בין הזהות המקצועית לבין הזהות האזרחית מאפשר שמירה על מרחב טיפולי בטוח, נטול שיפוט, חשדנות או ניכור. במצב אידיאלי, הרופא פועל כישות ניטרלית, המשקפת נאמנות מוחלטת לטובתו של המטופל, ללא זיקה פוליטית או ייצוג מגזרי. ניטרליות זו היא תנאי הכרחי לאמון ולהצלחת הקשר הטיפולי ובעלת חשיבות יתרה בזמני משבר לאומי או קונפליקט חברתי.

אין הכוונה כאן לשלול כל אפשרות למעורבות ציבורית מצד רופאים. אדרבא, כאשר מדובר בנושאים רפואיים מובהקים כגון הקצאת משאבים רפואיים, מדיניות בריאות, תנאי טיפול או אפידמיולוגיה, יש לרופאים אחריות מוסרית להשתתף בשיח הציבורי ואף לפעול באופן יזום (Gruen et al., 2006). דוגמאות רבות לכך מצויות בהיסטוריה של הרפואה, החל מרופאים שפעלו לשיפור תנאי תברואה וייסוד בתי חולים ועד לקמפיינים למניעת התנהגויות מסכנות חיים (Marek, 2003). אך יש להבחין הבדל מהותי בין מעורבות זו לבין קביעות פוליטיות-מדיניות על מהות מלחמה, מטרותיה והשלכותיה — התחום שבו אין לרפואה יתרון ייחודי.

הטיפול הרפואי חייב להתבצע באווירה של ניטרליות מוחלטת, המבוססת על אמון, הקשבה ואמפתיה. כל חריגה מן האיזון הזה, ובפרט כזו שמגיעה מתוך המרחב הפוליטי, פוגעת לא רק באיכות השירות הרפואי, אלא גם באושיות המקצוע הרפואי ובכבודו. רופאים אשר חורגים מהחוזה החברתי שנכרת בינם לבין החברה, ראוי שיעמדו לביקורת מקצועית ואתית.

הכותב הוא פרופ' ישראל שטראוס, מנהל מערך פסיכיאטריה, המרכז הרפואי מעייני הישועה; הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב

מקורות:

Gruen RL, Campbell EG, Blumenthal D. Public roles of US physicians: community participation, political involvement, and collective advocacy. JAMA. 2006;296:2467-75.

Hathout L. The right to practice medicine without repercussions: ethical issues in times of political strife. Philos Ethics Humanit Med. 2012;7:11.

Marek A. The socio-political involvement of physicians with ties to the Lódź-based 'Czasopismo Lekarskie' ('Physicians' Journal') in the years 1899-1908. Med Nowozytna. 2003;10:121-52.

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  אתיקה רפואית,  פוליטיקה ורפואה,  פרופ' ישראל שטראוס
תגובות
אנונימי/ת
05.05.2025, 18:11

אין צורך לקרוא. די לראות את הכיפה שעל ראשך כדי להבין מהי האג'נדה הפוליטית שעומדת מאחורי פרסום המאמר.

אנונימי/ת
05.05.2025, 18:17

צודק. ביביסט מצוי בואכה בנגביריסט שפל או סמוטרישפריץ עלוב.

אנונימי/ת
05.05.2025, 18:57

למגיב מ 18.11, אתה ודאי מגדיר עצמך בתור ״דמוקרט, ליברל, פרוגרסיבי״. ולכן אתה להוט לסתום פיות של כל מי שדעתו שונה מדעתך.
ומה, לדעתך, האג׳נדה הפוליטית של הרופאים חותמי המכתב?
האם דעתו של אדם חובש כיפה נחשבת פחות מדעתו של אדם שאינו חובש כיפה? האם הנך גזעני ובעל דעות קדומות? תמהני.

אנונימי/ת
05.05.2025, 19:15

מה דעתך על האף הארוך שלו?

06.05.2025, 06:48

אני לא בדיוק חובש כיפה, אולי אני גם בדעתו של הכותב וחולק עליו אבל מכאן ועד לפסוק שאין לקרוא את דעתו ולהיאחז בסממן חיצוני או באמונה הדתית של הכותב הדרך רחוקה. לא מכובד

אנונימי/ת
06.05.2025, 07:18

למגיב האנונימי הנכבד, מקווה שנותרה בך מעט יושרה כדי להעניק למטופלים שלך חובשי הכיפה והשביס טיפול רפואי נאות.

אנונימי/ת
08.05.2025, 10:48

אני סקרן לדעת האם קיים צדיק אחד בסדום - חובש כיפה שחולק על דעתו של הכותב?

05.05.2025, 18:18

הרופאים כתבו את המכתב כאנשי מילואים, בדומה למכתב הטייסים, אנשי 8200 וכן הלאה. לא היה במכתב אף לא רמז לאיום שלא לטפל במטופלים בעלי דעות שונות משל החותמים, והוא אינו אמור ליצור שום חיץ בין הרופאים למטופליהם, אלא אם המטופלים עצמם יכניסו אידיאולוגיה לתוך חדר הטיפולים.

אנונימי/ת
05.05.2025, 21:25

לגמרי. לציין שמדובר כמו באוכלוסיות אחרות בהרבה רופאים שמתנדבים למילואים. כמו ציבורים אחרים שמתנדבים מדובר ברצון טוב של המתנדב. מעבר לכך זכותו של כל אזרח לדברר את עמדותיו כולל הפוליטיות. להיות רופא לא מחייב להיות אילם מבחינה פוליטית.

05.05.2025, 18:52

בריאות הציבור נפגעת ממלחמה בלתי פוסקת , חלק ניכר מהציבור חושש כי אין תכלית למלחמה , כרופא פסיכיאטר הייתי מצפה שתדון בנזק הנפשי שנגרם לאזרחי המדינה ולא בהטפת מוסר והבאת מקורות הזויים לאישוש טענתך

05.05.2025, 19:07

כל הכבוד לכל חותמי מכתב הרופאים! אכן יש עוד סיכוי למדינת ישראל כל עוד אזרחים פה נלחמים למען כבוד האדם, חירותו, בריאותו (כן - אני מתכוון לחטופים ..) וערכי הדמוקרטיה, מול שלטון מושחת ומשחית

אנונימי/ת
05.05.2025, 19:13

תודה על הכתבה. סוף סוף מילים שפויות.

05.05.2025, 19:25

מזדהה מאד עם עמדתו של פרופ' שטראוס.
הוא מציב סוגיה חשובה.
אל לו לרופא להשתמש בתואר שלו על מנת להביע עמדה פוליטית.
לפני המלחמה, בימים של ההפגנות בתל אביב ההסתדרות הרפואית הביעה עמדה בנושא וזה היה החטא הקדמון.
הדיון הפוליטי הקורע את המדינה נגד או בעד רפורמה משפטית, כן ביב לא ביבי - כל אלה צריכים להשאר מחוץ למסגרת הרפואה.
רופאים צריכים לעסוק בעבודתם החשובה, ולהמנע מלהשתמש במקצועם ככלי לחיזוק עמדה פוליטית. כאשר הם עושים זאת הם פוגעים במקצוע.

09.05.2025, 09:19

ראיתי שאתה פסיכיאטר במקצועך ועתודאי לשעבר ששירת שנים רבות בצה״ל ואולי מכאן דעותיך לגבי זכותם של רופאים להביע את דעתם . ההנחה של פרופ שטראוס הקולגה שלך ושלך עצמך שמדובר בעמדה פוליטית ועליה אני חולק לגמרי. מדובר בעמדה ערכית ומוסרית שכל רופא הן כאדם והן מתוקף תפקידו זכותו להביע ואפילו חובתו להביע אותה ( ראה בהמשך את מכתבי לקרפ״ר בנושא). זכותך לחשוב אחרת אבל לא אתה ולא ידידך שטראוס יכולים להטיף לרופאים האזרחים שמשרתים במילואים שמביעים עמדה ערכית שעליה מסכימים גם 70% מהאזרחים גם אם זה לא מוצא חן בעיניכם. מי שמכם!!!

אנונימי/ת
05.05.2025, 22:32

יש כמה וכמה טיעוני נגד לתזה של הכותב:
צה''ל עצמו מגדיר את הרופאים כקבוצה ייחודית וגם מחזר אחריהם בשגרה ובחירום בשל מקצועם.
רופאים נחשפים באופן יוצא דופן למוראות המלחמה בשל מחויבותם לטפל בפצועים.
אי אפשר לחייב אדם לסכן את חייו, גופו ונפשו בתוקף מקצועו ובמקביל למנוע ממנו לציין את זהותו המקצועית כשהוא חש שהמלחמה מיותרת ומניעיה פסולים.
כותב המאמר חקר בעבר את ההתעלמות של רופאים גרמנים מפעולות לא הומניות והשותפות שלהם בהן וגינה אותם על כך.

06.05.2025, 06:59

איני חושב שרופא צריך להביע דעה פוליטית בפני מטופל או בני משפחתו, גם עם הקולגות והצוות במקום העבודה יש לתת סייגים. מאידך, רופא אינו מקצוע רגיל ויש לו מחוייבות חברתית ומוסרית להביע דעתו מחוץ למקום העבודה בשאלות של זכויות אדם כגון חירות, זכות לחיים ופשעי מלחמה. בגרמניה דל אמצע המאה הקודמת היתה רפואה טובה ורופאים מובילים בטיפול ובמחקר. חלקם שיתפו פעולה במעשה או בשתיקה עם איימי המשטר הנאצי.

אנונימי/ת
06.05.2025, 07:28

מחזק את דברי פרופ' שטראוס הנכבד. רופא, עם כל הכבוד למקצועו, לא צריך לחוות דעה בתחום פוליטי.
המטרה במכתב הרופאים דיי שקופה - ביסוס דיקטטורה שמאלנית בניגוד לרצון העם

אנונימי/ת
06.05.2025, 07:51

סוף כל סוף ניתנה במה לדעה שפויה ב-DOCTORS ONLY. מי הרשה להסתדרות הרפואית לה אנו משלמים סכומים גדולים של כסף, כמיסי חבר, כדי לדאוג לצרכים שלנו בהסכמי שכר, ביטוחים רפואיים וכו' להשתמש בכסף הזה לצרכים פוליטיים של מנהיגיה מאז ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית ואילך? מנין הסנוביות של רופאים שחושבים שבגלל היותם רופאים יש להם הבנה טובה יותר ועדיפות בהבעת דעתם בנושאים שאינם רפואיים מקצועיים? מי הרשה לקבוצת רופאים לדבר בשם "הרופאים"? ברכותי למערכת DOCTORS ONLY שלשם שינוי נתנה במה גם לדעה זו.

06.05.2025, 09:51

ישר כוחך על המאמר החשוב.הנך מבטא את העמדה של הרוב הדומם בקרב הרופאים.

08.05.2025, 14:52

לא ידעתי שאתה הרוב הדומם של רופאי ישראל אבל שמחתי להכיר…

08.05.2025, 15:00

אנונימי יקר, זכותו של כל רופא להביע את דעתו בכל נושא במדינה דמוקרטית וגם לחתום בשמו, מקצועו ותפקידו. כל אחד ועמדתו וזו לא עמדת הר״י . מותר לך לחלוק עליו ואפילו להישאר באלמוניותך הגם שזה מעיד על משהו… לדעתי מכתב הרופאים אינה עמדה פוליטית אלא ערכית גם תחלוק עלי ( קרא פירוט בהמשך) יום נפלא לך אנונימי

06.05.2025, 10:47

אם הכותב מרגיש שהוא משתייך לגילדה מקצועית מקבילה לרואי החשבון או נהגי האוטובוס- שיבושם לו.

06.05.2025, 10:49

בתחילת המלחמה התפרסם מכתב של מעל ל 100 רופאים, שנתנו "אישור" לצה"ל לתקוף בתי חולים בעזה, בגלל שחמאס משתמש בהם למטרות טרור. האם הבעת גם אז את הנתגדותך להתערבות רופאים בפוליטיקה?

1. כאדם מותר לי להביע דעה בכול עניין שהוא ובנושאים פוליטיים על אחת כמה וכמה. 2. זכותי להשתמש בכול אמצעי חוקי כדי שקולי יישמע בצורה הכי ברורה והכי משכנעת. 3. מעמדי בחברה, השכלתי, עיסוקי, מצבי האישי וניסיון חיי - הם כולם אמצעים לגיטימיים להבעת דעותיי וחיזוק עמדתי בכול נושא שהוא. לפיכך - התואר דוקטור לרפואה ראוי גם ראוי לשימוש בעת פולמוס ציבורי, במיוחד כזה הנוגע לערכי היסוד של החברה.

08.05.2025, 12:26

זכותך כמובן להביע את דעתך, ואפילו להתהדר לשם חיזוק דעתך במקצוע המכובד שלך.
רק זכור שכשאתה מממש את הזכות הזו יש לכך מחיר.
המחיר הוא פגיעה באמון של המטפלים שלך בך, ופגיעה בהערכה כלפי המקצוע.
אני מעריך שאינך שואף לתוצאות האלה.
ולכן יש מצבים שבהם סייג לחוכמה - שתיקה.
זותך המלאה להחזיק בדעה משלך, ואף להביע אותה, אבל בדרך שאתה מביע יכולות להיות תוצאות שלא התכוונת אליהן.

אני לא כל כך מבין למה הבעת דעתי הכנה פוגעת באמון המטופלים. אבל אם כן, אני מוכן לשלם את המחיר הנקוב גם עבור החזרתו של חטוף חי אחד ובוודאי שעבור הפסקת המלחמה והשבת צלם אנוש לפניה של המדינה.

13.05.2025, 07:13

שתיקה היא הסעת תמיכה שנעשה. היא לא "אובייקטיבית" ולא נטולת אג׳נדה. שתיקה בימים כאלה היא בגידה בערכים בסיסיים שלנו כשאנשים וכרופאים

אנונימי/ת
06.05.2025, 12:36

בועז שגיא, אם אתה חושב שאתה טוב יותר, או שדעתך נחשבת יותר מרואה חשבון או נהג אוטובוס - אתה מאוד טועה.

06.05.2025, 14:50

אני מסכימה לחלוטין עם דעותיו של פרופ שטראוס
מאמא מאיר עיניים

07.05.2025, 20:39

אתחיל בגילוי נאות, אני אחד החותמים על המכתב. כן.... כבר קיבלתי שיחה מקצין כלשהו עטור פלאפלים בבקשה להסיר את חתימתי מן המכתב. לא הסרתי ולא אסיר. אנחנו עדיין בדמוקרטיה. עדיין....
לכל אדם יש את הזכות להביע את דעתו. כל התיאור על השליחות והחובה וכל זה.... נחמד. לא תמיד נכון. לפי אותה חשיבה אסור לרופא לענוד את סיכת החטופים. יש אמירה מיוחסת לאדמונד ברק: "כדי שהרוע ינצח, די בכך שהטובים ישבו בשקט...." מי הטוב ומי הרע? יחליט כל אחד לעצמו. אבל אין שום סיבה ושום צורך להתערב (גם אם זה מאמר בעמוד בתפוצת מייל) בהחלטה האישית של כל רופא לעצמו על מה הוא חותם ומה לא. לפי אותה חשיבה של ציין הכותב אסור לנו להביע דעה.... הוא נהיה רציניים. זה לא יקרה. ואם מי שהוא (מטופל או קולגה) יחליט שהוא אוהב את מה שחתמתי עליו או לא חתמתי עליו ויחליט האם לפי זה להגיע או להגיע אלי, זה כבר החלטה שלו ושלו לחלוטין. לאף אדם אין את המנדט על החוכמה או המוסר. ובדמוקרטיה בגבולות החוק כל אחד יכול (ואולי גם צריך) להביע את דעתו. אם זה לצד ימין או שמאל, זה עניינו. בדיוק באותה מידה שאין שום זכות לאף אחד לקבוע לי (או לאחר) כל פעולה אחרת (בגבולות החוק כמובן). בקיצור מי שחתם עשה זאת לפי צו מצפונו. מי שלא חתם עשה זאת לפי צו מצפונו. deal with it.

אנונימי/ת
08.05.2025, 07:26

רוני, את דבריך ניתן לקבל רק במידה ואתה עובד במערכת הפרטית בלבד, ואז המטופל יכול להחליט אם להגיע אליך.
אבל לגבי רופא שעובד במערכת הציבורית למטופל אין אפשרות כזו. מטופל ערבי לא יחוש בנוח עם רופא שיענוד סיכה שכתוב עליה טרנספר או ליישב את עזה. מטופל יהודי לא יחוש בנוח במידה ויתקל ברופא מהמגזר הערבי שיענוד סיכה שכתוב עליה free plastine. ואברך חרדי עלול לא לחוש בנוח אם יתקל ברופא שעונד סיכה שכתוב עליה גיוס לכולם.
כל אחת מהדעות יכולה להיות לגטימית במסגרת חופש הביטוי, אבל ברגע שרופא בוחר להצהיר על דעתו כחלק אינוגרלי מהמקצוע שלו, נוצר החשש שהרופא מערב את דעותיו גם במסגרת עבודתו.

08.05.2025, 08:20

לא מסכים עם דבריך.....
ראשית במערכת הציבורית יש את זכות הבחירה. זכותו של כל אדם לקבל טיפול ואם רופא פלוני לא מתאים לו יכול ללכת לרופא אלמוני. האם התור יהיה בעוד שבוע או עוד 1/2 שנה זה כבר עניין אחר.
שנית, יש דעה פוליטית ויש עבודה מקצועית. אני יכול לתת לך דוגמא (וכמובן שלא אזכיר שמות) על רופא ממוצא ערבי שהיה חבר באירגון (שהיה חוקי) אך די קיצוני וחולים יהודים רבים חווים לו את חייהם (ויש גם להיפך).
שלישית, הגעה וההתנהלות במכתב לא קוראת לא לאי-טיפול, לא לסרבנות ולא לשום דבר אחר. היא מביעה דעה. ואם אני (בעוונותי) רופא. שיהיה. מותר גם לרופא להביע את דעתו. אגב, אחד הדברים המסוכנים ביותר הוא לפעול לפי "חשש שמערב את דעתו...." זה מדרן חלקלק....
בהצלחה עמית אנונימי נכבד, שמח לא להסכים איתך ולהתווכח בשעות הבוקר. הייתי מעדיף לקרוא לך בשמך אבל כמובן שזכותך לפרטיותך.

08.05.2025, 14:43

שלום לפרופסור המכובד, אין בכוונתי להתפלמס איתך אך אצרף מכתב ששלחתי לקרפ״ר בעקבות מכתב רופאי המילואים:

לכ׳
ד״ר זיוון אביעד בר

הדברים מיועדים לכל החברים אבל מופנים לתא״ל ד״ר זיוון אביעד בר - קרפ״ר ולקצינים הבכירים בחיל.
שלום רב
קראתי את ברכתך לרגל חג הפסח - חג החירות ובחרתי להתמקד בפסקה האחרונה: ״ בתוך תקופה רוויית אתגרים אישיים ומבצעיים, אתם מגלמים את הרוח הזו הלכה למעשה: ביכולת לשלב בין מקצועיות, יוזמה וערכיות- גם ברגעים לא פשוטים״
וכאן המקום להתעכב על מעורבותך בתגובה למכתב רופאי המילואים שחתמו עליו מאות רופאים והוא מצטרף למכתבים רבים אחרים מיחידות רבות בצה״ל , שב״כ, מוסד, משטרה וכמובן אזרחים רבים כמוני שחתם למשל על מכתב צוותי רפואה שקורא להחזרת החטופים גם במחיר סיום הלחימה. אתה זיוון ( סליחה שאני נוקב בשמך הפרטי) בחרת לזמן רופאי מילואים שחתמו על המכתב ולשכנעם להסיר את חתימתם תוך איום (של הרמטכ״ל ברקע) להדיח אותם כפי שנעשה לטייסים שחתמו כולל כפי שנכתב שני רופאי מילואים שמשרתים בחיל האוויר. אני ורבים כמוני חושבים שחתימה על מכתב כזה שלא כולל סרבנות בשום צורה שהיא, הינה עדות לערכים ומוסריות כפי שציינת במכתבך ואתה צריך לשבח ולהעריך שאילו הרופאים המשרתים בחיל הרפואה. ד״ר זיוון אביעד בר אנא זכור שבראש ובראשונה הינך רופא ונשבעת בראשונה את שבועת הרופא העברי בעת קבלת התואר ( ידוע לי שלמדת כמוני בהדסה ירושלים) . ברור לי שאתה כיום מפקד בכיר בצה״ל ונתון להוראות הרמטכ״ל ואינך עושה ככל העולה על רוחך. הינך צריך למלא פקודות, אך פקודה זו לקרוא לרופאי מילואים להסיר את חתימתם תוך איום על הדחתם היא פקודה בלתי ערכית בעליל!!! בינתיים יש 59 חטופים שחלקם בחיים שסובלים סבל רב, בסכנת חיים ובסבירות גבוהה חלקם יישאר עם נכות פיזית ונפשית לכל ימי חייהם. ולכן לצורך הצלתם צריך לעשות כל מאמץ לשחררם משבי החמאס כמה שיותר מהר גם במחיר הפסקת הלחימה. עמדה זו היא רצונם של מעל 70% מהאזרחים בסקרים מרובים. חתימה על המכתב היא ערכית בלבד ואינה עמדה פוליטית ומן הסתם אינה הכנסת פוליטיקה לצה״ל דבר עליו אני מסכים בהחלט שלא צריך לקרות.

כבוד רב

ד״ר מוטי ברדיצ׳ב
רופא פח״ח חטיבה 35 בדימוס
מנהל אגף מיילדות בבי״ח כרמל בדימוס
נ.ב. אשמח אם פרופסור שטראוס ישיב לטענות שמופנות לקרפ״ר

אנונימי/ת
08.05.2025, 15:35

אתה מוזמן לא להסכים איתי רוני רם זה עושה לך טוב. 😁
ראשית, המערכת הציבורית כוללת גם מערכת אישפוז שבו אין לחולה כל כך דרגות חופש, או מצבים שרק כאשר החולה יתקל ברופא הוא ייתקל בסממן שמראה על מעורבותו.
שנית, לא אמרתי שדיעה פוליטית משפיעה על עבודה מקצועית, אלא שהיא עלולה בהחלט לפגוע באמון. ראה דוגמה את המגיב הראשון.
שלישית, אתה תוקף איש קש כי בשום מקום לא טענתי שחתימה על מכתב קוראת לאי טיפול. כמובן שמותר גם לרופא להביע את דעתו, אך רצוי שיעשה זאת כאדם שווה בין שווים ללא זיקה למקצוע. הדבר בולט יותר כאשר יש מכתב שכל החותמים עליו רופאים. זה יריח כמו עירוב של רפואה ופוליטיקה ויפגע באמון המטופלים. אם היה מדובר בעצומה כללית שחתומים עליה אנשים שהדבר המשותף להם הוא דעתם ולא משלח ידם, הרי שאין חשש כזה.

08.05.2025, 18:10

לענות או לא לענות..... That is the Question.....

09.05.2025, 09:22

חבל״ז

אנונימי/ת
09.05.2025, 12:28

אם הרופאים מודאגים בקשר למצב בריאותם של החטופים, האם אין זה תפקידם לומר כי יש לעשות הכל כדי להחזירם במהרה?
אני חושב שדוקא התעלמות מהמצב, והסתכלות על יתרונות וחסרונות היא הבעיה

10.05.2025, 09:50

פרופ' שטראוס פוסל במומו. הוא עובד בבית חולים שמזהה את עצמו כבית חולים דתי, ומנוהל על ידי וועד רבנים, בהם כאלו שפוסקים בדיני טהרת המשפחה. בהתאם לטענותיו, קיים מחסום רגשי - פוליטי בין מטופלים שאורח חייהם אינו תואם את ההלכה ואף (שומו שמיים) את הלכות טהרת המשפחה, לבין צוות בית החולים, כולל פרופ' שטראוס עצמו. מאחר שהטיפול צריך להתבצע באווירה של "נייטרליות מוחלטת" כפי שכתב, יואיל בית החולים שלו להיפרד מסממנים דתיים ויאפשר לי ולילדי לקבל אצלם טיפול משוחרר מסטיגמות ומשיפוטיות.
קיימות דוגמאות מרובות נוספות - החל מהרופאים שקוראים להרעבת האוכלוסיה בעזה, דרך רופאים שמדביקים סטיקרים פוליטיים על המכוניות שלהם, ולא נדבר על סירוב לתת טיפול (למשל טיפולי פוריות לזוגות חד מיניים, או טיפול רפואי לעצורים בטחוניים) שהגיע עד היום רק מהצד הלאומני והדתי של המפה החברתית - פוליטית.
לצערנו, פרופ' שטראוס מכיל את הכללים שלו רק על צד אחד של החברה הישראלית ומתעלם מהסכנות האמיתיות לאתיקה הרפואית בישראל בעת הזו.

10.05.2025, 19:53

נכון ומדוייק. מעניין שפרופ׳ שטראוס לא מגיב להערות הכותבים. האם אימץ את האימרה ממסכת אבות ״ סיג לחכמה שתיקה״?

12.05.2025, 19:47

אני כותבת להבהיר, שהתגובה שכתבתי למעלה נכתבה באופן ציני. אני כמובן לא חושבת שהרופאים ב"מעייני הישועה", או פרופ' שטראוס עצמו, עוברים עברה אתית או פוגעים בכבוד המקצוע כאשר הם עובדים בבית חולים זה.
כוונתי הייתה להדגיש, שסממנים אידיאולוגים ותרבותיים קיימים בתוך המערכת הרפואית ואצל רופאים רבים, ושכאשר דורשים להסיר סממנים אלו, יש לגזור גזירה שווה על שני צידי המתרס הפוליטי והאידיאולוגי בישראל.
אני מבקשת להדגיש, שהמאמר נשוא תגובה זו מדבר גם עלי. אמנם אני לא משרתת במילואים, אולם גם אני חתמתי על מכתבים נגד המלחמה וכנגד ההפיכה המשטרית, כרופאה. ניתן למצוא את שמי באינטרנט ברשימת החותמים.
במאמר שלמעלה נטען, שאני, כמו אחרים, פוגעת בטיפול שאני מעניקה למטופלות שלי (שמגיעות מכל קצוות החברה), ואפילו בכבוד המקצוע. זוהי טענה קשה שעשויות להיות לה השלכות משמעותיות, ואני סבורה שצריך להשתמש בה במתינות מופלגת, ובטח שלא כנגד קבוצה גדולה של רופאים, בלי להכיר אותם ואת הדרך שבה הם מבצעים את עבודתם.
אכן, אני כמו אחרים, משני צידי המתרס הפוליטי, מגשרת על פערים אידיאולוגים ותרבותיים ביני לבין המטופלים שלי, במיוחד בימים סוערים אלו, ומטפלת בהם באוירה נינוחה וחסרת שיפוטיות. אני יוצאת מנקודת הנחה , שהרופאים שעובדים בבית חולים דתי כמו מעייני הישועה מתאמצים ואף מצליחים להוציא את האידיאולוגיה ואת ההבדלים התרבותיים מחדר הטיפולים. אני סבורה שעליהם לצאת מנקודת הנחה, שכך גם אני וחברי נוהגים.

13.05.2025, 07:10

בצורה פשוטה וללא הסברים ארוכים... הבקשה שלך לא להביע דעה היא באופן ברור הבעת תמיכה שמה שנעשה ובעמדת הממשלה.
מתוך עמדה כזאת הנסיון להשתיק שעות אחרות זאת פשוט אחיזת עיניים.
ברור שאם הממשלה היתה מפנה ישובים מהשטחים העית יוצא בכל תואר וכל כותברת בכל כוחך נגד.
אז אנא ממך, תפגין אינטגרטי אקדמי מינימלי

13.05.2025, 08:05

הרופאים במילואים צודקים וממלאים את חובתם המוסרית. אתה מאידך מעדיף להציג את עמדתך הפוליטית במסווה של צדקנות. בושה

13.05.2025, 08:48

פרופ' שטראוס הנכבד. הגבתי באופן ענייני ומנומק למאמרך השגוי, במאמר תגובה באתר זה, אתה מוזמן לקרוא בעיון כשם שקראתי את שלך בעיון רב. כרופא מוביל בישראל ראוי שבחנת באופן ביקורתי את החריגה (לראייתך) מכללי האתיקה הרפואית, זה ביטוי לביקורת עמיתים מבורכת במחוזותינו, כל עוד היא נשענת על דליברציה בעלת תוקף. מי יתן ורופאים נוספים יתבטאו באופן ענייני ומנומק. את תגובתי המלאה פרסמתי כאן אך אומר רק זאת:

1. מאמרך פוסל במום של עצמו שכן הוא מייצג צד אחד ברור של המתרס הפוליטי בישראל. לא ראיתי (אולי פספסתי) שהתבטאת כנגד טקסטים כמו של "הרופאים השפויים" שקוראים להפציץ את בי"ח שיפא (המלצה רפואית או דיעה מדינית בטחונית?) וקוראים שלא להעניק טיפול רפואי מציל חיים למחבלים. לא ראיתי שהתבטאת כנגד מופעים פוליטיים אחרים ברפואה, אותם ציטטנו במאמרנו כאן.
2. מאמרך לצערי נטול תוקף אקדמי שכן הוא מסתמך על ספרות אזוטרית ולא על טקסטים קנוניים באתיקה רפואית, הרפרנס הראשון במאמרך בכלל תומך במעורבות ציבורית ופוליטית של רופאים.
3. לשיטתך המלחמה בעזה אינה אירוע "רפואי". תמהני מנין הניתוק הזה, למלחמה מחירים בריאותיים, גופניים ו נפשיים קשים ביותר עבור חיילי צהל, משפחותיהם, כלל הציבור בישראל ותושבי עזה.
4. איזכורך משטרים חשוכים נאציים ופשיסטים במאמרך גובל בהסתה שכן דיון בדוגמאות אלו בהקשר עליו אתה כותב (מכתב הרופאים במילואים) משוה במישרין בין פעולתנו לפעולת הרופאים במשטרים אלו, זוהי הסתה זולה בסגנון מכונת הרעל המופעלת נגד כל מי שמעז לצאת כנגד עמדת הממשלה הנוכחית. אבקשך להסיר השוואות אלו במאמרך, בעיקר שהאילנות בהם אתה נתלה בהקשר זה נוגעות לרופאים שנוצלו בתקופת האביב הערבי לצרכים פוליטיים.
לסיכום, אנו כרופאים המעורבים פוליטית בכדי לשמור על ערכי הרפואה המודרנית (חיי אדם, כבוד האדם, מחויבות לאמת, רפואה מדעית, שיוויון וצדק), איננו מופעלים על ידי איש, אנחנו עומדים על דעתנו בעופן עצמאי ומותחים ביקורת חברתית עניינית ומנומקת, עוד מראשית ההפיכה המשטרית.
חזור בך מההשאוות והיה הגון כשאתה מחפש להעמיד רופאים לביקורת, אל תתעלם ממופעים נגדיים הגובלים בקריאה לרצח מצד רופאים, שכן בהתעלמותך הם רואים בכך חיזוק.
בכבוד רב,
ד"ר רני ברנע

13.05.2025, 11:00

ישר כוח, רני! כל מילה.

13.05.2025, 13:44

לא יכולתי לומר זאת טוב יותר. תודה ד"ר ברנע.
בקצרה בלבד -
לרופאים נתונה החובה הערכית, ולא רק הזכות הדמוקרטית, להביע את עמדתם (לצד זה או לצד אחר של הדיון), בעיקר כשעל הכף מונחים כבוד האדם, סכנת חיים, וכן - גם פגיעה בבלתי מעורבים ובתשתיות רפואיות (מתנצל מראש, וכן - ברור לי שהסיטואציה מורכבת ולא חד-גונית).
המניפסט של פרופ' שטראוס לוקה בדיוק באותם התסמינים שכנגדם הוא מתיימר לצאת, ובמקומות רבים אף פוגע בשמם הטוב של רופאים שאינם מסכימים עם דעותיו האישיות.
מצטרף לבקשה להסיר את ההשוואות למשטרים אפלים - אני לא חושב שהבעת דעה מוסרית, ערכית או מקצועית משרתת במקרה הזה איזשהו משטר אפל. למען האמת - ההפך הוא הנכון...

13.05.2025, 09:49

פרופ' שטראוס.
הופתעתי לקרוא את עמדתך ביחס להבעת עמדה של רופאות ורופאים בלב מלחמה קשה, חטופים שמצבם הבריאותי מתדרדר והם כולם הומניטרים, ואוכלוסיה אזרחית שנמנעים ממנה תבמכוון תנאים הומניטרים בסיסיים, מזון, מים נקיים ותפקוד סדיר של מתקני רפואה. זאת אל נוכח דיווחים של ניתוחי קטיעה שמתקיימים בילדים, ללא חומרי הרדמה, חולי סכרת שנמנע מהם מתן אינסולין ועוד ועוד.
מדוע הופתעתי? מאחר וקראתי את מאמריך על תפקידם של רופאים בשלטון הרייך, מעורבותם בתוכנית 4 T , בניסויים "מדעיים' במחנות הריכוז.
מכתיבך ואמירותיך הברורות - ניתן היה להסיק שמבחינתך רופאים אלו, כמו ארנסט רודין לדוגמה, היו צריכים להביע דיעה ברורה ולהתנגד בצורה חד משמעית לחוקים ומעשים הנוגדים את האתיקה הרפואית.
ואילו במצב הנוכחי, אתה משווה רופאים מילואימניקים שקוראים לקיים את אותם כללים עצמם - שמירה על אמנת ז'נבה, התנגדות למלחמה שמוגדרת כלא חוקית (הוגדרה על ידי שר האוצר כמלחמת כיבוש) והפרת כל כלל של אתיקה רפואית בתוך המלחמה - כנאצים בעצמם.
נראה כי העיוורון השתלט עליך כאשר מדובר באנשים שאינם יהודיים באירופה של שנות השלושים והארבעים, והכללים האתים שאתה דוגל בהם נוגעים רק לכך. ומאחר ומדובר בגזע שונה ותקופה היסטורית שונה, הרי שאתה קורא להתנגדות הפוכה בתכלית. סתימת פיות, קבירת ראשים בחול, וגרוע מכך - שירות אותו מנגנון המפר כללים רבים כל כך באתיקה הרפואית.

13.05.2025, 10:04

לרופא, לכל רופא, יש שני תפקידים. התפקיד מול החולה הבודד והתפקיד מול החברה כולה.
לא לשווא נכתב בשבועת הרופא ״יחכם לבכם גם לבריאות הרבים להעלות ארוכה למדווי העם.״. בחדר הרופא, כמו גם במרפאה או ביה״ח, ראוי לשמור על סביבה נייטראלית לחלוטין. כל מטופל או מטופלת זכאים ליחס הולם ובלי חשש מהצוות המטפל משום סיבה שהיא.
אבל מחוץ למרפאה מן הראוי שרופאים ורופאות יתבטאו בכל תחום ועניין בו יש השפעה על הבריאות במובנה הרחב ביותר. בריאות גופנית, נפשית, חברתית, לכל מי שנמצא תחת אחריותנו.
כאשר נעשים מעשים החותרים תחת הבריאות עלינו להביע את עמדתנו, ולא להתחבא.
ואדגיש שוב, בבריאות אין הכוונה רק לבריאות האישית שלנו אלא בריאות במובנה הרחב. אם אנחנו רואים פגיעה תזונתית בילדים- זו רפואה.
אם אנחנו רואים מחסור בתרופות- זו רפואה.
אם חסרים שירותי רפואה- זו רפואה.
ואחת היא כל המחסור והמצוקה הם בשכונתנו, בעירנו, בארצנו או בכל שטח אחר הנמצא תחת אחריותנו.
זו המשמעות של רפואה ציבורית.
תחליט הממשלה אם לעשות הסכם זה או אחר, להמשיך להלחם או לא, זה תפקידה וכאן כל אחד יביע את עמדתו האישית בקלפי או בהפגנה.
אבל לוודא כרופאות ורופאים שכל ילד או ילדה בכל אזור שתחת אחריותנו מקבל מזון ושירותי רפואה. זה עלינו.

13.05.2025, 10:06

שמירה על גבולות היא אולי עיקרון חשוב, אך היא לא ערך. הייחוד של מקצועות הבריאות הוא שיש ערך אחד שמנחה אותם, והוא קדושת החיים. אם ערך זה נרמס, הרי שיש בכך משום פגיעה בבסיס המקצוע של הרופאים, ומצופה מהם להשמיע את קולם.
אשר לשמירה על הגבולות: זכותו של כל אדם, בין אם הוא אלוף במילואים או רופא, להשמיע את דעתו הפוליטית כרצונו, כל עוד הוא לא עושה את זה בזמנו החופשי. חזקה על הרופאים, הפעילים פוליטית, שהם אינם עושים זאת בזמן המפגש עם מטופליהם, ולכן הטענה על פגיעה בטיפול בשל כך היא הבל.
ההשוואה למשטרים דיקטטוריים שהובאה כאן היא לא במקומה. רופאים שמשמיעים את קולם הייחודי, בעצם מעשה זה, מסייעים בבניית מחסום מפני התערבות פוליטית מצד השלטון.

13.05.2025, 10:09

תיקון למשפט שמופיע לעיל: כל עוד הוא עושה את זה בזנו החופשי.

13.05.2025, 10:55

מדהים בעיני שנושא כמו החזרת חטופים הפך לדיון פוליטי. מה קשור ימין או שמאל? זהו דיון ערכי על זהות של חברה שבבסיסה האתוס העמוק (לשעבר?) של מדינת ישראל ככזו שנלחמת על אזרחיה. ולעניין הרופאות והרופאים- ניתוק האירועים ממצב בריאותי והא עוורון למצב במדינה בימים שמאז ה7 האוקטובר. יש השפעה בגוף ובנפש שלנו ושל כלל מטופלינו, ובוודאי בוודאי פגיעה בגוף ובנפש של 58 מאחינו שנמצאים עדיין בעזה (וזה בלי להתייחס לתפקידם החברתי של רופאות ורופאים בחברה).

13.05.2025, 11:03

כיון שאי אפשר לערוך ... כוונתי הייתה- מחוייבותנו בראש ובראשונה לאזרחים אחינו החטופים בעזה, שחובתנו להחזירם הביתה, שסיבלם וסבל משפחותיהם הינו לנגד עיננו כאן ועכשיו.

13.05.2025, 11:16

פרופ' שטראוס, מתוך דבריך - "אין הכוונה כאן לשלול כל אפשרות למעורבות ציבורית מצד רופאים. אדרבא, כאשר מדובר בנושאים רפואיים מובהקים כגון הקצאת משאבים רפואיים, מדיניות בריאות, תנאי טיפול או אפידמיולוגיה, יש לרופאים אחריות מוסרית להשתתף בשיח הציבורי ואף לפעול באופן יזום.." כיצד הרג של אלפי תינוקות אינו נושא רפואי מובהק, כיצד פגיעה בצוותי סיוע ואנשי צוות רפואי אינם נושא רפואי מובהק. כאשר אנחנו עדים להשפעותיה הבריאותיות ההרסניות של המשך הלחימה על כלל מטופלינו - ביניהם אנשי מילואים, חיילים, משפחותיהם, משפחות החטופים והחטופים עצמם, וכשאנחנו עדים , רחמנא ליצלן, להשפעות הבריאותיות ההרסניות על בני אדם מהצד השני של הגבול, 50 ק"מ מפה, לשתוק ולהמשיך לטפל במטופלים במרפאה שלנו בלבד, כאילו אין לנו אחריות חברתית, יהיה בגידה בערכי המוסר שהובילו אותי למקצוע.

אנונימי/ת
13.05.2025, 11:38

מעניין אורית, שציינת במקום הראשון הרג של "אלפי" תינוקות עזתיים בתור הדבר שהכי מפריע לך. אני תמה מהיכן החלטת שנהרגו אלפי תינוקות. כי אם נהרגו אלפי תינוקות , ועוד עשרות אלפי ילדים ועוד עשרות אלפי נשים כמו שחמאס טוען - יוצא שבעזה אין בכלל גברים בכלל וטרוריסטים בפרט.

לגופו של עניין - מלחמה היא דבר לא נעים, ובמלחמה נהרגים אנשים. חיילים ואזרחים. ולא - זה לא נושא רפואי. זה נושא מדיני-אסטרטגי-פוליטי. כולם יודעים שאנשים נפצעים ונהרגים במלחמה.
ולא - לרופא אין שום אחריות חברתית יותר מבעל מקצוע אחר. הוא יכול להפגין או להתנגד למלחמה, אם הוא חושב שאינה מוצדקת, כמו אדם אחר. אבל לא יותר מכך.
אז את לא חייבת לשתוק. את מוזמנת להמשיך לדבר שטויות.

13.05.2025, 11:57

ראשית, מציעה לך לצרוך עיתונות נוספת פרט למה שמציגים בערוצים 12-14 שאינם מציגים את הקורה בעזה.
שנית, לגבי מחוייבותו החברתית של הרופא- את פשוט טועה.
שלישית, להגיב למישהי שהיא מדברת שטויות מתוך פרופיל אנונימי.. זה ובכן, מעיד בעיקר עלייך ועל דברייך שאינך מוכנה לעמוד מאחוריהם.

13.05.2025, 11:52

מפתיע שבתור אחד שמכיר את התפקיד החברתי-פוליטי של רופאים בתקופות חשוכות בהסטוריה, אתה בוחר לכתוב ״אין אנו עדים לקריאות דומות מארגוני רואי חשבון, נהגי תחבורה ציבורית, עורכי דין או ספורטאים״, וכן אתה טוען שפרסום המכתב תחת התואר ׳רופאים׳ מהווה הפרה בוטה של אתיקה מקצועית.
כרופאים, יש לנו מחוייבות חברתית לערכי יסוד של חתירה לאמת, שוויון וצדק, ולערכי מוסר אוניברסלים.
כרופאת משפחה שרואה באופן יומיומי את השפעת ניהול המלחמה ומשבר החטופים על בריאות האוכלוסייה הכללית בכל מעגלי המעורבות, את המשבר ההומניטרי בעזה והפגיעה חסרת האבחנה בלא-מעורבים, ואת התנהלות הממשלה שבאופן יומיומי מדגימה כיצד פוגעת בערכים הכי בסיסיים שמאגדים אותנו כחברה ככלל ובפרט כקהילה הרפואית- אני מופתעת מנסיון ההשתקה שלך.

רוצה לסיים בציטוט ממשפט הרופאים במסגרת משפטי נירנברג:
״אשמת המנהיגים (ברפואה) היא העמוקה והחמורה ביותר… זו הסיבה לכך שאשמתם גדולה מזו של שאר הנאשמים.. אלה האנשים שכשלו כשלון מוחלט כלפי ארצם וכלפי מקצועם, אשר לא גילו אומץ, לא חכמה, ואף לא שמץ של אופי מוסרי…״.

ישר כח לרופאי המילואים שאינם שותקים נוכח המציאות. מקווה שמנהיגים נוספים בקהילה הרפואית ישמיעו את קולם, על אף נסיונות השתקה כגון אלו.

אנונימי/ת
13.05.2025, 12:29

מרקוביץ כתבת שתי תגובות :
עבור הראשונה
ראשית, גם גורמי התקשורת האחרים מסתמכים כל מה שמשרד הבריאות בעזה - קרי חמאס מוסר להם.
שנית, וואוו איזה טיעון מנומק להפליא. ואולי את פשוט טועה.
שלישית, התייחסות הייתה לדבריה של המגיבה (שהם אכן שטויות) ללא קשר למי היא .
עבור השניה
לרופאים אין שום בעלות על ערכי יסוד של חתירה לאמת, שוויון וצדק, וערכי מוסר אוניברסלים. הם לא יותר מוסריים או אוהבי שיוויון וצדק מבעל מקצוע אחר. גם אם את ברוב התנשאותך חושבת כך.

13.05.2025, 12:40

התואר שלנו אינו רק אקדמי. המקצוע אינו רק פרופסיה. יש לנו תפקיד חברתי חשוב ומוסרי כ"שומרי סף" ערכיים ומכאן נגזר המעמד הייחודי שלנו בחברה וההערכה שהיא רוכשת לנו ולמוצא פינו! "ובחרת בחיים" זו דרכנו ועל כך חונכנו. להציל ולעזור לכל אדם הנזקק לנו באשר הוא בין אם "אוהב" או "אויב". כשהחטופים נמקים במנהרות כבר 585 ימים וכל דקה היא גורלית לבריאותם וחייהם- חובתנו להציל אותם! אם הפסקת המלחמה נדרשת לשם כך - מחובתנו לצעוק בקול רם - "תפסיקו אותה". אם מתרחשים עוולות כלפי חסרי ישע ובלתי מעורבים גם בצד "האויב" עלינו להרים קול ולהתריע על כך. המלחמה שנכפתה עלינו היתה מוצדקת מהדקה הראשונה אבל מזמן איבדה כיוון ותכלית. העצמתה תגרור עוד נפילת חיילים, עוד פצועים פיסית ונפשית וסכוי גדול לכך שהחטופים לא ישבו בין אם בחיים או בארונות המתים. אסור לנו להחריש ולהתעטף בכסוי הנייטרליות שלא לערב פוליטיקה. אגב, הרפואה הציבורית תמיד היתה ותהיה פוליטית בהחלטות וסדרי העדיפויות שלה . עכשיו זה לא ימין או שמאל- זה להציל חיים! וזה תפקידנו - לדרוש בקול רם את הפסקת הלחימה והשבת החטופים מיד! שקט הוא רפש!
נ.ב.
לאור ההתרחשויות בשבוע האחרון - אם הממשלה והעומד בראשה לא "יזיזו את הגבינה" ולא יצטרפו ליוזמות הבינ"ל של הסכמי השלום ובסחר במזרח התיכון - יעשו את זה מעל ראשנו ויכפו עלינו סיטואציות שיכולות להירקם אחרת לגמרי באיזור בלעדינו. אם חפצי חיים אנחנו- נדרשת מנהיגות עם אופק מדיני וויתורים, בחלקם כואבים. הלואי ותהיה כזו.....

פרופ' שטראוס בוחר בפרשנות פפוליסטית שגויה ומוטית לפוליטיקה ולמעורבות פוליטית כזו שבמבטאת מפלגה או סקטור מסויים בחברה . למרותשקשה לי לייחס לו בורות הוא בוחר להתעלם מן המשמעות המקורית (הנכונה של פוליטי שהיא מעורבות הפרט בחיי החברה על מנת להגיע להחלטות משותפות תוך פשרות
רופאים בהחליטם על סדרי עדיפות מדיניות של אבחון חיסונים טיפולים אמצעי בידוד לאוכלוסיה בהכרח עיסוקם פוליטי
שבועת הרופא העברי (על אף שזקוקה לעידכון עכשוי ) מביאה מספר ציוויים של קדושת חייי אדם מחויבות לכל אדם באשר הוא ולחברה בכללותה
" ועזרתם לאדם החולה באשר הוא חולה אם גר אם נכרי ואם אזרח אם נקלה ואם נכבד"
יחכם לבכם גם לבריאות הרבים להעלות ארוכה למדווי העם"
המשמעות של התנגדות לנקיטת העמדה שמבוטאת היטב על יד ד"ר ברנע מהווה למעשה תמיכה גלוייה במלחמה זו
היות וכך מדוע על פרופ שטראוס להתחבא בצדקנות מאחורי ערךהנייטרליות? האם אין מחובתנו הפרופסיונלית לחתור לחקר האמת . אם קדושת החיים לפניו והחתירה לאמת והמלחמה לטעמו מספיק צודקת מן הראוי שיגלה מספיק אומץ ועומק ויתכבד לכתוב גילוי דעת מנומק איך המשך המלחמה תורם לקדושת החיים.

פרופ' שטראוס בוחר בפרשנות פפוליסטית שגויה ומוטית לפוליטיקה ולמעורבות פוליטית כזו שבמבטאת מפלגה או סקטור מסויים בחברה . למרותשקשה לי לייחס לו בורות הוא בוחר להתעלם מן המשמעות המקורית (הנכונה של פוליטי שהיא מעורבות הפרט בחיי החברה על מנת להגיע להחלטות משותפות תוך פשרות
רופאים בהחליטם על סדרי עדיפות מדיניות של אבחון חיסונים טיפולים אמצעי בידוד לאוכלוסיה בהכרח עיסוקם פוליטי
שבועת הרופא העברי (על אף שזקוקה לעידכון עכשוי ) מביאה מספר ציוויים של קדושת חייי אדם מחויבות לכל אדם באשר הוא ולחברה בכללותה
" ועזרתם לאדם החולה באשר הוא חולה אם גר אם נכרי ואם אזרח אם נקלה ואם נכבד"
יחכם לבכם גם לבריאות הרבים להעלות ארוכה למדווי העם"
המשמעות של התנגדות לנקיטת העמדה שמבוטאת היטב על יד ד"ר ברנע מהווה למעשה תמיכה גלוייה במלחמה זו
היות וכך מדוע על פרופ שטראוס להתחבא בצדקנות מאחורי ערךהנייטרליות? האם אין מחובתנו הפרופסיונלית לחתור לחקר האמת . אם קדושת החיים לפניו והחתירה לאמת והמלחמה לטעמו מספיק צודקת מן הראוי שיגלה מספיק אומץ ועומק ויתכבד לכתוב גילוי דעת מנומק איך המשך המלחמה תורם לקדושת החיים.

13.05.2025, 15:32

"רופאים החורגים מהחוזה עם החסרה, ראוי שיעמדו לביקורת". ואכן 20 רופאים (ועוד 3 אנשי סגל) הועמדו למשפט בנירנברג. אחד האישומים היה חברות ב ss (שהיה בשעתו כמובן ארגון חוקי). לא זכור לי שהועמדו לדין נהגי אוטובוס או רו"ח.
אין חלילה הכוונה שמי שאינו מוחה הוא נאצי, אלא להדגיש שהחוזה החברתי עם הרופאים הוא מיוחד דווקא כיוון שמצופים לעמדה מוסרית גבוהה ולא לניטרליות. יש מקרים בהם שתיקה היא פשע, ומול המתרחש בשנתיים וחצי האחרונןת בארץ- אנו בתקופה כזו.
אין בריאות בלי דמוקרטיה- רואים בכל הדיקטטורות, וכעת יש דוגמה טריה בארה"ב.
כפסיכיאטרית, המחיר הנפשי שגובה המשך החטופים בשבי והמשך המלחמה הוא פשוט מטורף, ומי שאינו רואה זאת, מוזמן לשבת עמי במרפאה ולשמוע.

המתנתי מספר ימים טרם תגובתי לדברים שעלו בעקבות מאמרי, על מנת לשקול בכובד ראש את מגוון הדעות והתובנות שהובאו. ברצוני להביע את תודתי הכנה לכל אלו שטרחו לקרוא את דבריי ולהגיב להם מתוך רצינות וכבוד. גם דעות המנוגדות לשלי זוכות אצלי להערכה עמוקה, כל עוד הן מוצגות מתוך עמדה עניינית ומכבדת. שיח ער, פתוח וביקורתי הוא אבן יסוד להבנה מעמיקה של סוגיות אתיות מורכבות, ואין בידי טענה כי ישנה רק נקודת מבט אחת נכונה.

עם זאת, ישנם שלושה עניינים מרכזיים אשר ברצוני להבהיר:

1. הבהרת עמדתי המהותית:
נראה כי חלק מהקוראים שגו בפרשנותם לדבריי. לא יצאתי כנגד עצם ההבעה של עמדות אישיות — ואף הזדהיתי עם חלק מהן — אלא הבעתי הסתייגות מהשימוש בזהות המקצועית של הרופא לצורך קידום עמדות פוליטיות לא קשורות באופן ישיר לרפואה. כאשר רופא חותם על מכתב פוליטי תוך ציון תוארו המקצועי, הוא מנצל את האמון שניתן בו מתוקף שליחותו המקצועית ומרמז כי עמדתו נושאת משקל עודף רק בשל מעמדו. זהו טשטוש גבולות מהותי, הפוגע באמנה הבלתי כתובה שבין הרופא לחברה — אמנה שנועדה להבטיח כי נשתמש במומחיותנו אך ורק להקלת כאב וסבל ולהצלת חיים. השימוש בזהות הרפואית לקידום עמדות שאינן נוגעות לעיסוק הקליני פוגע הן באמון הציבור והן בטוהר המקצוע.

2. אזהרה מהחלקת מדרון אתי – הדוגמה ההיסטורית:
הזכרתי את דוגמת הרופאים שפעלו במשטר הנאצי כדוגמה קיצונית — ולא כהשוואה ישירה — לכשל החמור שעלול להתרחש כאשר רופאים חוצים את הגבול שבין מקצועיות אתית להשתלבות בתהליכים פוליטיים. אותם רופאים לא רק שהכשירו אידאולוגיות מסוכנות, אלא השתמשו ביוקרתם המקצועית כדי להעניק לגיטימציה מוסרית למעשי זוועה. גם בדוגמאות עכשוויות — כדוגמת קמפיינים פוליטיים בישראל שבהם רופאים לפני כמה שנים בארץ הופיעו על שלטי חוצות והמליצו על מועמד פוליטי מתוקף היותם רופאים ("שאם האוכלוסייה סומכת עלנו כרופאים שיטפלו בכם, אזי עליכם לסמוך עלינו ולהצביע לראש עיר XXXX על סמך הוראותינו") — יש משום פגיעה חמורה באתיקה הרפואית. בעיניי, מדובר בהפרת גבולות ברורה, אשר מחייבת התייחסות מוסרית ואינה יכולה להיוותר ללא תגובה.

3. התנגדות לתגובות אישיות ולא ענייניות:
חרף העידוד לשיח ביקורתי, אין מקום לתגובות המכוונות כלפי האדם ולא כלפי רעיונותיו. טענות שכוונו נגדי באופן אישי — בין אם על סמך אמונתי הדתית ובין אם בהתייחסות לזהותי המקצועית או למקום עבודתי — חורגות מגבולות השיח הלגיטימי ומהוות דוגמה קלאסית לכשל לוגי ומוסרי מסוג "אד הומינם". כך, לדוגמה, ייחוס עמדות פוליטיות מסוימות לי רק בשל היותי חובש כיפה הוא השערה מוטעית ומבישה. באותו אופן, השגות שנגעו לבית החולים בו אני מועסק, או למחלקות שאינן קשורות כלל לעבודתי, אינן רלוונטיות לדיון עצמו, אלא מהוות ניסיון להסיט את השיח מהותיותו לפסים של דה-לגיטימציה אישית.

אנו עוסקים במקצוע מן הנעלים שבחברה האנושית. ככזה, מוטלת עלינו החובה לשמור על גבולות אתיים ברורים, ולנהוג באחריות מקצועית ללא פשרות. רק כך נוכל להבטיח את המשך האמון של החברה בנו ואת יכולתנו למלא את שליחותנו באופן שלם ומכובד.

אנונימי/ת
16.05.2025, 10:19

תודה על פוסט צודק ועל תגובה נכונה וראויה פרופ'שטראוס.
לצערי חלק גדול ממי שהטילו בך דברים קשים, אטמו את ליבם ומוחם והם לא מבינים שניפנוף בדעתם הפוליטית פוגע במטופלים ובקולגות שדעתם שונה.
כן. גם אלה המסומנים, רחמנא ליצלן, בכיפה ובציצית, וגם אחרים.
תדקל ו כעדר את מנטרות הביקורת שלכם ככל שתרצו, בלי לחסות בכותרת ה"רופא".
רופא תפקידו לרפא ולא לשחק אותה פוליטיקאי רב השפעה על גבם של מטופלים !
ובמישור הערכי, אין לדעתכם הלא מלומדת כל ערך מעבר לדעתו של סוחר הפיסטוקים בשוק.
כמה חבל שעלי לפרסם האנונימיות, כי הנקמנות של הפוליטרוקים ידועה לכל.

אנונימי/ת
16.05.2025, 18:12

אחת הטעויות הנפוצות של קבוצות רוב היא שהן מניחות שהפעולות שלהן הן נייטרליות, בעוד שפעולות שמתנגדות הן ״פוליטיות״.
בית חולים שמצהיר על היותו כפוף להלכה ואף לוועד רבנים , נוקט עמדה פוליטית בשאלה שנויה במחלוקת בחברה הישראלית - השאלה של הפרדת הדת מהמדינה ומהמערכות האזרחיות, כמו חינוך ובריאות. בדמוקרטיות מערביות הדת אמורה להיות עניין אישי בלבד.
לכן נכתב כאן שאתה ״פוסל במומך״. כפי שאתה מזהיר מפני תחושת ריחוק וניכור של מטופלים כלפי רופאים הפועלים נגד המלחמה, ניתן להזהיר נגד תחושת ניכור, ריחוק וחשש מצד מטופלים חילוניים המגיעים לבית חולים דתי. ניתן לטעון, שרופאים רותמים את המוניטין שלהם לקידום מעמדה של ההלכה ושל פוסקי ההלכה בציבוריות הישראלית.
אכן, ההתייחסות לאופיו של בית החולים שבו עתה עובד נובעת כל כולה מהדרישות שהצבת אתה במאמרך - נייטרליות מוחלטת בשאלות שעל הפרק.
פוליטיקה אינה מצומצמת רק לשאלות של מלחמה ושל הסכסוך הישראלי פלסטיני, אלא לשאלות רבות בנוגע לניהול החיים הציבוריים.
(אגב, רופאים חובשי כיפה נמצאים משני עברי המתרס בנושא ההפיכה המשטרית והמלחמה).
לסיכום - התגובות למאמרך היו ענייניות ומקצועיות לחלוטין. כתבת מאמר קשה, המאשים רופאות ורופאים רבים בהתנהגות שאינה אתית, פגיעה במטופלים ושימוש בתוארם ״לא לטובת בריאות הציבור אלא לקידום אינטרס פוליטי אישי״. האשמות חמורות ! ואלו עוד לפני השיח על משטרים אפלים ונאציזם שמוזכר במאמרך. נראה שתגובות סוערות וכעוסות הן דבר צפוי ומותאם, בהתחשב בהאשמות אלו.

16.05.2025, 18:46

תודה פרופ׳ שטראוס (Rael) היקר על הדברים החשובים. אכן, כשרופאים משתמשים בתוארם המקצועי לקידום עמדות פוליטיות, במיוחד כשמדובר במסרים חד-צדדיים ורדיקליים, הם פוגעים פגיעה ממשית באמון הציבור, בקולגות ובמטופלים. רבים מאיתנו חשים שהמרחב המקצועי הפך לאויבי דעה שונה — הקולגות שותקים מחשש לתיוג, והמטופלים נותרים מבולבלים, ולעיתים אף ניזוקים בפועל מהשבתות או מאיומים בשביתות. חשוב להחזיר את הרפואה למקום שמאחד ולא מפלג. אל לנו לשכוח מי אויבינו האמיתיים. עם ישראל חי.