דעות

זו העת להיות השומרונים הטובים ולהצטרף למחאה

אם המחאה תיכשל, חיינו כפי שאנו מכירים אותם יעמדו בסכנה. היו שומרונים טובים ולא עומדים מהצד והצטרפו למחאה כגב לבג"צ, לראשי המשק להשבתתו, כקו אחרון לדיקטטורה מלאה

25.03.2025, 12:04
עצרת נגד ממשלת ישראל בכיכר הבימה, תל אביב, 18 במרץ 2025. צילום דור פזואלו/ פלאש 90

במאמר מיוני 2023 בעיתון המקצועי של הצלב האדום (הידוע בכינויו The Red Uber) כותב פרופ' תיאודור מירון על שלוש קטגוריות של התייחסות הציבור האירופאי בשעתו לאירועי השואה: העומד מהצד, השומרוני הטוב והצדיק. העומד מהצד היה מודע לנזק, אך בחר להסיט מבט ולא לפעול; השומרוני הטוב קיים את חובתו לסייע לאחר, כל עוד הדבר לא העמיד אותו בסיכון משמעותי; והצדיק סיכן את חייו להציל יהודים.

כמעט 300,000 איש התגייסו לשירות מילואים מאז שבעה באוקטובר (משך שירות ממוצע 61 יום, 118,00 הורים, 19% נשים), ואלה בשירות קרבי הם מבחינתי צדיקים. בל נשכח שהם הגיעו מכל קצוות הקשת הפוליטית והאמונה הדתית (למעט, כמעט, מגזר אחד...). הם ומשפחותיהם שילמו מחיר כבד, לעתים הכבד ביותר, וחשוב לזכור גם זאת בעת המחאה. איני מטיפה לאחדות מזויפת שהיא מכבסת מילים לאחידות תחת הדיקטטור, אלא להכרה שאנחנו באמת מרקם עדין בארץ וערבים זה לזו. אלא שמאז חלפה כמעט שנה וחצי, וכרגע המילואים הם המחאה ולשם אנו נקראים בצו 8.

השתתפות פעילה במחאה אינה באה נטולת מחיר. ההכנסות של העצמאים יורדות, ימי החופש (ימי מאבק לחופש) לשכירים אוזלים. היות שהמוחים מתאפיינים בתחושת אחריות ומוסר, גם למטופלים/ לקוחות/ מקום העבודה, חלקם הגדול מנסה לפצות על ההיעדרות על חשבון זמנו הפרטי. אנו נוכחים משמעותית פחות לילדים בבית ולהורינו המזדקנים. ומעבר לפן הכלכלי של אובדן עבודה והוצאות דלק ותרומות, זה לא באמת ימי חופש אלא ימים מתישים.

ועדיין, במחאה אין צדיקים. אף אחד לא מסכן את חייו. לא נוסגר לגסטאפו ולא נושלך לצינוק אם נתמוך בשלטון החוק. מקסימום ניעצר ללילה. ועכשיו עלינו להחליט האם אנו עומדים מהצד או שומרונים טובים.

אתמול איים השר בן גביר על ראש השב"כ בהשלכתו לצינוק. בהתחשב בכך שמדובר בשר לבטחון פנים, הנחקר על ידי השב"כ בהחדרת כהניזם למשטרה (איפה הנסתר בחקירה? כהניסט הוא שר המשטרה), הדבר אינו בגדר פנטזיה אלא כמעט מציאות

הדבר החשוב לזכור, שאם המחאה תיכשל – באמת ובתמים נעבור מקטגורית שומרונים לצדיקים, במובן שאכן חיינו כפי שאנו מכירים אותם (ואולי – חיינו בכלל) יעמדו בסכנה. אתמול איים השר בן גביר על ראש השב"כ בהשלכתו לצינוק. בהתחשב בכך שמדובר בשר לבטחון פנים, הנחקר על ידי השב"כ בהחדרת כהניזם למשטרה (איפה הנסתר בחקירה? כהניסט הוא שר המשטרה), הדבר אינו בגדר פנטזיה אלא כמעט מציאות. הדבר העומד בין האיום להגשמתו הוא אנחנו, המחאה. המחאה כגב לבג"צ. המחאה כגב לראשי המשק להשבתתו. המחאה כקו אחרון לדיקטטורה מלאה.

ואיני שוכחת לרגע את החטופים: עמידה מנגד או קריאה לשחרורם. הם אלה שבאמת והיום ועכשיו בסכנת חיים מיידית.

אז אנא היו שומרונים טובים. אין צורך לסכן את מקום העבודה, אל תפסידו הכנסות שיגרמו לכם לפגר בתשלום המשכנתא ותנו לילדיכם תשומת לב. אבל כן, שלמו מחיר אפשרי של כסף, זמן ואי נוחות ומיצאו את האיזון. למרבית האנשים אין מניעה להגיע לירושלים פעמיים בשבוע אחרי העבודה, אפילו עם הילדים ולהפגין עד הערב. אין מניעה בוודאי לחתום על עצומות, לתרום למחאה, ללבוש חולצה עם תמונה של חטוף ולהנכיח אותו במרחב. ובהינתן שביתה – תשבתו, אבל באמת, ברחובות, לא בקניון ובחוף הים. היו שומרונים טובים ולא עומדים מהצד. בואו.

הכותבת, ד"ר דפנה שפט, היא מומחית לרפואה פנימית ופסיכיאטריה, מנהלת מרפאה פסיכוגריאטרית בשירות הציבורי

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר דפנה שפט,  מחאה,  חדשות,  דמוקרטיה,  ממשלת ישראל
תגובות
אנונימי/ת
26.03.2025, 19:16

למה מאמר פוליטי ומסיט ללא קשר לנושא רפואי מתפרסם כאן?
יש הרבה במות אחרות לפתיחת נושאים אלו.

בבקשה להשאיר את האתר לענייני רפואה.

אנונימי/ת
26.03.2025, 19:35

זו לב ליבה של הרפואה

אנונימי/ת
26.03.2025, 20:44

נכון ביותר, ממתי איגודים מקצועיים נגועים בפוליטיקה?

26.03.2025, 19:17

נאה דרשת דפנה.
לא צריך לשאוף לחברה הומוגנית. המגוון הוא שבונה את הקשת.
אך בהעדר שמירה על כללי הבסיס, כל המכונה מתפרקת.
תיקון יהיה קשה הרבה יותר ממניעת הפירוק מלכתחילה.

26.03.2025, 21:06

תודה דפנה!
חשוב מאד שכל מי שמזדהה עם המאבק על שימור הדמוקרטיה וההגינות הבסיסית במדינה, יצא לרחוב.
ולא, זו לא "פוליטיקה" במובנה הרגיל. טענה כזו היא דמוגגית ושקרית. זה מאבק ערכי ובסיסי על התשתית.

27.03.2025, 07:24

בעיני כל אדם שמאמין בערכי הרפואה אמור להאמין גם בערכי הדמוקרטיה. ולדעתי אין פה "דעות פוליטיות" אלא נסיון לרמוס את בסיס קיומה של המדינה הזו, ובסוף בסוף בסוף גם את מערכת הבריאות שלנו.
אבל זו לא השאלה הגדולה, אלא השאלה היא אם עלינו כרופאים להכניס מחאה כזו לתוך קודש הקודשים של האוניברסלית הרפואית. אני עדיין מתחבט

אנונימי/ת
27.03.2025, 09:56

יפה שאתה מזדהה בשמך.
האם ד"ר ברן מוכן לעבוד כרופא במשרה מלאה וקבועה במשטרים אפלים כמו צפון קוריאה, רוסיה, סין, בלורוס, ונצואלה, סוריה, עזה וכדומה ?
בשביל לא לעבוד תחת משטרים כאלה צריך להאבק (לא באלימות פיזית).
אחרת קודש הקודשים יהפוך למשהו אחר לגמרי.

חיינו בסכנה? את יכולה לנמק ( evidence based) מה מסכן את חייך? אני מציע שהשומרונים הטובים ימשיכו להלחם בדמוקרטיה האמיתית (מכירה את המילה "בחירות") והיהודים הטובים ימשיכו לתמוך בממשלה הנבחרת.

27.03.2025, 12:39

פרופ' אבינועם שופר, מדובר במאמר דעה וכהגדרתו הוא מאמר דעה של ד"ר דפנה שפט, שאני תמימת דעים אתה. אשמח לקרוא מאמר דעה שלך כמו כל דעה אחרת.

אנונימי/ת
28.03.2025, 10:14

כמו שלא מפורסמים פה מאמרי דעה בנושא מכשירי חשמל ורכבים כי את מבינה שמדובר באתר מקצועי שאמור להביא מאמרים בנושא רפואה, כך אין שום סיבה להביא באתר זה מאמרי דעה פוליטיים

אנונימי/ת
27.03.2025, 14:14

אני מאוד מבולבל. מה מטרת המחאה היום? משתמשים במילה מחאה אבל יש הרבה קבוצות וכל אחד עם המחאה שלו. אז על איזה מחאה מדובר?

27.03.2025, 14:19

זה ארגון מקצועי במטרה לשפר את בריאותו הציבור ועבודת נותני השירות.
כל אדם שרוצה להביע דיעה שלא קשורה לנושא ארגון זה יכול ורצוי שיעשה זאת כי זאת מהות חופש הדיבור בדמוקרטיה.
יש המון מדיות המיועדות לכך.
תודה

אנונימי/ת
28.03.2025, 10:12

מה לעזאזל לרופאים ולפוליטיקה???
תתרכזו בתחום ההתמחות שלכם ואל תנסו לייעץ לפוליטיקאים או גורמי ביטחון מה לעשות בגלל שקוראים לכם דוקטור.
אני מאוד חושש מיחס אפלייתי של רופאים מהצד השמאלי של המפה הפוליטית כלפי מטופלים עם חזות ימנית...

אנונימי/ת
28.03.2025, 10:19

מדובר בעמדה פוליטית ללא שום קשר לתואר הרפואי של הכותבת הנכבדה, אני די בטוח שאין לה שום ידע בתחום הצבאי או הפוליטי, כך שדעותיה אישיות לא אמורות לעניין אף אחד.
זוהי סוגיה פוליטית בה יש דעות לכאן ולכאן ושום צד לא יכול לטעון שהאמת אצלו.
השמאל הפסיד בקלפי כבר מספר פעמים וסביר להניח שזה מה שיקרה גם במערכות הבחירות הבאות, ומאחר שאנו חיים במדינה דמוקרטית אין לנו אלא לקבל את שלטון הרוב גם אם הוא לא עולה בקנה אחד עם הדעות שלנו האישיות.

אנונימי/ת
28.03.2025, 10:35

זה שיש לי כותב המאמר הנכבד תואר ברפואה לא אומר שהוא כשיר להגיב בכל תחום וגם לא אומר שהמוסריות שוכנת בחיקו.
אני למשל חושב בשם מוסריות שאין שום היגיון בלשחרר חטופים עם הסכם כולל כאשר ברור מעל לכל ספק שהשביעי באוקטובר הבא יגיע בעוד כמה שנים, על זה נאמר במקורותינו 'מאי חזית דדמא דידך סומק טפי?'

28.03.2025, 13:30

מסכים עם המאמר. יישר כח!

אנונימי/ת
28.03.2025, 15:18

Good smaritan? Never heard it.
You don't have to help anyone.
That what this country is all about

אנונימי/ת
30.03.2025, 02:12

את מוזמנת לכתוב את הדעות הסכיזופרניות והמנותקות מהמציאות כאוות נפשך בפייסבוק או טוויטר .
את מזהמת את המקצוע פוגעת אנושות בבריאות הציבור כאשר את מכניסה פוליטיקה לאתר נטו מקצועי( לפחות אמור להיות כזה)
מה את חושבת שאמורים להרגיש המטופלים שלך שתומכים בממשלה וברפורמה המשפטית כאשר זו שאמורה להציל את חייהם חושבת שהדעות שלהם והממשלה שבחרו לא לגיטימיים.
אתם הופכים הקיצוניים ומטורללים מיום ליום , רק ה' יעזור לעצור את הטירוף שלכם שהרב כל חלקה טובה

אנונימי/ת
30.03.2025, 02:19

החלאות מצאו פטנט.
כל נושא שברצונם להשתמש בתואר דוקטור שלהם ובכח שניתן להם עקב כך בצורה דרקונית וכפייתית, וברצונם להסביר איך זה קשור למקצוע שלהם ( כאשר באמת אין שום קשר)
הפטנט פשוט- אנחנו בסכנה !! אין דמוקרטיה אוטוטו אז גם אין רפואה ומחקר , אין לגיטימיות למהלכים שאני לא מסכים איתם ולכן זה קשור !!
אתם מחריבי החברה והמדינה בשם קיצונות קנאית לדעות שלכם ולהיותם בסך הכל דעות ולא עובדות עד שאיבדתם כל צלם אנוש ודמוקרטיה , פשוט עצוב ומפחיד בו זמנית

כל הכבוד! דיון חשוב על מקומם של הרופאים בחברה. תמיד היו רופאים ששיתפו פעולה עם משטרים אפלים. אז בואו לא נהפוך לכאלה.