דעות

"אנחנו עמיתים למקצוע, אתה אמור להתנהג אלי בצורה הומנית"

הסטירה שחטף הרופא העזתי מרופא ישראלי במתקן החקירות היא לא אלא היד המכה של אלפים רבים בקהילה הרפואית בישראל, שבחרו לשתוק לנוכח רופאי עזה הכלואים

16.03.2025, 12:11
טיפול בפצוע בבית החולים אלנג'אר ברפיח, דרום רצועת עזה, 22 אוקטובר 2023. צילום: אנאס מוחמד/ שאטרסטוק

ד"ר ח', אורתופד בן 30, נעצר בחודש מרץ 2024 בבית החולים אל-נאצר בעזה בזמן עבודתו בעודו לבוש במדי רופא. אחרי 69 ימים בשדה תימן, בהם ספג אלימות קשה שבעקבותיה הזדקק לניתוח דחוף, הועבר למתקן חקירה באשקלון.

בעדות שגבה עו"ד מטעם "רופאים לזכויות אדם" בביקור בכלא עופר באוקטובר 2024, הוא סיפר: "היה רופא באשקלון שאני לא יודע מה שמו, שבמקום לטפל בי, הוא נתן לי סטירות בפנים ולא הסכים להוריד לי את כיסוי העיניים. לאחר מכן לקחו אותי וגילחו לי את השיער, קילחו אותי ואמרו לי שהריח שלי בלתי נסבל. אמרתי לאותו רופא, 'אנחנו עמיתים למקצוע, אתה אמור להתנהג אלי בצורה הומנית'. כשהוא שמע את זה, הוא נתן לי סטירות כשאני עדיין עם כיסוי עיניים ואמר לי 'אתה מחבל'" (עמ' 20 במסמך עדויות אנשי הרפואה).

הרפואה היא מקצוע עם יומרה אוניברסלית. האנטומיה האנושית  המשותפת, המחקר הבינלאומי והעקרונות האתיים קושרים קהילה מקצועית גלובלית. מחקרים שנעשים בצד אחד של העולם מוצגים בכנסים בצד שני, והופכים לפרקטיקה בצד שלישי. בתהליך, רופאות ורופאים נפגשים, לומדים ומלמדים, ושותפים באגודות מקצועיות ומוסדות חוצי גבולות לאומיים וגיאוגרפיים. הם חלק מקהילה חוצת גבולות.

כשהרופא העזתי אמר לרופא הישראלי: "אנחנו עמיתים למקצוע", הוא התייחס לקהילה הזו ולציפייה שיש לכולנו מאנשים שאיתם אנחנו חולקים זהות, ערכים משותפים ותחושה של שותפות. זו פנייה לסולידריות ולהכרה בגורם המאחד והמשותף בין שני אנשים שדרכיהם הצטלבו באותו מקום, אך במצבים כל כך שונים.

כשהרופא העזתי אמר לרופא הישראלי: "אתה אמור להתנהג אלי בצורה הומנית", הוא התייחס לאתיקה המחייבת את הרופאות והרופאים באשר הם: החובה להכיר באנושיות המשותפת לכל אישה ואיש. האתיקה הרפואית היא יומרה אוטופית, כמעט מופרכת, הדורשת מאנשי הרפואה לראות מבעד להשתייכות קבוצתית או לשיפוט מוסרי. היא מנחה רופאות ורופאים לראות באדם שמולם כאדם, גם במצבי קיצון כשהחברה שלהם מלמדת אותם שהוא אינו.

מעל 250 אנשי צוות רפואי הועלמו בכפייה בעזה על ידי הצבא. מעל ל-150 מהם עדיין מוחזקים במתקני כליאה בישראל, ארבעה מהם מתו במעצר. עורכי דין מטעם "רופאים לזכויות אדם" ביקרו 24 מהם במתקנים השונים כדי לעמוד על נסיבות מעצרם ותנאי החזקתם

לפי העדות, תגובתו של הרופא הישראלי היתה סטירה. סטירה שהיא דחייה של החברות בקהילה משותפת ודחייה של הרעיון הבסיסי ביותר באתיקה הרפואית.

מעל 250 אנשי צוות רפואי הועלמו בכפייה בעזה על ידי הצבא. מעל ל-150 מהם עדיין מוחזקים במתקני כליאה בישראל, ארבעה מהם מתו במעצר. עורכי דין מטעם "רופאים לזכויות אדם" ביקרו 24 מהם במתקנים השונים כדי לעמוד על נסיבות מעצרם ותנאי החזקתם.

מהעדויות עולה שרובם נעצרו בתוך בתי החולים בשעה שביצעו את משימתם הרפואית. כולם מתארים כיצד הופשטו, הושפלו והוכו ומאז מוחזקים בתנאים קשים, נתונים לאלימות, עינויים והרעבה. לא הוגשו כנגדם כתבי אישום ובהארכות מעצרם השרירותיות, המתקיימות ללא ייצוג משפטי הולם, מנגנוני הביטחון לא הציגו עד כה עדויות אמינות הקושרות מי מהם לפעילות אלימה או לא חוקית.

הדו"ח שפרסמנו השבוע גורס כי המעצר ההמוני של אנשי הרפואה מעזה מהווה הפרה של ההגנה על צוותי בריאות בשעת עימות צבאי ופגיעה קריטית ביכולתה של מערכת הבריאות בעזה להעניק טיפול לאלפים הרבים המשוועים לכך. משתי הסיבות האלו, ומתוך מחויבות קהילתית לעמיתיהם למקצוע, הקהילה הרפואית בישראל היתה חייבת להרים קול מחאה, להביע סולידריות ולקרוא לשחרור מיידי של רופאי עזה הכלואים.

לצערנו עד כה, אנחנו עדים לשתיקה כמעט גורפת. שתיקה שהיא עצמה סטירה בפני הקולגות הפלסטינים שלהם ופגיעה במחויבותם של רופאים ורופאות למקצוע הרפואה. היד המכה, אם כך, היא לא רק זו של רופא אחד ממתקן חקירות, אלא ידם של אלפים רבים בקהילת הבריאות בישראל.

בימים אלה יש לקהילה הרפואית בישראל הזדמנות ללמוד, לא בכנסים מעבר לים, אלא ממש כאן מקרוב, מקולגות ישראלים שמשמיעים באומץ קול אחר, שמתנגד לקחת חלק בהפרות אתיות ושקורא לשינוי מדיניות הסותרת את עקרונות האתיקה הרפואית

הקהילה הרפואית מתהדרת בהיותה קהילה לומדת. רופאות ורופאים נדרשים לחיים של התמקצעות ושל לימוד מתמיד של התפתחויות חדשות במחקר ובפרקטיקה. בימים אלה יש לקהילה הרפואית בישראל הזדמנות ללמוד, לא בכנסים מעבר לים, אלא ממש כאן מקרוב, מקולגות ישראלים שמשמיעים באומץ קול אחר, שמתנגד לקחת חלק בהפרות אתיות ושקורא לשינוי מדיניות הסותרת את עקרונות האתיקה הרפואית; מקולגות פלסטינים שמסורים למטופליהם ולערכי המקצוע הרפואי בזמן שמשפחותיהם נעקרו מביתם, ללא שכר ותחת מתקפה מסכנת חיים; מפרמדיק באמבולנס שמפלס דרכו בכבישים חרוכים כדי להגיע לילדה שכל משפחתה הופגזה; מאחות שנשארה אחרונה בבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה, או מד"ר חוסאם אבו ספייה, מנהל בית החולים כמאל עדוואן שנותר לצד אחרון המטופלים עד שנעלם גם הוא במתקני הכליאה הישראליים.

יש לנו הרבה מה ללמוד מחברי הקהילה שלנו בעזה. נתחיל בלעמוד לצידם ולקרוא לשחרורם.

הכותב, ד"ר גיא שלו, הוא אנתרופולוג רפואי ומנכ"ל רופאים לזכויות אדם

נושאים קשורים:  דעות,  מלחמה,  שדה תימן,  "רופאים לזכויות אדם",  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
17.03.2025, 18:31

עצוב שהאתר נותן במה למניפסטים אנטישמיים.
עזתים נעצרים כיוון שהם טרוריסטים. עצם היותם במקרה גם רופאים לא שולל את היותם טרוריסטים, והם לא ראויים לשום חמלה.
הגיע הזמן שצהל יפסיק לעצור מחבלים ויביא אותם לישראל, ובמקום זה פשוט יחסל אותם כמו שעושים האמריקנים.
זה גם ימנע את חזרתם לעסוק בטרור, זה גם ימנע חטיפות לצורל מיקוח, זה גם ימנע מהם ברוב חוצפתם להתלונן ולתת חומר לאנטישמים , וזה גם עולה פחות כסף.

אנונימי/ת
17.03.2025, 19:36

🎯

אנונימי/ת
17.03.2025, 19:22

ומנכ"ל שיפא הוא גם קולגה יקר?

אנונימי/ת
17.03.2025, 19:30

גם מנגלה נחשב לאחד "מחברי הקהילה שלנו"???

אנונימי/ת
17.03.2025, 19:36

ביום שתוכל לכתוב במקום

עורכי דין מטעם "רופאים לזכויות אדם" ביקרו 24 מהם במתקנים השונים

שמישהו ביקר את החטופים שלנו בעזה,…. נשקול דיון.

אנונימי/ת
17.03.2025, 19:41

תודה גיא על המאמר, טוב לדעת שיש כאן כמה שלא התקרנפו. התנהגות הגונה נידרשת כלפי עצורים בכלל, לא רק כלפי מי שהם צוותים רפואיים, לא מתפקידו של הרופא המטפל לשפוט וודאי שלא להעניש. מי שנוהג בגסות, בתוקפנות ובאלימות במצבים שתארת נוהג או ינהג כך כלפי כל מטופל שזקוק לטיפול ולא ״יבוא לו בטוב״. זו לא גסות רוח, זו התבהמות ממש. ברור לי שהתגובות לדברי יזרמו… גם בקוראים ה״משכילים״ כאן יש חובבי נקמה.

17.03.2025, 19:54

קולגות יקרים ומסורים (רשימה חלקית):

-ג׳ורג׳ חבש- החזית לשחרור פלסטין
-עבד אל עזיז רנתיסי- חמאס (״תרבות המוות היא תרבות החיים״)
-פתחי שקאקי- מנהיג הג׳יהאד האיסלמי (רופא ילדים)
-אסד- רופא עיניים.
-מחמוד א-זהר

אנונימי/ת
17.03.2025, 20:31

נו, יופי! מבינה שאתה מבסוט שגם בארץ הקודש יש רופאים טרוריסטים. אנחנו התאקלמנו יפה באיזור..

17.03.2025, 21:20

מה שאני רוצה לומר הוא, שהמשמעות של המכנה המשותף המקצועי היא בערבון מוגבל. מאד.

18.03.2025, 04:04

דר' ברוך גולדשטיין?

אנונימי/ת
18.03.2025, 16:59

ברוך גולדשטיין - רופא
הרופא שהיכה פציינט באשקלון - רופא

אנונימי/ת
17.03.2025, 20:27

אנחנו מאבדים צלם אנוש במאבק מול הפלסטינים. אם אנחנו מתנהגים כמוהם אז מה ההבדל בינהם אלינו בעצם?

אנונימי/ת
17.03.2025, 20:27

ראינו איך עזתים בכלל וצוות רפואי בפרט (לדוגמה, בי״ח שיפא אשר שימש מחסה לטרור) התנהגו ב״הומניות״ ב 7/10/2023. ואיך הם עודם מרעיבים את חטופינו, מכים אותם ולא מאפשרים לצלב האדום לבקרם, ואף רוצחים אותם: בידיים, בחניקה, בכדור מאחורי הראש. ואיך הם מונעים מהם טיפול רפואי אלמנטרי - לא מעבירים להם תרופות שנשלחו להם מישראל, לא מטפלים בפציעות. ומקסימום מאפשרים לוטרינר להתאמן עליהם בניתוחים.
הכותב אינו מבחין בין טוב לרע.
הוא מצוי במצב של דיסוננס קוגניטיבי, אם עודו סבור שיש בקרב העזתים אנשים טובים והגונים. למרות מה שראו עיניו ושמעו אזניו: הם מצהירים בריש גליי שמטרתם היא השמדת כל היהודים, מנער ועד זקן, בכל העולם.

מחבל הוא מחבל, בלי קשר לסוג התעודה המקצועית שהוא מחזיק או מדי הסוואה שהוא לובש. השימוש במתקנים הרפואיים לצרכי לחימה אינו דבר חדש, אך חמאס הביא את זה לרמה של אומנות.
אינני רואה במחבל העזתי "עמית למקצוע", ואינני חולק איתו שום זהות. אין לי "ערכים משותפים" עם שורפי התינוקות ואין לי "תחושה של שותפות" עם אנסים סדרתיים. אינני מוצא בסיס ל-"סולידריות ולהכרה בגורם מאחד" עם חלאות האדם השייכים לארגון טרור רצחני חמאס, והיחס היחיד שהם יזכו במידה ודרכינו "יצטלבו באותו מקום" הוא "הקם להורגיך - השכם להורגו".
החובה להכיר באנושיות המשותפת של אדם ואדם אינה תקפה לגבי חברי ארגון טרור נתעב חמאס, כי אין הם בני אדם. אני מתקשה למצוא להם סיווג נכון: לא ניתן לשייך אותם לעולם הדומם, וגם אי אפשר להגדיר אותם כחיות (כי גם חיות טרף לא הורגות את בני מינם באכזריות שכזו). אולי מחבר הכתבה, אנטרופולוג PhD, יצליח להמציא הגדרה מיוחדת לקבוצה של "יצורים ממין הומו ספיאנס שאינם בני אנוש".
ובכל זאת, מצאתי נקודת אור אחת בכתבה: אכן "האתיקה הרפואית היא יומרה אוטופית". אבל אנחנו לא חיים באוטופיה אלא במציאות אמיתית ולעיתים (כמו היום) גם אכזרית, הרופאים הם אנשי בשר ודם, לכן בהחלט מופרך לדרוש מהם "לראות מבעד להשתייכות קבוצתית או לשיפוט מוסרי".
בתור אנשי רפואה, עלינו לתרום את חלקינו בהשגת הניצחון המוחלט על האויב האכזר והבזוי.

אני מאד מקווה שרוב הפשיסטים האנונימיים אינם רופאים... אם לא, אז אנחנו במצב רע מאד.

אני מאוד מקווה שרובם רופאים שמחוברים למציאות, שלא מסתכלים על העולם דרך המשקפיים עם עדשות וורודות. אז אנחנו במצב טוב.
הם מגיבים באופן אנונימי בשל החשש מנקמנות המנהלים, בוגרי קרן ווקסנר ואחרים, שרוצים להשמיד מדינה יהודית ולהפוך אותה למדינת כל אזרחיה.

אנונימי/ת
17.03.2025, 22:30

מדינה יהודית וגם פשיסטית, ממש לא ״עם הספר״… יש כאן לצערי לא מעט רופאים משוקצים ששכחו מזמן במה נשבעו פעם. ואגב, אני רופאה, טיפלתי בלא מעט אסירים בטחוניים, פושעים מסוגים שונים ואין לי שום קשר לקרן ווקסנר או אחרת.

מדינה יהודית חפצת חיים, בית לאומי לעם היהודי, מבצר בטוח שלא יאפשר טבח נוסף. "לא נשכח ולא נסלח", "לעולם לא עוד" - אלה לא ססמאות ריקות אלא הוראה לביצוע.
ואם כבר הזכרת את "עם הספר": עפ"י דיני המלחמה בהלכה, "ניתן להרוג אויב, גם כשאינו מסכן באופן מיידי, שום אדם. מטרת הריגתו היא לשבור את רוח העם שהוא שייך אליו ע"מ שיפסק האיום המלחמתי. דבר זה שייך גם לשאלת וידוא הריגה, שאם זה יביא לנצחון במלחמה - מותר."
"ורדפתם את איביכם ונפלו לפניכם לחרב" - ספר ויקרא, פרק כו, פסוק ז. זה הספר שלנו!

ולגבי "רופאים משוקצים ששכחו מזמן במה נשבעו פעם":
כבוגר הארץ, נשבעתי בטקס סיום "שבועת הרופא העברי".
לשון השבועה:
"ועזרתם לאדם החולה באשר הוא חולה אם גר אם נכרי ואם אזרח אם נקלה ואם נכבד."
דהיינו, התחייבתי לטפל בחולים ללא קשר לסטטוס תושבות (גר, נכרי או אזרח) או מעמד חברתי (נכבד/עשיר או נקלה/מפשוטי עם). את השבועה הזו אני מקיים יום-יום. מעולם לא התחייבתי להציל רוצחים סדיסטים, ורואה את עצמי פטור מכל מחוייבות מוסרית כלפי יצורים נתעבים שבאו להשמיד את העם שלי.

17.03.2025, 22:22

גיא, כשהדם רותח, לא ניתן להתייחס לסוגיות אתיות "אוניברסליות" ולהתעלם מהקונטקסט. כל עוד המלחמה נמשכת, כל עוד שאזרחים ישראלים שנחטפו מביתם עדין מוחזקים בידי ארגוני טרור עזתיים בתנאים לא אנושיים ומבלי שניתנת להם הזכות הבסיסית לטיפול רפואי שלא לדבר על ביקור עורכי דין (!). כאשר עדיין לא ברור איך בתי החולים בעזה נתנו במשך שנים מחסה לחוליות של טרוריסטים. כאשר לא ברור איך איפשרו לחפור בתוכם מנהרות שדרכן הוברחו והועלמו חטופים ישראלים אל מעמקי האדמה. כאשר לא ברור עדיין איך רופאים ואנשי צוות רפואי שהוכשרו בישראל הפכו למשתפי פעולה עם הארגונים הרצחניים... אני מציע שהמשכיל בעת הזו יידום.

אנונימי/ת
18.03.2025, 07:09

כל הכבוד ד"ר שלו. אתם האור היחידי בהרבה חושך שנמצא גם בקרב רופאים.

אנונימי/ת
18.03.2025, 07:28

הכותב כל כך רקוב ולא מוסרי שהוא בוחר לאמץ מוסר נוצרי מדומיין שאפילו הנוצרים לא יכולים לאמץ.
אפס יכולת להפריד טוב ורע.
לא ראוי לדיון או תגובה. רק מקווה שהוא לא מטפל בבני אדם. אחד כזה שלא יודע להבחין בין טוב לרע עלול להיות מסוכן

הוא לא רופא.
אנטרופולוג PhD שמתהדר בצואר ד"ר

תואר*

אנונימי/ת
18.03.2025, 17:02

סרגיי, באיזו פקולטה אתה סיימת את לימודיך?

18.03.2025, 17:25

לא פלא שהתגובה המבישה הזו נחתמה ב"אנונימי"
כנראה שמוסר , מושג שכמה תמימים בתוך ציבור הרופאים חשבו שהוא ברור ומוגדר, בעיני כמה מגיבים אנונימיים או עם שם , הוא מושג שנועד לאחרים ולא לנו לישראלים.
נכון , החברה הישראלית הדרדרה , ובכל זאת מבייש ומתסכל לראות שבין ציבור הרופאים שלנו ישנם אנשים שדעותיהם כל כך אפלות.

אנונימי/ת
18.03.2025, 07:53

למי שכתב ב 7:28 - גיא שלו הוא אנתרופולוג ולא רופא. אז אפשר להיות רגועים בעניין הזה.
ואני רואה ששוב אליק אבירם מוטרד מהתגובות האנונימיות. אז רק להבהיר, סביר להניח שאחוז הרופאים מקרב המגיבים האנונימיים הוא כמו מקרב המגיבים המזוהים.
שנית, אם אתה או כל אחד אחר, סבור שתגובה אנונימית אינה לגטימית, או שיש לתת לה משקל מופחת מאשר תגובה מזוהה, תרשה לי להזכיר לך עובדה פשוטה: גם ההצבעה בקלפי היא אנונימית. וכולם שווים. אין הבדל בין הפתק של פרופסור לפתק של אדם שלא סיים תיכון. אין גם הבדל בין מי שמצהיר קובל עם ועדה במי בחר לעומת מי שמצניע את המידע הזה.
תתחיל להתרגל לעובדה שאתה במיעוט, ולא רשמת פטנט על המוסר.

אנונימי/ת
18.03.2025, 08:04

זו פעם ראשונה שארגון רופאים לזכויות אדם קורא לנו להשמיד את כל אוכלוסיית עזה. 😮😮😮
אני די בשוק שזה לא מעורר כותרות

18.03.2025, 12:55

לקרוא ולא להאמין ש"יהודי" יכול להוציא כתבה כזאת מתחת לידיו.
לא נותר לי אלא לאחל לו רפואה שלמה בקרוב.

18.03.2025, 17:37

רופאים עם אמוציונאלי מאוד - ועונים באמוציות וחבל.
כשהתותחים רועמים - המוזות שותקות, ובזמן לחימה "הקם להורגך השכם להורגו". אבל כאשר האיש אזוק (והתותחים אינם רועמים סביבך) והוא צריך טיפול רפואי - עליך לטפל בו .
זה מותר האדם מהבהמה החמאסית. זה כוחנו וזו עוצמתנו.
זה אגב נכון לכל אדם יהודי/ ישראלי ללא שום קשר להיותו רופא או כל מטפל אחר.
כי אחרת "כסדום היינו לעמורה דמינו"
לא נוכל להדמות לחמאס, וטוב שכך.
אחרי כל זה - אני מפקפק באמיתות הסיפור , ובוודאי במספרים המצוטטים. ואכן אם רופאים משרתי חמאס הם מחבלים - הם ראויים ליחס של מחבל, ומעצם העובדה שאינם "שבויי מלחמה" אלא טרוריסטים - ניתן לדעתי האישית להחזיקם במיתקן שאין בו קשר לעולם החיצון, ו/או לביקורת של גופים בין-לאומיים. זה לא מוריד כהוא זה מהצורך שלנו לשמור על רמתנו המוסרית, גם כשאנו דנים מול טרוריסטים נאלחים אלה.

אנונימי/ת
18.03.2025, 18:31

יפה אמרת גל יום טוב. כאשר מדובר בלוחם של כוח אויב או אזרח אויב שנקלע לאזור לחימה - יש לטפל בו.
לא כך הדבר כאשר מדובר בטרוריסט, וזה ממש לא רלוונטי אם במקרה הטרוריסט גם למד רפואה

20.03.2025, 01:37

אז אמרו. עכשיו נאמין לכול שבוי . קצת צניעות. אני מתנגד שתהיה אלימות כול שהיא כלפי מי שמגיע למתקן רפואי לטיפול. אך לקבל את דבריהם כאמת צרופה, וודאי שלא.

אנונימי/ת
24.03.2025, 19:30

היה מחבל או לא? מיטב מפקדי החמאס היו רופאים...