מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי כרמל בחיפה, בשיתוף אוניברסיטת חיפה והמרכז הרפואי זיו בצפת, חושף את ההשפעה של תקשורת חיובית על הפחתת הכאב של מטופלים.
עוד בעניין דומה
ממצאי המחקר מראים כי אמירות חיוביות של צוותים רפואיים במהלך מתן תרופות לשיכוך כאבים הכפילו את יעילות הטיפול והפחיתו באופן משמעותי את הצורך במנות נוספות של משככי כאבים.
המחקר, הראשון מסוגו שנערך בסביבה קלינית אמיתית, בדק כיצד גישה זו משפיעה על מטופלים בבתי חולים. כ-80 נשים במרכז הרפואי כרמל שעברו ניתוח קיסרי וכ-100 מטופלים במרכז הרפואי זיו שהתאוששו מניתוחים כלליים חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת טופלה בשגרה קלינית רגילה, ואילו בקבוצה השנייה האחיות העניקו טיפול בליווי מסרים חיוביים כדוגמת: "התרופה הזו מאוד יעילה לכאב מהסוג שאת/ה חווה, ואני מאמינה שתחוש/י הקלה משמעותית תוך זמן קצר".
המטופלים ששמעו את המסרים החיוביים דיווחו על ירידה משמעותית יותר ברמות הכאב ועל הפחתה בצורך בתרופות נוספות, כולל מורפין, בהשוואה לקבוצה שטופלה כרגיל. "הממצאים מדגישים את הכוח הטמון בתקשורת בין הצוות הרפואי למטופלים ככלי לשיפור משמעותי בתוצאות הטיפול", אומר פרופ' רועי טרייסטר מאוניברסיטת חיפה, שהנחה את המחקר.
ורד כהן, מנהלת האחיות במחלקת אם-יילוד ב"כרמל" והחוקרת המובילה, שיתפה: "הממצאים כל כך טבעיים וברורים לי. כעת, המשימה שלנו היא לתרגם את תוצאות המחקר ליישום יומיומי ולשנות את מדיניות הטיפול. על ידי אימוץ תקשורת חיובית, ללא עלות נוספת, ניתן לשפר באופן דרמטי את יעילות הטיפול בכאב ובמצבים קליניים אחרים".