דעות

רופאים אינם פקידי מדינה: חובתם להיות הפעמון המצלצל

רופא השותק לנוכח מצבם האיום של החטופים מועל בשבועת הרופא וגם אם לקול הרופאים יש השלכות פוליטיות־מדיניות, אסור להם לשתוק שכן המדינה מחויבת להגן על חיי אדם, ובמיוחד על חיי מי שנמצא במצוקה

מפגינים למען שחרור החטופים בעזה, יולי 2024. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

הזהות האנושית נרקמת במהלך חיי האדם ומתהווה על ידי ההקשרים שהוא חי ופועל בהם. זהות האדם היא מסע בתוך קהילות שונות: משפחה, מקצוע, חברה, תרבות, מסורת, דת, מדינה. איש אינו יכול לספר את הזהות של האחר; הזהות נחווית ונשמעת תמיד בגוף ראשון יחיד, המספר על מסע חייו.

למרות השונות הרבה, בני אדם בקהילה אזרחית־מדינית דמוקרטית חברים בשתי קהילות־יסוד, המכוננות את חייהם: הקהילה המוסרית והקהילה האזרחית־המדינית. היחס בין קהילות אלה הוא היררכי, ובו הקהילה המוסרית קודמת ומתנה את הקהילה האזרחית. מעשה בלתי מוסרי יישאר אסור, גם אם הקהילה האזרחית תחטא ותבחר בו. הטעם לכך ברור: האדם כיצור אוטונומי האחראי לעולמו קודם לחברה האזרחית־המדינית שכן חברה זו מבוססת על ערכו הפנימי של כל אדם.

ערכי המוסר הם אוניברסליים, ולפיכך מחייבים את הקהילה האזרחית־המדינית, שהיא קהילה משנית ביחס לקהילה המוסרית המבטאת את ערכי היסוד של הקיום האנושי. במדינות מתוקנות ערך האדם בא לידי ביטוי בחוקה. בישראל ערך זה בא לידי ביטוי ב"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", המשקף את "ההכרה בערך האדם, בקדושת חייו ובהיותו בן חורין" (לשון החוק). בין מטרות החוק: "כל אדם זכאי להגנה על חייו, על גופו ועל כבודו".

הרופאים חברים גם בקהילה הרפואית. מבחינה מקצועית, קהילה זו מייצרת ידע, שתכליתו טיפול בחולה הזקוק לעזרה. אבל הרופא גם חבר בקהילה מוסרית רפואית, שמטילה עליו מחויבות שמעבר למחויבותו כחבר בקהילה הרפואית. הרופא מקבל עליו התחייבויות ייחודיות, שאינן חלות על אחרים. תודעה זו מפעמת בשבועת הרופא, שחזרה ונוסחה מאז העת העתיקה ועד ימינו.

קבלת שבועה זו היא רגע דרמטי מקודש בחיי הרופא. הוא מקבל עליו חובה שמעבר לחובות המוסריות הסטנדרטיות. במחויבות זו הרופא מחויב לטפל בגוף ובנפש של אדם — כל אדם הזקוק לטיפול — תוך כדי השהיית שיקולים שיפוטיים אחרים. הרופא רואה רק את האדם הסובל בגופו ובנפשו. לפיכך, הרופא מחויב לטפל גם במי שביצעו פשעים נוראים. אין הוא רשאי לקבוע כי יש נסיבות שבהן הוא משוחרר מחובת הטיפול בחולה.

רופאים אינם רשאים להסתגר בחדריהם ולהמתין שהנזקק לעזרה יגיע אליהם. האתיקה הרפואית מחייבת את הרופא להעמיד את עצמו לשירות של הנצרך בכל מקום ובכל זמן, שכן הרופא קיבל עליו ייעוד ייחודי: התייצבות מוחלטת לצד האדם

המחויבות הרפואית מחייבת את הרופא להראות אחריות כלפי כל מצב של חולי ומצוקה התובעים התייחסות רפואית. רופאים אינם רשאים להסתגר בחדריהם ולהמתין שהנזקק לעזרה יגיע אליהם. האתיקה הרפואית מחייבת את הרופא להעמיד את עצמו לשירות של הנצרך בכל מקום ובכל זמן, שכן הרופא קיבל עליו ייעוד ייחודי: התייצבות מוחלטת לצד האדם. עליו להגיע אל מקום החולי והכאב, תמיד, בלא שהיות ובלא שיפוטיות. הרופא מתחייב בשירות האנושות בדאגה לקיום הפיסי והנפשי של בני אדם, גם במצבי סיכון חמורים.

בזמנים אלה רופאים מוצאים את עצמם במתח בין חובתם הרפואית להושיט עזרה לגוף ולנפש, לבין תביעות הנובעות מהדרג המדיני. המתח עולה במיוחד בקרב מנהלים רפואיים המצויים במגע מתמיד עם הדרג המדיני. אבל רופאים אינם פקידי מדינה, גם אם הם מקבלים את משכורתם מהמדינה, ומימון מוסדות הרפואה הוא בידי המדינה — כפי שאנשי אקדמיה אינם עובדי מדינה.

המדינה הדמוקרטית־הליברלית מיוסדת על ההנחה שלפיה תפקיד המדינה הוא לפעול למען בני אדם החיים במסגרת המדינית. המימון הרפואי של מוסדות רפואה הוא חובה המושתתת על המדינה ואיננה מעשה חסד שלה. מנהלי בתי החולים הם שליחי הרפואה והרופאים; הם אינם רשאים למנוע פעולה רפואית שנועדה לסייע לזקוקים לעזרה בשם נימוק חוץ־רפואי.

קביעות אלו חשובות במיוחד כעת, לנוכח מצוקת החטופים בשבי חמאס. מעדויות של רופאים אנחנו למדים, שנסיונות להעלות את השיח בנושא בתוך בתי החולים בישראל נתקלים לפעמים בהתנגדות, תוך כדי הצגת טיעונים כמו: "אנחנו מבקשים שלא להכניס למרחב הטיפולי (בית חולים) שיח פוליטי", "כמוסד רפואי עלינו להישאר ניטרליים" ו"כבית חולים יש לעובדים עמדות שונות, ואיננו רוצים לגרום לוויכוחים מסוג זה בתוך כותלי בית החולים".

הקביעה, שהסבל האיום של החטופים ו/או ההשפעה הבריאותית והנפשית של הנושא עלינו כחברה ועלינו כאינדיווידואלים היא שאלה פוליטית, שאינה עניינו של הרופא — בטעות יסודה. הסבל של החטופים מחייב את הרופאים לעשות כל שביכולתם כדי למזער אותו

טענות מעין אלו מוטעות והן מבוססות על חוסר הבנה של משמעות המושג "פוליטי". כבר אריסטו הצביע על כך שהאדם הוא "חיה פוליטית" שכן חייו מתנהלים במרחב החברתי־הציבורי. אין אדם הסגור רק בגבולות עצמו, יצור אוטונומי שדבר אין לו בעולם מחוץ לעצמו. המושג "פוליטי" מסמן שני מרחבים שונים — המרחב הציבורי והמרחב המדיני־הפוליטי. כל בני האדם חיים במרחב הציבורי, המציין את מכלול ההקשרים שבני האדם חיים בהם ופועלים עם זולתם. מרחב זה מובחן מהמרחב הפרטי, המסמן את ביתו הפרטי של אדם. לעומת זאת, המרחב המדיני־הפוליטי מסמן את מרחב ההכרעות והכוח של השלטון וגם את מרחב החקיקה.

לפיכך הקביעה, שהסבל האיום של החטופים ו/או ההשפעה הבריאותית והנפשית של הנושא עלינו כחברה ועלינו כאינדיווידואלים היא שאלה פוליטית, שאינה עניינו של הרופא — בטעות יסודה. הסבל של החטופים מחייב את הרופאים לעשות כל שביכולתם כדי למזער אותו. בהעדר גישה אל החטופים עצמם, על הרופאים להיות הפעמון המצלצל, שיפנה אל כל מי שחי בישראל. פניית הרופאים והעלאת הנושא לשיח הציבורי הכרחיות שכן הן מעצימות את האחריות המוטלת על כל אחד מחברי הקהילה האזרחית לדעת את העובדות.

רופא המתנגד להשמעת הקול של רופאים בנושאים אלה מועל באחריותו כרופא, מפר את שבועת הרופא, שובר את הסדר ההיררכי של המחויבות המוסרית והרפואית ונעשה לפקיד של המדינה

גם אם לפנייה זו יש השלכות, היא איננה פוליטית מדינית; היא ביטוי למחויבות הרופא. רופא השותק לנוכח מצב זה מועל באחריותו הרפואית ובשבועה שנשבע לעשות כל שיוכל למען הסובלים, הכואבים והחולים.

גם אם לקול של הרופאים יש השלכות פוליטיות־מדיניות, אסור להם לשתוק שכן המדינה מחויבת להגן על חיי אדם, ובמיוחד על חיי מי שנמצא במצוקה. רופא המתנגד להשמעת הקול של רופאים בנושאים אלה מועל באחריותו כרופא, מפר את שבועת הרופא, שובר את הסדר ההיררכי של המחויבות המוסרית והרפואית ונעשה לפקיד של המדינה, החוסם את החובה המוסרית.

ההיסטוריה האנושית עמוסה במקרים של רופאים שמעלו בחובתם בשם נאמנותם למדינה. חטאם היה כפול: הם הפרו את שבועתם ופגמו ביחס ההיררכי היצוק בתבנית המדינה הדמוקרטית, שבה המחויבות המוסרית והמחויבות הרפואית קודמות ובלתי מותנות במדינה ומוסדותיה. רופאים המחויבים לייעודם מוכרחים לפעול תמיד למימוש ייעודם. הם לעולם אינם יכולים להיות ניטרליים.

פרופ' ישראל עמירב הוא רופא ריאות ילדים, חבר בקבוצת "בואו — באים ומצילים אותם ואותנו"

פרופ' אבי שגיא, פילוסוף וחוקר של הפילוסופיה היהודית; פרופסור אמריטוס בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן; עמית מחקר במכון שלום הרטמן

(המאמר פורסם לראשונה ב"הארץ")

נושאים קשורים:  חטופים,  פוליטיקה,  שבועת הרופא,  דעות,  חדשות,  דמוקרטיה,  פרופ' ישראל עמירב,  פרופ' אבי שגיא,  מוסר
תגובות
אנונימי/ת
09.01.2025, 12:37

מאכזב מאוד. ניתן היה לצפות לעומק פילוסופי משמעותי יותר, שלמרבה הצער נעדר מהכתיבה. הפרחה באוויר של קביעות נעדרות בסיס בנוגע למחויבות הרופא, והיעדר טיעון לוגי משכנע בנוגע למסקנות של קביעה זו אינן עושות את העבודה. כשמנקים את הפסוידופילוסופיה נשאר מלל פוליטיקלי קורקט, שעושה נעים באגו המוסרי של הכותבים בעיני חבריהם. הטקסט לא היה עובר כעבודה סמינריונית לתואר ראשון בפילוסופיה. 3 בסולם אריסטו.

אנונימי/ת
10.01.2025, 14:09

את כולם עכשיו

איזה מוג לב - מתחבא מאחורי מסך האנונימיות, רועד מפחד, אבל מעז לתת ציונים למאמר מושכל ומנומק מבלי להעלות אפילו נימוק ענייני אחד. אה, כן! הוא יודע משהו - סולם אריסטו. לא מובן מה בדיוק אריסטו עושה כאן, ולמה דווקא ציון 3. מה שמאד ברור לי שהאנונימי הוא אפס - לפי כול סולם שהוא.

אנונימי/ת
12.01.2025, 17:11

מר אבירם - אתה 100 מתוך 10 בסולם זחיחות הדעת והשחצנות. כנראה 0 כבן אדם. חבל שבזמנך לא היו מבחני אישות כתנאי לקבלה לרפואה

לפחות בדבר אחד אני עולה עליך - אינני פחדן, נא הזדהה בשמך המלא, אבל כדאי שתשתוף את פיך לפני שאתה פותח אותו. אם אתה רופא - זאת הדגמה מצוינת של "בושה למקצוע". אגב, המבחנים הם מבחני אישיות. אם היו מבחני אישות - לא היית עובר.

אנונימי/ת
13.01.2025, 08:34

מלים גבוהות שמאחוריה מסתתר ביביסט, שכנראה למד לימודי ליבה

אנונימי/ת
13.01.2025, 18:13

כדאי שתיקח קורס בהבנת הנקרא לפני שאתה מצטרף לשיח מבוגרים

אנונימי/ת
10.01.2025, 09:19

רופא תפקידו להיות רופא בנושא בו התמחה . זהו.אין לו שום יתרון על שרברב הסטוריון או כבאי בנושאים אחרים כל שאר גיבוב המלל שרשום פה זה כבר אג'נדה מעוקמת .

אנונימי/ת
10.01.2025, 14:09

את כולם עכשיו

אנונימי/ת
10.01.2025, 16:59

פעם בגרמניה בסוף שנות ה30 ותחילת ה40 של המאה הקודמת רופאים רופאים היו כמו שרברבים וכבאים וגם היבטוריונים...

10.01.2025, 09:27

האם רופא יכול לשקול שיקולים מדיניים כמו הסיכון בשחרור מחבלים. עיין ערך שליט. הצילו את גלעד שליט ורצחו אלף.
זה שיקול פוליטי שאין לרופא מושג בו יותר מכל אדם ברחוב.
לכן תוציאו את הנושא מהדיון המקצועי.
רופא מטפל בחולים. לא מטפל במדינה

אנונימי/ת
10.01.2025, 14:09

את כולם עכשיו

10.01.2025, 15:06

יפה כתבת ד"ר חושן.

אנונימי/ת
10.01.2025, 17:00

אוי חושן... אתה וקלין...

אנונימי/ת
10.01.2025, 14:50

נסה לכתוב בפעם הרביעית את כולם עכשיו, אולי זה יעזור.
"אי שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות"

אנונימי/ת
10.01.2025, 17:00

את כולם! עכשיו!

אנונימי/ת
10.01.2025, 19:35

מההנהגה שהביאה על העם היהודי את האסון הגדול מאז השואה? צודק!!!

את כולם עכשיו!!

אנונימי/ת
10.01.2025, 15:55

מעניין אם מחברי המאמר מוכנים שהם או יקיריהם ירצחו /יאנסו/ יחטפו / יפצעו / ישרפו חיים, או יקרה להם נזק כלשהו כתוצאה מעסקה מופקרת שתשחרר מחבלים רוצחים נתעבים כדוגמת יחיא סינואר, ימח שמו וזיכרו, תמורת החטופים.

אנונימי/ת
10.01.2025, 17:04

זה באמת נימוק מעניין שפותח כנגד מצוות פדיון שבויים, כאילו עיסקה לשחרור השבויים בה ישוחררו מחבלים כולל רוצחים תביא עלינו שוב אסון כמו בשבעה באוקטובר. מי הביא את האסון היו קודם כל החמאס ואחריו הדרג הצבאי והדרג המדיני. החטופים הם הקורבן ואותם יש לשחרר! באשר לדרג הצבאי והמדיני בראשות מר נתניהו... אותם אין לשחרר מאשם. שבת שלום

אנונימי/ת
10.01.2025, 16:12

מה ניתן לצפות מ"מנהיג" מואשם בפלילים וחבר סריסיו.
שלא לדבר על הדוגמא האישית של משפחתו שנמצאת בחו"ל בזמן מלחמה עם שומרי ראש, כמו בנו של מנהיג צפון קוריאה שלמד בשוויץ.
המהפכה המשפטית, זה מה שחשוב כעת, כי ל"מנהיג" יש כעת משפט.
במלחמת יום כיפור הנוראית גולדה ידעה לשחרר השבויים,לקצר המלחמה, להקים ועדת חקירה ממלכתית, לעשות בחירות, לנצח בהם ולהתפטר !!!

אנונימי/ת
10.01.2025, 18:04

כמה צביעות, כאשר הכותבים עצמם שותפים לרצח עם בעזה ולאורך כל ההתפלספות הזאת לא מצאו את חובתם המוסרית להזכיר את עשרות אלפי החפים מפשע כולל אנשי רפואה וילדים שנרצחים ומורעבים בשמם.

אנונימי/ת
10.01.2025, 18:05

הנה אמרת שוב את כולם עכשיו ואף הגדלת והוספת סימני קריאה.
ושום דבר לא קרה.
רוצה לנסות שוב? רוצה להגדיל פונטים? רוצה טיפול?

אנונימי/ת
10.01.2025, 19:31

את כולם עכשיו

אנונימי/ת
10.01.2025, 18:07

בעזה לא מתבצע רצח עם, וכל מי שטוען שכן הוא בור במקרה הטוב ואנטישמי במקרה הרע.
אם יש רעבים בעזה זה רק משום שחמאס גונב את הסיוע

אנונימי/ת
10.01.2025, 19:31

את כולם עכשיו

אנונימי/ת
13.01.2025, 08:36

"אנטישמיות" הפכה בימינו למפלטו של הנבל

10.01.2025, 19:40

ריבונו של עולם, איזו התנשאות נרקיסיסטית ומבחילה!

אנונימי/ת
10.01.2025, 22:11

שכחת לכתוב את כולם עכשיו עבור המגיבים של 15:55, 16:12, 18:04 ו 19:40.
נא לא להתרשל.

אנונימי/ת
10.01.2025, 22:21

את כולם עכשיו (אדיוט שימושי)

אנונימי/ת
10.01.2025, 22:57

אז עכשיו החלטת להוסיף לאחר האמירה הקבועה גם את חתימתך האישית בסוגריים.
אבל עדיין פספסת כמה תגובות 😊

אנונימי/ת
11.01.2025, 06:54

את כולם עכשיו.

בזמן שאתה מסתלבט כאן, אנשים נמקים בעזה. או ששכחת (לא חושב), או שלא אכפת לך, ואז זה אתה מול אלוהים או המצפון (אם יש לך?)

אנונימי/ת
11.01.2025, 08:36

לצערנו רובם נרצחו או מתו בדרכים אחרות. יש אולי 20 בחיים ואותם באמת חשוב לנסות להחזיר בחיים. מבין המתים אני מזכיר לך אם שכחת שיש שם כאלה שמעל 10 שנים.
אבל צריך להיות די אינפנטיל כדי לחשוב שהפרחת סיסמאות, ועוד בפורום עם חשיפה כל כך מצומצמת יגרום למשהו.
יש יותר סיכוי למצוא את שאריות המצפון שלי מאשר את שאריות המוח שלך.

אנונימי/ת
11.01.2025, 09:37

כל אחד ותפקידו והקול שלו
אנשי בריאות ורפואה,הפועלים מתוך דאגה לחיי אדם, שעליו הם אמונים וזוהי משימת חייהם, יכולים וצריכים להשמיע קול בנוגע למי שנמצא בסכנת חיים אמיתית. כי זה המצב.עכשיו
גורמים אחרים יעשו את החישובים שלהם, ושיקולים שמבטאים את המערכת הערכית שלהם והאג'נדה שלהם
אין קשר לסכנה הפיזית נפשית המיידית
כל אחד ותפקידו ואחריותו

ובתור אנונימית נעצבת על החשש שמגולם בשיח

אנונימי/ת
11.01.2025, 09:42

הטענה המשתמעת שאנשי רפואה דואגים יותר לחיי החטופים מאשר כל אחד אחר - מקוממת (שלא לומר מתנשאת). לא צריך להיות רופא כדי לדעת שחיי החטופים בסכנה, ולמעשה הם נתונים להחלטת אנשי חמאס בלבד היכולים לבחור לחסלם בכל רגע.

אנונימי/ת
11.01.2025, 11:45

ביבי שרה ויאיר.
משולש ברמודה

11.01.2025, 11:50

איך קרה שקריאה להחזרה של 98 אזרחים שמעונים בשבי הפכה להיות עניין פוליטי? שהפגנה במדינה דמוקרטית כנגד עמדת הממשלה מוקעת כבגידה?
ארגון בוא"ו מטרתו לחזק את האקטיביזם להחזרת החטופים, הן דרך הבהרת חומרת מצבם (אין לנו זמן!!), והם דרך הצבת ראי על השפעת השארותם בשבי עלינו כפרטים וכחברה. האדישות לגורלם נוגדת את כל ערכי אי-הפקרת פצועים בשטח (אגב המתנגדים לעסקה- גם לחלץ חייל פצוע משדה קרב מסכן את המחלצים), ערבות הדדית ופדיון שבויים. מזמינה כל מי שרוצה להצטרף להעביר הרצאות על מצבם הרפואי של החטופים והדחיפות בהחזרתם, להכנס לאתר בואו:
https://www.freeusnow.co.il/

אנונימי/ת
11.01.2025, 15:48

נתחיל מהעובדות. אין 98 אזרחים שמעונים בשבי.
יש 98 אנשים הכוללים אזרחים חיים, אזרחים מתים, חיילים חיים וחללים. המתים שבשבי לא מעונים. משפתחותיהם בהחלט מעונות וגם להן מגיע לקבל את יקירהן לקבורה. קריאה להחזרה שלהם כשלעצמה אינה פוליטית אלא חסרת משמעות. כולנו רוצים אותם כאן. בשביל שניתן יהיה לבצע עיסקה , גם כזו שתכלול שחרור טרוריסטים יש לדעת מי האנשים שבחיים ואת זה חמאס לא מוסר.

11.01.2025, 17:10

מאמר פוליטי ומיותר
לרופאים יש הבנה מקצועית מעמיקה בתחומם אך אין להם יתרון על פני מקצועות אחרים בנושאי ביטחון לאומי ואופי המשטר.
במקרה הנוכחי ברור לכולם הסבל שלא יתואר של החטופים ומשפחותיהם. לא צריך חוות דעת רפואית בנושא.
לגבי שיקולי ביטחון לאומי כמו המשמעות של חזרה לתנאי ה 6.10 אין לרופאים שום יתרון.
ותחסכו מאיתנו את ההטפה המתנשאת על "רופאים בהיסטוריה שמעלו בחובתם".
במקום זה טוב יעשה פרופ שגיא אם יבדוק את חלקו בניסוח מסמך רוח צהל וביטול ערך הניצחון.

אנונימי/ת
13.01.2025, 08:45

אכן, בשנות ה30 של המאה הקודמת חלק מהרופאים לא עסקו בפוליטיקה , אלא רק עשו את עבודתם ( בניכוי טיפול רפואי ביהודים וצוענים...)
מה לרופאים , לעומת גאונים בנושא הבטחוני שמנהלים את חיינו במקצוענות ומחליטים: שר הבטחון כ"ץ, בן גביר , מאי גולן , מירי רגב ( שיושבת בקבינט) , סמוטריץ, ראש המל"ל צחי הנגבי ודומיהם

אנונימי/ת
11.01.2025, 18:30

רופא הוא רופא הוא רופא. הוא לא פילוסוף, לא פוליטיקאי ובוודאי דעתו לא שווה אגורה אחת יותר מדעתה של מוכרת הפיסטוקים בקניון.
אלא מאי ?
יש לו ברז והוא יושב עליו היטב. ברז כלכלי, ברז חברתי, וכעת גם ברז חינוכי - הנה הרופא בא לחנך את ההמונים הנבערים מדעת שהעזו להיזכר בשחרור המחבלים המסיבי שליווה את פרשיית גלעד שליט, או הנה בא הרופא הפילוסוף הדגול לחנך את הציבור והממשלה מה צריך לעשות.
אופס.
רואים לכם.
באתם להגן על החלשים ? תתחילו להגן על נפגעי הטרור כולם כולל לא עלינו אלה שיש להם כיפות על הראש או גרים מחוץ לתל אביב רבתי, כי אחרת סתם באתם להתמרמר על הממשלה.

הפרופסורים התבלבלו.... הם לא מצלצלים בפעמון אלא מקשקשים בקומקום.
קישקוש פוליטי שכל תפקידו הוא להדיח את הימין תוך כדי ניצול ציני של החטופים

11.01.2025, 20:50

כנראה שגם דר בביוסטטיסטיקה לא יכול לטעון טיעון מדיני פוליטי או אחר.
לבוא ולאמר שבעקבות עסקת שליט נרצחו 1000 -הרי "יכולנו" לחסל את סינוואר וחבורת המרצחים שהתארגנה סביבו במהלך השנים מאז ששוחררו... אבל מישהו החליט שכדאי לאפשר להם להתקיים וגם מימן ובמידה מסויימת טיפח אותם ונרדם בשמירה.....
מציעה לך יובל קליין להצטרף באחד הערבים-מוצש לכיכר החטופים.. להסתכל למשפחות האומללות ששם בעיניים ואז להמשיך ולספר לעצמך שאפשר לותר עליהם כדי לא לשחרר מאות מחבלים עם דם על הידיים....

אנונימי/ת
11.01.2025, 21:27

עסקת שליט הייתה ביזיון לפי כל קנה מידה וזה נאמר גם בזמן אמת על ידי מתנגדים לעסקה (לא קשה למצוא כתבות מאז).

12.01.2025, 13:39

תודה על האמירה החשובה ועל העשייה הבלתי פוסקת שלכם לקידום שחרור החטופים וחזרתנו לחיים שפויים. זו לא עשיה פוליטית אלא אנושית וכן, גם רפואית. הצלת חיים זה עניין מאד רפואי!

12.01.2025, 17:01

האם הפטפטת על החטופים, על עסקאות מדומיינות וההתרסה כלפי הממשלה והעומד בראשה מקדמים את שחרור החטופים? לפי מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, התשובה שלילית.