דעות

האם בתי הספר לרפואה מכשירים רופאים לעולם שכבר אינו קיים?

השינוי הנדרש בחינוך הרפואי הוא לא רק הכרח אלא תנאי להבטחת הרלוונטיות של מקצוע הרפואה בעידן שבו הטכנולוגיה והבינה המלאכותית הופכות לכלי מרכזי | מה תהיה דמותו של הרופא העתידי?

"הרופא העתידי יהיה חייב להציע ערך מוסף שלא יהיה ניתן להחלפה בקלות על ידי טכנולוגיה". צילום אילוסטרציה

ארבע לפנות בוקר. ד"ר אסף, מתמחה במחלקה הפנימית, תשוש וטרוט עיניים בתורנות שישית החודש, נקרא לקבל חולה חדש מחדר המיון. הוא מזין את הנתונים של החולה ל-ChatGPT, מקבל אבחנה והמלצות טיפוליות, מציץ עליהן בזווית העין, מקיש העתק-הדבק ושולח לאחות התורנית לביצוע. דמיוני? כלל לא. היכולות האלו כבר כאן.

ובינתיים, מיכל בת 45 מתעוררת לפנות בוקר עם כאבים חזקים בבטן הימנית. מבלי לחשוב פעמיים היא פותחת את אפליקציית הבריאות, משוחחת עם מערכת ה-AI ומצרפת תמונה של אזור הכאב. בתוך שלוש שניות המערכת מאבחנת דלקת של התוספתן, מזמינה עבורה מונית לחדר המיון ומעדכנת את הצוות הרפואי שהיא בדרך.

בחדר המיון, האחות המומחית מבצעת בדיקת אולטרסאונד נייד, מאשרת את האבחנה ושולחת את מיכל היישר לחדר הניתוח, שם מחכה לה עוזר הרופא שמפעיל רובוט כירורגי מתקדם של סוני, בהנחיה מרחוק של רופא מומחה שיושב בביתו, צופה בסדרה בנטפליקס ונותן הוראות במידת הצורך. הניתוח מסתיים בהצלחה ומיכל משוחררת לביתה מבלי שפגשה רופא אפילו פעם אחת. דמיוני? היום עדיין כן, אבל רוב המרכיבים כבר כאן ולא ירחק היום והם יפעלו כך בהרמוניה מלאה.

במקרים רפואיים שגרתיים, מערכות בינה מלאכותית מספקות כיום אבחנות מדויקות יותר מאלו של רופאים. אחים ואחיות מומחים, יחד עם עוזרי רופא ורובוטים כירורגיים, מבצעים כיום פעולות שבעבר נחשבו לנחלתם הבלעדית של רופאים - החל מקביעת מינוני תרופות, דרך ניקור מותני ועד ניתוחים מורכבים. המהפכה הזו ברפואה אינה שיפור הדרגתי, היא שינוי דרמטי, דומה באופיו למהפכה התעשייתית.

כאשר המטלות השגרתיות עוברות לידי אחיות ואחים מומחים, עוזרי רופא ומערכות AI ורובוטים מתקדמים, מקצוע הרפואה באופיו המסורתי מאבד הרבה ממשמעותו וחלק מהתפקידים שהיו בעבר מרכזיים לעבודת הרופא הופכים פחות ופחות רלוונטיים עבורה.

כיצד ייראה הרופא בעתיד?

נשאלת אם כן השאלה, מה תהיה דמותו של הרופא העתידי? רופא שימשיך לעסוק במטלות שגרתיות או יסתמך אך ורק על תוצרי בינה מלאכותית, יבצע "העתק והדבק" של נתונים מבלי להפעיל שיקול דעת, ימצא את עצמו מחוץ למשחק במהרה. הרופא העתידי יהיה חייב להציע ערך מוסף שלא יהיה ניתן להחלפה בקלות על ידי טכנולוגיה.

מערכות AI, מתקדמות ככל שיהיו, אינן מושלמות. הן אינן מסוגלות, לפחות בעתיד הנראה לעין, לפתח ידע חדש או לבצע מחקר עצמאי. יכולתן מוגבלת לניתוח מידע קיים ומתעדכן וזיהוי תבניות, תוך הסתמכות על מאגרי נתונים גדולים מוזנים מראש במגוון בסיסי ותשתיות מידע. מערכות אלו אינן מסוגלות לחשוב מחוץ לקופסה, להעלות שאלות חדשות, לתכנן מחקר מקורי או להתמודד עם מצבים יוצאי דופן שאינם תואמים את התבניות המוכרות להן.

יש להעמיד את החשיבה הביקורתית, השיפוט ושיקול הדעת המקצועי והיכולת לשיתוף הפעולה במרכז ההכשרה, תוך פיתוח היכולת לעבוד לצד מערכות AI, רובוטים וצוותים מקצועיים רב-תחומיים

הרופא העתידי יידרש להתמקצע באותם היבטים שדורשים חשיבה ביקורתית, יצירתיות ומקוריות. הוא יצטרך לזהות בעיות לא מוכרות ולפתח מענים יצירתיים, להתמודד עם מצבים מורכבים שאינם ניתנים לפתרון על ידי מערכות אוטומטיות, ולהוביל פיתוח של גישות טיפוליות חדשות שיתאימו למציאות רפואית וטכנולוגית משתנה ודינמית. לצד זאת, תפקידו יהיה לחקור תחומים שלא נחקרו ולהגדיר שאלות מחקר חדשניות שטרם נבחנו.

הרופא העתידי לא יסתפק בטיפול בלבד, אלא יהיה חוקר, ממציא ומוביל שינוי. הוא יפעל מעבר לגבולות הרפואה המסורתית, יגדיר סטנדרטים חדשים ויפתח את הדור הבא של המחקרים והטיפולים. בד בבד, הוא ישמר ויטפח את הקשר האנושי עם המטופל, לא רק, אבל במיוחד במצבים שבהם הבנה ואמפתיה הן קריטיות להצלחת הטיפול ובעיקר כאשר החידושים הכרוכים בו דורשים התייחסות מוסרית ואתית. לפיכך, גם החינוך הרפואי חייב להשתנות.

מערכת החינוך הרפואי חייבת לעבור שינוי מהותי

כדי להכשיר את דור הרופאים הבא, מערכת החינוך הרפואי חייבת לעבור שינוי מהותי. בתי הספר לרפואה ממשיכים כיום, במידה רבה, להכשיר רופאים לתפקד בעולם הולך ונעלם - הכשרה המבוססת על שינון אינסופי של מידע אנציקלופדי, ביצוע פעולות ידניות טכניות ותיעוד מייגע.

החינוך הרפואי חייב להתמקד כבר היום בהיבטים המרכזיים המותאמים למציאות המשתנה. ראשית, יש להעמיד את החשיבה הביקורתית, השיפוט ושיקול הדעת המקצועי והיכולת לשיתוף הפעולה במרכז ההכשרה, תוך פיתוח היכולת לעבוד לצד מערכות AI, רובוטים וצוותים מקצועיים רב-תחומיים.

התמחות שתמשיך להתבסס על גישה "טכנאית", ללא תכנית מובנית, איכותית ומותאמת אישית להתמודדות עם אתגרי העתיד, תכשיר רופאים שלא יהיו מוכנים לרפואת המחר

שנית, על ההכשרה להדגיש את פיתוח כישורי החקר והחדשנות הנדרשים לצורך התמודדות עם בעיות רפואיות מורכבות וליצירת ידע חדש. בנוסף, יש להטמיע תרבות של למידה מתמשכת לאורך כל הקריירה המקצועית, בקצב ובאופן המוכתבים על ידי עולם הרפואה המשתנה במהירות וללא הרף.

גם תקופת ההתמחות חייבת להתאים את עצמה למציאות החדשה. עליה להקנות ולחזק מיומנויות רלוונטיות, תוך מתן הזדמנות משמעותית ומובנית להתנסות בעולם המחקר, כמו גם במרחבי החדשנות והיזמות. התמחות שתמשיך להתבסס על גישה "טכנאית", ללא תכנית מובנית, איכותית ומותאמת אישית להתמודדות עם אתגרי העתיד, תכשיר רופאים שלא יהיו מוכנים לרפואת המחר.

יהיו מי שינסו להיאחז בעולם הישן ולהיצמד לכלים ולמיומנויות המסורתיים. הרי זה הפתרון הנוח והקל: להעניק הכשרה בינונית להמוני רופאים חדשים, למצות את השדות הקליניים ולבטל תקופות "מיותרות" של מחקר לטובת קיצור משך הלימודים

השינוי הנדרש בחינוך הרפואי הוא לא רק הכרח אלא תנאי להבטחת הרלוונטיות של מקצוע הרפואה בעידן שבו הטכנולוגיה הופכת לכלי מרכזי, אך איננה תחליף ליכולות האנושיות הייחודיות של הרופא.

להוביל או להישאר מאחור

כמו בכל מהפכה, יהיו מי שינסו להיאחז בעולם הישן ולהיצמד לכלים ולמיומנויות המסורתיים. הרי זה הפתרון הנוח והקל: להעניק הכשרה בינונית להמוני רופאים חדשים, למצות את השדות הקליניים ולבטל תקופות "מיותרות" של מחקר לטובת קיצור משך הלימודים או ההתמחות. לכאורה, כך ניתן לפתור את סוגית המחסור הקיים ברופאים והצפוי להחריף בתוך שמונה-עשר שנים. במציאות, רופאים שיקבלו הכשרה שטחית כזו יהפכו ללא רלוונטיים בעידן החדש, ממש כמו טכנאי הרפואה והפלצ'רים של רוסיה הסובייטית.

מערכת הבריאות נדרשת לשאול את עצמה שאלות קריטיות לאיכות השירות הרפואי ובריאות האדם בישראל: האם המרוץ להכשרה מהירה יותר רופאים אינו פוגע בעצם באיכותם? האם ההשקעה בטווח הקצר, שמטרתה לפתור מחסור מיידי, אינה יוצרת בעיה חמורה יותר של רופאים שאינם מותאמים לעולם המשתנה ומשום כך, יהפכו שחוקים ומתוסכלים? האם מוקדשים משאבים ראויים להקניית כישורים קריטיים כמו חקר, חדשנות, עבודה עם טכנולוגיות מתקדמות, החיוניים לרפואת העתיד?

אלו שאלות שחייבים לשאול את עצמם גם הרופאים והרופאות הנמצאים בתחילת דרכם המקצועית. בעידן שבו הרפואה משתנה בקצב חסר תקדים, כל היסוס או דריכה במקום עלולים להשאיר אותם אישית מאחור.

הבחירה היא בידינו: להוביל, לחדש ולהסתגל למציאות המשתנה לטובת מערכת בריאות איכותית וחסונה, או לאבד רלוונטיות ולהיעלם כשחקנים משמעותיים בעולם הרפואה החדש.

פרופ' עידו וולף הוא מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב וראש ביה"ס לרפואה באוניברסיטת תל אביב

פרופ' (אמריטוס) רבקה כרמי היא נשיאת האקדמיה לרפואה מדעית שליד ההסתדרות הרפואית בישראל

נושאים קשורים:  פרופ' רבקה כרמי,  פרופ' עידו וולף,  דעות,  חדשות,  חינוך רפואי,  טכנולוגיות רפואיות,  בינה מלאכותית,  פקולטות לרפואה,  רפואת העתיד
תגובות
אנונימי/ת
01.01.2025, 19:20

התבלבלתם...
עיקר הכישורים הקריטיים לרופא העתיד, כמו גם לרופא ה"עבר", וה"הווה", הם לא מחקר, חדשנות, AI וטכנולוגיות מתקדמות, אלא חמלה, אנושיות, קשב, אמפטיה, מיומנות בין-אישית, איכפתיות וכבוד למטופל.... שימור היכולות ההומניות של הרופא הוא האתגר החשוב של החינוך הרפואי. את כל השאר (הפחות חשוב), יעשה ה AI....

אכן צודקת האנונימית, חמלה, אנושיות, קשב ואמפטיה היו והינם חשובים אבל גם גלישה מסודרת לחינוך המכוון אל עולם ה-AI והרובוטיקה חיוני מאין כמוהו. הרופא העתידי (כמו גם הרופא היום) יהיה צריך בראש ובראשונה לרפא! לרפא נכון, לרפא במסגרת כלכלית הולכת ומצטמצמת ולרפא מהר ככל האפשר כדי להתפנות כדי לטפל באוכלוסייה ההולכת וגדלה של כדור הארץ. חמלה, אנושיות ואמפטיה וכו' היו בשנים עברו - לא אחת, תחליף לאוזלת יד.
בשיקול ארוך - לדעתי עדיפה הגישה ששולטים בה ה-AI והיעולות הרובוטית.

05.01.2025, 17:20

למה אנונימי?
יפה דיברת. אתה פוחד ממישהו?

כתבה מרתקת ותודה
אבל עולות כמה שאלות:
1. במקרה של אבחנה או המלצות שגויות של מי האחריות? שאלות דומות מעכבות את המכוניות האוטונומיות…
2. איך נמנע מצב בו הרופא.ה שעובר.ת על האבחנה וההמלצות של הבינה המלאכותית לא מחפף.ת ופשוט מאשר אותן?! הרי הנטפליקס קורץ…

התבלבלו.
לימודי הרפואה בישראל ברמה גבוה. לא סתם הרפואה בישראל ברמה גבוה ביותר. לא סתם רק לאחרונה ביטלו בישראל תעודות בוגרי רפואה מחו"ל כי הם מתחת לרמה. אז עכשיו רוצים להוריד את רמת הרפואה בארץ. נקצר את לימודי הרפואה, ההרצאות חלקן בזום, נבטל סטאז, נקצר שנות הלימוד, ניתן לימודים בקהילה, נבטל מדעי יסוד, וכך נקבל רופאים יותר מיומנים. נחלק תעודות מומחה ישראלי לכול מיני רופאים מומחים ממקומות שונים בעולם וכך נעלה את רמת הרופאים בישראל. אז שיסלחו לי שני המכובדים שבלימוד רפואה והכשרת רופאים לא כול כך מבינים

02.01.2025, 07:38

לגיטימי להעביר בקרת על כתבה חשובה במהותה אלא שהיא "פלקטית".עם זאת מדוע להשמיץ בבוטות במשפט האחרון?

ואתה, ד"ר הייליג מה עושה אותך מומחה בחינוך רפואי? יותר מנשיאת אוניברסיטה ויו"ר ועדת הוראה של פקולטה לרםואה?

05.01.2025, 17:22

הכל פוליטי. אם נגיד שזה לא טוב ולא לגיטימי אולי יתנו לנו לנהל את זה.

02.01.2025, 08:59

הטכולוגיה והבינה המלאכותית חשובות אך הם רק כלים שיעזרו לחולה ולרופא ביצרת אבחנה ובטיפול אולי טוב יותר.
חינוך הרופא במסגרת בית חולים חייב להשתנות. העתיד הוא בהכשרת הרופא בקהילה. מיטת החולה והסביבה הטיפולית היא בביתו של החולה בדרכ הקשיש ושם הרבה טכנולוגיה לא תועיל.
רופא אמפטי חומל ועם כלים של אבחון וטיפול יהיו לו לעזר.
בית החולים העתידי יצטרך להתפרק מתפיסות ישנות, המחלקההפנימית תהיה בקהילה ובבית .

אנונימי/ת
03.01.2025, 16:09

מה הקשר בין הכתבה להפניית רפואת ביה"ח לקהילה?
מרבית הקידמה קשורה דווקא לרפואת בתיה"ח.
איזה קשקוש, ותמיד רופאי הקהילה קופצים בראש !
יש מקום וחשיבות לרפואת הקהילה ויש מקום וחשיבות לא פחותה לרפואת בתיה"ח

למה לדבר בזלזול והתנשאות? כשלא רק העתיד אלא גם ההווה של טיפול איכותי קשור בקשר בריא ומטיב בין העשייה בקהילה לזו של בית החולים וברצף הטיפולי בינהם....
מוזמן ךקרוא את מאמרי המערכת האחרונים בJAMA על עתיד האשפוז הביתי, כולל טיפול אונקולוגי בבית וגם להתבונן על כמות העשיה שכבר עברה לקהילה, - ולהתחבר ללב, לשליחות וגם למציאות - תמצא עולם עשיר של שתופי פעולה פוריים ועשייה ברוכה, זה העתיד במקום יהירות וציניות מדכאות ...
מאמר לדוגמא:
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2827065

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2828292?guestAccessKey=7a7f3d09-7d3b-4268-9b12-740ee6bd3738&utm_source=silverchair&utm_medium=email&utm_campaign=article_alert-jama&utm_content=olf&utm_term=121324&adv=000003105432

02.01.2025, 10:22

ברפואה דחופה כמו טראומה, אוטם בשריר הלב ,תסחיף ריאתי, כאשר החיים בסכנה, על הרופא /ה המטפל/ת לפעול מיד במקום להתייעץ עם AI .לכן עדיין יש ללמד את המימנויות הקליניות בבתי הספר לרפואה!

צריך לאזור אומץ ולהודות - הרופא של מחר הופך להיות 'מהנדס בריאות'. הוא סומך יותר ויותר על מידע וטכנולוגיה מאשר על אינטואיציה וניסיון אישי. הוא יותר מהיר, יותר מדויק ויותר יעיל. מדדים ברוב הארצות מוכיחים שזאת הדרך הנכונה לשיפור בריאות הפרט והציבור. אין להמעיט בחשיבות הקשב, האמפטיה ונימוסי מיטת החולה, אולם יש להסתגל לעובדה שהרופא של היום הוא יותר טכנאי מאשר פסיכולוג ולשנות, בהתאם לכך, את מערכת הציפיות ממקצוע הרפואה. הרופא "יתקן" את מה שצריך ואת התמיכה הנפשית יספקו בעלי מקצוע אחרים (אחות, עוזר-רופא, עו"ס, פסיכולוג ועוד).

02.01.2025, 14:46

אליק הנכבד. ראיית העתיד שלי קצת שונה. האבולוציה הפיזית של האדם מתרחשת בקצב איטי ביותר. טבע האדם המודרני לא שונה בהרבה מזה של החברים שהשאיר כשיצא מאפריקה. אני מעריך שחלק ניכר מהמועקות של האדם המודרני נובעות מדיסונאנס בין עולם הרגש והנפש של האדם המודרני לנוכח הקפיצה ה"קוואנטית" שמתרחשת בטכנולוגיה. לדעתי כבר בעתיד הקרוב כל התחום האינסטרומנטלי ברפואה יעבור לטכנאים/פארא רפואיים או גדג'טים לבישים ומקושרים לרשת. הרופא המודרני יידרש לכישורים אישיים שמושתתים פחות על זיכרון (הרי בשביל זה יש AI) ויותר על תבונה, כושר אינטגרציה, אמפטיה, תקשורת בין-אישית, חמלה וכן... הרבה פסיכולוגיה.

ראיית הדברים שלך היא הרבה יותר מעמיקה ואני מסכים אתה לגמרי. נדמה לי שההבדל בינינו הוא סמנטי בלבד, איזה תגי שם אנחנו מדביקים לשחקנים השונים. העיקר הוא שלא נתבצר בעמדות הישנות שאינן תואמות את המציאות הנוכחית ובוודאי שלא את לעתיד שהוא כבר מעבר לפינה. שתהיה שנה טובה לך ולכולנו.

02.01.2025, 20:05

תודה רבה ואיחולי שנה טובה שתמחק את זכר השנה הקודמת!

אנונימי/ת
03.01.2025, 13:27

כל הכבוד ד"ר רשף - זו בדיוק המציאות שאנחנו צריכים לשאוף אליה !
ולראיה, כשנמצאים באינטראקציה מטפל-מטופל במשך שנים, לומדים כי אלו התכונות שבסופו של דבר חשובות למטופלים שיהיו לרופא/ה שניצבים מולם, ולא טכנוקרטים. גם אם AI ישנה את פני הרפואה, לרופא ההומאני לא תחסר עבודה, נהפוך הוא.

05.01.2025, 17:24

תסתגל בעצמך
אין תחליף לרופא אמפטי השואב את חוודת המקצוע ממגע אנושי ויכולת להשפיע לטובה על חיי מטופליו.

קראתי בעיון את מאמר הדעה ואני שמח שעלה ופתח דיון. אני מסכים עם פרופ' וולף ןפרופ' כרמי, עם כל שכתבו. הרופא צריך לשלוט בטכנולוגית המידע של היום כפי ששלט בטכנולוגיות המידע בעבר, הרופא צריך לגלות חדשנות וחשיבה בקורתית ויוצרת ולהוביל את המחקר המדעי. בכל המאמר חסרה לי תכונה אחת חשובה זו אינה החמלה והאמפתיה הן מוזכרות. חסרה יכולת התצפית בראיה , בהאזנה במישוש בהרחה, יכולת התצפית היא הבסיס העיקרי ליכולת הקלינית של הרופא, והיא הבסיס ליכולותיו של המדען הצופה בתכונה בטבע ורוצה להבינה ובדרך זו מוביל לניסוי שיכול להסביר את התצפית. חשיבה בקורתית חשובה אבל בלעדי יכולת התצפית הבקורת תהיה עקרה. תצפית על מסכים על פרשנות המסכים ועל תוצאות המובאות על המסכים היא חשובה אך היא אינה מספקת, היא במקרה הטוב בונה לנו תמונה וירטואלית של המציאות. התצפית (הכוללת כאמור גם את השימוש בחושים אחרים) הכרחית להבנת החולה להבנת תופעות בטבע ולקידום המדע, והרפואה.