חדשות

"כללית" עתרה לבג"ץ: סכנה לאובדן הכיסוי הסיעודי של מבוטחיה

לאחר שהמכרז שפרסמה ה"כללית" לבחירת ביטוח סיעודי נכשל ולקראת סיום ההתקשרות עם "הראל", מבקשת הקופה לאפשר לה התקשרות עם "מנורה", כשאר הקופות | ברשות ההון מסרבים: "התחרות תיפגע"

מטה הנהלת "כללית" ברחוב ארלוזורוב בתל אביב (מקור: ויקיפדיה)

קופת החולים כללית שירותי בריאות פנתה השבוע (ג') לבג"ץ בבקשה דחופה לקיום דיון בנושא הביטוח הסיעודי הקבוצתי למבוטחיה, לאחר שהמכרז שפרסמה לבחירת חברת ביטוח חדשה נכשל. המכרז, שפורסם ביולי 2024, לא זכה לאף הצעה מחברות הביטוח, מה שמעמיד את למעלה ממחצית מאוכלוסיית ישראל בפני סכנה של אובדן הכיסוי הסיעודי הקבוצתי בסוף השנה.

"משעה שהמדינה לא תיקנה דבר ולא חידשה דבר בתחום הביטוחים הסיעודיים מאז הדיון הקודם בעתירה, קשה לומר שמדובר בתוצאה מפתיעה מאוד. מכאן שאנו ניצבים שוב בפני משבר קיומי של ממש למערכת הבריאות והסיעוד בישראל", נכתב בעתירה.

ההסכם הנוכחי של "כללית" עם חברת הראל מסתיים ב-31.12.2024. ללא הסכם חדש, המבוטחים יועברו לפוליסת המשך, שמשמעותה פגיעה משמעותית בזכויותיהם. על פי נתונים שהוצגו, צפויה הפחתה של עד 57% בסכומי הביטוח במקרה כזה. למשל, במקום תשלום חודשי של 5,000 שקל, מבוטח סיעודי עלול למצוא את עצמו עם סכום של 2,150 שקל בלבד.

כללית שירותי בריאות טוענת כי הרגולטור, רשות שוק ההון, לא נקט בצעדים מספיקים לייצוב שוק הביטוח הסיעודי, למרות אזהרות חוזרות ונשנות. הקופה מבקשת מבג"ץ להורות לרשות שוק ההון לאפשר לה להתקשר עם חברת מנורה, למרות שזו כבר מבטחת את שאר קופות החולים.

הממונה על שוק ההון, עמית גל, הודיע כי הוא ממשיך לבחון חלופות, אך סירב לאשר התקשרות עם "מנורה" בטענה שהדבר "פוגע בתחרות". במכתב מהשבוע שעבר ציין גל כי "הרשות מכירה בצורך הדחוף במתן מענה לחברי 'כללית' לטווח הזמן המיידי, לצד בחינת פתרונות קבע לסוגיית הסיעוד בכללותה בטווח הארוך".

לטיעון זה משיבה "כללית" בעתירה כי "אין אלטרנטיבה. בין הבחירה באסון הסוציאלי שיתרגש על שוק הבריאות הציבורי בישראל ועשוי להביא לקריסתה של מערכת הבריאות כולה, ובין הבחירה במצב דברים שבו כל קופות החולים יתקשרו עם אותה חברת ביטוח, אך יחד עם זאת אותה חברה מעניקה ביטוח סיעודי ראוי שימנע את אותה קריסה, הברירה השנייה היא העדיפה".

"כללית" מזהירה מפני השלכות חמורות של המצב הנוכחי, כולל פגיעה משמעותית בכיסוי הסיעודי של מבוטחיה, אפשרות למעבר המוני של מבוטחים לקופות חולים אחרות וערעור יציבות מערכת הבריאות הציבורית כולה. בבקשתה לבג"ץ, "כללית" מדגישה כי "אין לנו לא 30 ימים ולא שלושה ימים. פשוט אין. חייבים להתכנס תחת כנפי בית המשפט הנכבד ולמצוא פתרון טרם שהדברים ייעשו לבלתי הפיכים".

נושאים קשורים:  ביטוח סיעודי,  חברת מנורה,  בג"צ,  רשות ההון,  שירותי בריאות כללית,  חדשות
תגובות