דעות

בשדה תימן הדילמה אינה מתחום האתיקה הרפואית

לצוות הרפואי אין את הפריבילגיה לאיין אנושיות ממטופל, הם אינם שופטים או מוציאים להורג. גם הנקלה שבאדם אמור לקבל טיפול רפואי

17.07.2024, 12:23
פעילי חמאס שנתפסו במהלך הטבח בשבעה באוקטובר ובמהלך פעולת צה"ל ברצועת עזה, 14 בפברואר 2024. צילום חיים גולדברג/ פלאש 90

כותבים רבים המתייחסים לטיפול הרפואי בעצורים מרצועת עזה, בעיקר בשדה תימן, מצליחים להיענות לצורך הטיפולי על ידי שימוש בטיעונים מחוץ לאתיקה הרפואית. כך למשל בכתבה שפורסמה לאחרונה (רוני זינגר, 12.7.24) חלק מהאמצעים או הטיעונים המקלים עליהם להעניק טיפול הוא הצורך במידע מהפצוע באשר לחטופים ברצועת עזה, כיסוי העיניים המאפשר מרחק רגשי, או נתק מהמטופל והתמקדות באיבר הפגוע בלבד. במרומז גם נטען כי לא כולם מחבלים וכי משלב מסוים לרופא כבר אין יכולת לדעת מי עצור רגיל ומי היה שותף בטבח השבעה באוקטובר, גם זה אמור להקל עליו לטפל.

נדמה שגם לכותבת, אשר ניסתה לחשוף את הכשלים האתיים המלווים את הטיפול הרפואי בעצורים בשדה תימן, היה אותו צורך לריחוק. לאורך כל הכתבה מוצבת שאלת הטיפול הרפואי ורמתו אל מול העובדה ש"אחרי הכל, זהו מקום שבו מטפלים במחבלים שביצעו זוועות". בכך מתבססת לה העמדה שטיפול רפואי לאויב אכזר אינו משימה רפואית ברורה מאליה, ונדרשות לה הצדקות חיצוניות.

הכתבה רצופה דילמות נוספות המאיינות את האנושיות שבמטופלים. לקורא הישראלי הדברים עלולים להישמע הזויים. אנושי? מי שטבח באזרחינו אינו אנושי. אבל אכזריות שכזו היא הרי חלק מהאנושות. לצערנו, מלחמות, הפצצה האטומית, עינויים, אונס, כיבוש - כל אלה הם מעשי ידי אדם.

השאלה האם להציל את הרגל מכריתה אינה בתחום הדילמות האתיות. אם אפשר, חייבים להצילה. השאלה האם לתת למטופל פודינג כיוון שהתזונה המתאפשרת לאדם אזוק אינה מספקת אינה  שאלה שהצוות הרפואי אמור לעסוק בה

לצוות הרפואי אין את ה"פריבילגיה" לאיין אנושיות ממטופל. הם אינם שופטים או מוציאים להורג ויש להם את הנחיות האתיקה הרפואית. גם הנקלה שבאדם אמור לקבל טיפול רפואי אתי. לעתים זה נראה אבסורדי לאדם מבחוץ כשגם מוצא להורג מטופל כדי להגיע בריא להוצאה להורג במדינות בהן יש עונש שכזה.

לכן, הדילמות המוצגות במאמר מושפעות ובתורן מהדהדות הלכי רוח פופוליסטים. השאלה האם להציל את הרגל מכריתה אינה בתחום הדילמות האתיות. אם אפשר, חייבים להצילה. השאלה האם לתת למטופל פודינג כיוון שהתזונה המתאפשרת לאדם אזוק אינה מספקת אינה כלל שאלה שהצוות הרפואי אמור לעסוק בה. השאלה היא מדוע נכפתה האכלה בנוזלים מלכתחילה, האכלה שגרמה לבעיות תזונתיות קשות. שלילת צ'ופר הפודינג "הטעים" התאפשרה על ידי דיאטנית שפתרה את הסוגיה באופן "פחות מעורר אי-נוחות", נכתב בכתבה. האם הפתרון היה טעים פחות ולכן נסבל על ידי הצוות הרפואי שדעתו לא היתה נוחה ממתן מזון מזין וטעים למטופלים? האם טעמו (הטוב מדי?) של הפודינג הוא בגדר דילמה רפואית אתית?

לעומת זאת, ההפרות הקשות של האתיקה הרפואיות כלל אינן מדוברות בכתבה. דוגמה בולטת אחת היא ההבנה והקבלה האוטומטית לסירוב בתי החולים לאשפז מטופלים עצורים מעזה – בין אם אלה שהשתתפו בטבח השבעה באוקטובר ובין אם עצורים מתקופת הלחימה בעזה שלאחר מכן. ברור שניתן וחשוב להבין את האתגר הבטחוני, את הצורך להפרידם מאזרחים, חלקם קורבנות למתקפה ולטבח. אבל ניתן היה לפתור זאת על ידי אגף או אף בניין מאובטח ולא על ידי בית חולים שדה, בוודאי לא כזה שמראש חורג מהסטנדרט המקצועי והאתי המקובל.

כרגע, גם כשהרופאים בשדה תימן פונים לעצה, הם מופקרים למצוקותיהם כשהצבא אינו אחראי, למשרד הבריאות לא אכפת, וההסתדרות הרפואית הסתפקה בביקור קצר ולא ממצה

ניתן היה לפתור זאת על ידי רופאים שמובטחת להם הגנה מצד אזרחים שתוקפים אותם על עצם הטיפול, שניתנת להם מטרייה אתית ומקצועית, אם של חיל הרפואה והצבא או של משרד הבריאות, מטרייה שתאפשר שמירה על הכללים האתים והרמה המקצועית. כרגע, גם כשהם פונים לעצה הם מופקרים למצוקותיהם כשהצבא אינו אחראי, למשרד הבריאות לא אכפת, וההסתדרות הרפואית הסתפקה בביקור קצר ולא ממצה.

קשה להבין כיצד פרופ' יחיאל מיכל בר אילן, מומחה לאתיקה רפואית וחבר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, אינו עוסק בבעיות מבניות אלו ומצטרף בכתבה למי שמכשיר את השרץ – "בית חולים" שהוקם על ידי חברה פרטית, שהוא רצוף כשלים המעמידים את צוותיו הרפואיים בין הפטיש לסדן, בין הצורך והדרישה לטפל לבין הידיעה הברורה שהאמצעים והתנאים אינם מאפשרים עמידה מיטבית באתיקה ובדרישות המקצועיות. קשה עוד יותר להבין מדוע הוא בכלל מזהה דילמה בעצם הענקת טיפול מיטבי כאשר האתיקה הרפואית ברורה לגמרי.

כן, הקושי הרגשי קיים, אבל הוא לא מצוי במרחבי השדה האתי. הוא נמצא במרחב האישי, הלאומי והחברתי והוא אכן קשה ומייסר. אבל הוא לא דילמה אתית. באופן מסוים לצוות הרפואי קל יותר כיוון שהעולם האתי ברור. לנו, אזרחים ואזרחיות מן השורה אין אותה חובה טיפולית. את העמידה על ההבדל הזה שבין אזרח לבין רופא הכתבה הזו החמיצה, וגם בקהילה הרפואית רבים מדי מתקשים למלא את מחויבותם הנובעת מהבדל זה.

הכותבת מנהלת את תחום האתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם

נושאים קשורים:  שדה תימן,  מחבלים,  אתיקה רפואית,  פרופ' יחיאל מיכל בר אילן,  "רופאים לזכויות אדם",  הדס זיו,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
17.07.2024, 18:16

טהרנות די מנותקת. החטופים שלנו שלא זוכים לשום פודינג. במקרה הטוב כדור בראש, במקרה הרע עוד אונס. חלילה לא נרד לרמתו המוסרית של הצד השני. אבל אני אישית משקיע אנרגיה בדברים אחרים חשובים ולא בפודינג של מחבלים עורפי ראשי תינוקות

אנונימי/ת
17.07.2024, 19:13

אין גבול לחוצפה. הצוותים הרפואיים בשדה תימן עובדים במשך חודשים ומעניקים טיפול לאותם עצורים שאף אחד אחר כולל הצבא ובתי החולים לא מוכן לטפל בהם. הם עושים זאת מתוך מחויבות לשבועת היפוקרטס שלהם, שבועה שהופרה ע״י כל כך הרבה גורמים במדינה שטופת הנקם, והם עושים זאת כאשר מימינם נשמעות נביחות לה פמיליה וגם הטוקבקיסטים באתרים השונים כולל זה, אשר רוצים להרוג אותם כי הם מטפלים במחבלים ומשמאלם אנשי שמאל הקוראים להם ״מנגלה״ אנשים כמו הגב׳ הדס זיו שיושבת במשרד וכותבת מאמרים, בארגון שכבר מזמן הפך לארגון פוליטי שהאתיקה וטובת הפצועים מעניינת אותם כמו שהחטופים מעניינים את ביבי. ולאתר דוקטורס אונלי - לא צריך לפרסם כל נפיחה שיוצאת מפי אנשים שמתיימרים להיות הכי אתיים וטיפוליים בעולם אך לא מוציאים את האף מהמשרד ומשאירים את העבודה האמיתית לאותו קומץ צוותי רפואה שאותם הם כל כך משמיצים.

שבועת הרופא...

אנונימי/ת
01.08.2024, 08:41

תקרא בעיון את שבועת הרופא לפני שאתה מקליד. חוץ מזה, שבועת הרופא אינו מסמך מחייב אף אחד, לא מבחינה אישית ולא מבחינה משפטית. זה שמשהו צועק "אני נשבע" או לא צועק כלום לאחר שמקריאים בפומבי ל-80 בוגרים את "שבועת הרופא העברי" בארץ זה סתם טקסיות בעלמא, אין לה שם ערך אפילו לא טקסי.

אנונימי/ת
17.07.2024, 19:28

למה אין לצוות פריביליגיה? מי קבע? זו דעתך בלבד.
לדעתי בשום פנים ואופן אין לטפל בהם, גם אם ימותו. החטופים שלנו מתו בשבי בהמוניהם. ובכל מקרה כולם מעורבים.

18.07.2024, 08:02

חלק מהחטופים שמתו , מתו כנזק אגבי מפעילות צה"ל בעזה כדי להגיע ל"נצחון המוחלט" מושג מבית מדרשו של האשם שנועד להאריך את המלחמה ולשמור על משטרו, בל נשכח זאת.
לו היתה מתרחשת עסקת חטופים מוקדם יותר ייתכן וחייהם היו ניצלים.
אבל חייהם הוקרבו בשם הנקמה והפוליטיקה.

אנונימי/ת
01.08.2024, 08:46

תגובה מבית מדרשם של אהוד ברק ושקמה ברסלר או בקיצור תגובה אופיינית של שמאלן מטורלל.

אנונימי/ת
17.07.2024, 19:31

טיפול למחבלים עלול לגרום לדחית טיפול לאזרחים.מי יממן טיפול לרוצחים ? למה לא קוצרים אברים ממחבלים שמתו ?

אנונימי/ת
17.07.2024, 20:47

סליחה ,אבל עם כל הכבוד לאתיקה יש גבול. מדובר ברוצחים שפלים מהסוג הגרוע ביותר. דינם מוות לאחר חקירה יסודית . כל מי שיישאר חי ישוחרר בעסקה הבאה . ע"ע עסקת שליט-סינוואר .

אנונימי/ת
18.07.2024, 08:18

אין גבול לאתיקה
ומתגובתך ברור כי אין לך כל כבוד או הבנה לנושא האתיקה הרפואית
האתיקה ברובה עוסקת במצבי קיצון ולא בהתנהלות הרגילה היום-יומית.

אנונימי/ת
29.07.2024, 23:07

או שאתה לא מעמיק בקריאה או שאתה גם שופט וגם תולה. לא כל מי שכלוא שם ומקבל טיפול הוא מחבל. זה ההבדל בין מדינה שאנחנו טוענים להיות, שבה יש מערכת משפט וצדק לבין מדינת עולם שלישית. תחליט אם אתה אור לגויים או משחית בצלם אנוש

אנונימי/ת
17.07.2024, 20:50

ביזיון עד כמה נשארו עיוורים אחרי 7.10.23 ! מדובר ברוצחים ,לא מגיע להם שום דבר מאיתנו. שילכו למצרים ולכל העולם הנאור שמפגין בעדם !

אנונימי/ת
17.07.2024, 20:52

עד מתי רשעים יעלוזו ???
למה כל כך הרבה כתבות כאן על דאגה טהרנית לבריאות מחבלים שפלים ??
מה קורה לעורך כאן ??

18.07.2024, 08:07

זה שהחברה הישראלית התבהמה , ברור מכל התגובות כאן של "רופאים" שונים.
אבל בעיני האויבים שלנו גם טייס שהפציץ מחנה מחבלים והרג ללא כוונה כמה עשרות נשים וילדים , נחשב בעיניהם רוצח.
מה הייתם אומרים לו היה נרצח בכלא ?
אני יודע... גם נימוקים הגיוניים וגם נימוקים מוסריים נחשבים ל"חולשה" בעיני המחנה ממנו באות רוב התגובות.

17.07.2024, 21:26

כאשר אין מספיק אמצעי טיפול, יש קדימות לאזרחים ומשרתי כוחות הבטחון, לקבל אותם. הקדימות שנותנת המדינה לבנית בתי חולים ומרפאות, משאירה למחבלי החמאס אוהלים בלבד, וטוב שכך.
בתוך זאת צריכים אנשי צוות הרפואה לתת את מה שהנפש והגוף שלהם יכולים לתת (טוב לי שלא גויסתי לטפל בחלאות אדם אלו).
הכותבת צריכה להודות על כל חבישה או תרופה שקיבלו חלאות אלו, ולא לבוא בטענות לאותם צוותי רפואה.

18.07.2024, 08:10

חלאות אדם מצויים לעתים גם בין המטופלים בבתי החולים , אסירים , רוצחים וכד..
הם מטופלים היטב, וכך צריך להיות...
( נכון, במדינה המפלצתית שנולדה כאן תחת הימין על מלא לאחר ה7 באוקטובר .זה שונה)

הדס זיו אל תלכי למקום שנוכחותך לא רצויה שם. אין אדם מכניס את עצמו למקום סכנה. ואם הכניס את עצמו אין לו טענות אלא כלפי עצמו. לימדו מוסר יהודי לימדו את דרך תורתנו הקדושה אלפי שנים של גאונים בתורת המוסר. מי אתם מלחכי פינכה ששמתם את עצמכם כשופטי מוסר אנושי שאין לכם השכלה מינימאלית בחוכמה האלוהית של עם ישראל! קצת ענווה לא תזיק לכם. זובחי אדם עגלים ישקון

אנונימי/ת
18.07.2024, 07:44

השורה הכתובה בסוף המאמר מסבירה את התוכן שלו. אין מה לצפות מארגון אנטי-ציוני. מזכיר את הסיסמה me too unless you are a jew.

18.07.2024, 11:01

אז אונס של שבויים מוצדק כי החמאס גם נוקט בזה? אנחנו רוצים להיות כמוהם? שכחנו שאנחנו רופאים ובני אדם? אם נשארנו רק עם הרצון לנקמה נשמטה הקרקע מתחת לקיום שלנו כאן.

אנונימי/ת
19.07.2024, 08:41

שגיא תפסיק עם הדמגוגיה הזולה. אף אחד לא קורא להתעללות אפילו בטרוריסטים החלאות.
השאלה כמה משאבים מוצדק להפנות להם, כי זה לא שיש לנו עודף ברופאים ובציוד.
לא מדובר בשבויי מלחמה אלא בטרוריסטים. לכן לאחר שכבר אין מודיעין מיוחד להוציא מהם, כל שנדרש זה לתת להם את הטיפול המינימלי ורצוי על ידי מתנדבים בלבד.

אנונימי/ת
21.07.2024, 14:26

לא קל להוות צדיק בסדום. כל הכבוד על הכתבה הזו. רופאים נהיו חלק ממכונה כמו במשטרים אחרים בעולם וכל מקום שיופנו הם ילכו. גם הרופא נמצא מכוסה עיניים בשדה תימן. אות קלון לדורות