בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי באקדמיה לאמנות בצלאל בירושלים זכו במקום הראשון בתחרות עולמית של חברת התרופות סאנופי על עיצוב משחק קלפים המהווה פתרון לאבחון ילדים עם אטופיק דרמטיטיס. מתוך 171 רעיונות שהוגשו לתחרות, הפרויקט ״ADCToon״ של בוגרי בצלאל זכה במקום הראשון בקטגוריית Act for patients & customers.
עוד בעניין דומה
צוות הבוגרים - רון ליואי, ארם עמיר פונדק, יסמין סנדרו-בראון, עלמה אברהמסון ויובל בוכשטב - בליווי פרופ' עידו ברונו, מעצב ומרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, חקר את איכות החיים ההיקפית של ילדים המאובחנים עם אטופיק דרמטיטיס בחמישה בתי חולים גדולים בישראל. המחקר נעשה במסגרת תחרות עולמית של חברת sanofi שמטרתה להפגיש בין מומחים מדיסציפלינות שונות עם עולם הרפואה למען פיתוח ומחקר משותף.
צוות המעצבים ליווה במשך שלושה חודשים רופאים המטפלים בילדים שאובחנו עם אטופיק דרמטיטיס ובחן את אופן קבלת החלטותיהם בטיפול במחלה זו. במחקר התגלו פערים משמעותיים בין האבחנה של ילדים ובין חומרת המחלה בפועל. בין הסיבות לפערים נמצא שימוש בשאלונים כתובים כאמצעי אבחנתי, בעוד התיווך ההורי בעת מילוי שאלונים עלול להטות במידה רבה את האבחנה. כמו כן, נמצא כי במקרים רבים איכות השינה של הילד ואיכות חיי המשפחה לא נכללים כפרמטרים בהחלטות טיפוליות.
הצוות פיתח גירסה חזותית לשאלונים הרפואיים המילוליים, שנמצאים בשימוש מועט. סדרת קלפים מאוירים שעוצבו מאפשרת לילדים להיות שותפים למהלך הטיפולי ולראשונה לבטא באופן ישיר ובלתי אמצעי את מידת הסבל עימו הם מתמודדים בעקבות המחלה. הקלפים כוללים לראשונה גם מרכיבים של איכות שינה ואיכות חיי המשפחה במכלול הסוגיות הנבחנות.
״הקלפים תוכננו כך שיעודדו הזדהות עם נרטיבים אנושיים. ההמחשה נעזרת באיורים של דמויות ילדים המביעים את חומרת הסימפטומים בצורה בהירה וקריאה ומאפשרים לאנשי הצוות הרפואי לקרוא בקלות ובבהירות את מצב הילד המטופל", מסביר רון ליואי, חבר בצוות המפתחים. "בחלק מהקלפים שילבנו מספר ילדים כדי להדגיש השפעות חברתיות שליליות של המחלה, ובקלפים אחרים מופיע הילד לבדו באופן שמשקף את נקודת מבטו האישית".
המעצבים בחרו בצבעוניות ועבודת קו שמזכירה קומיקס בשילוב עם סמלים גרפיים שנועדו להדגיש את המרכיב העיקרי בכל אחד מהמצבים. על מנת ליצור סדר ברור מבלי להזדקק למספרים או מילים, נעשה שימוש ברקע של כל קלף הנע מגוונים בהירים לכהים, ולכל סדרה נקבע צבע אופייני. כך, בהצבעה פשוטה על אחד הקלפים המתארים את המטרד הפיזי, הנפשי והחברתי הנובעים מהמחלה ואת מיקומו בגוף, הילד מסביר לרופא את מצבו בצורה מדויקת יותר.