חדשות

מחסור חמור במצנתרי מוח בפריפריה

לוח כוננויות מצנתרי המוח של משרד הבריאות מעיד: במשך כשבועיים במהלך יוני לא פעל אף מצנתר מוח בדרום והמחסור ניכר גם בצפון | משרד הבריאות: "אושרו ארבע מלגות להתמחות"

צנתור מוח. אילוסטרציה

במשך קרוב לשבועיים במהלך חודש יוני לא פעל אף מצנתר מוח באזור הדרום. כמו כן, בחודש שעבר לא היו מצנתרים בכל בתי החולים בצפון ובמשך כמה ימים רצופים כלל לא היה מצנתר בנהריה. כך מדווח הבוקר (ג') אדיר ינקו ב-ynet.

לוח כוננויות מצנתרי המוח של משרד הבריאות מעיד על כך כי הפיזור הגיאוגרפי של 20 מצנתרי המוח שעבדו במהלך חודש יוני בבתי החולים הציבוריים, הממשלתיים או בבעלות ה"כללית", מפלה את תושבי הפריפריה. בעוד שב"בילינסון" בפתח תקווה עבדו ארבעה מצנתרי מוח בחודש האחרון, ב"ברזילי" באשקלון פעל רופא אחד בלבד עבור כלל תושבי האזור.

בחודש פברואר האחרון התקיים דיון בנושא בוועדת הבריאות של הכנסת. בשיחה עם דוקטורס אונלי אמר אז פרופ' רונן לקר, יו"ר החברה הישראלית לשבץ מוחי ומנהל היחידה לשבץ מוחי בבית החולים הדסה בירושלים: "בארץ יש רק 25 נוירולוגים מומחי שבץ שמפוזרים ברוב בתי החולים אך לא בכולם. מאחר שמומחים אלה אחראים לטיפול בכלל חולי השבץ, מתוכם רק כ-10% מהמטופלים שחוו שבץ איסכמי נזקקים לצנתור (כ-1,200 מטופלים בשנה), לעומת כ-17,000 מטופלים שאינם זקוקים לצנתור, העדיפות הראשונה היא לחזק את מקצוע רפואת השבץ על ידי הכרה במקצוע כמקצוע במצוקה אקוטית ועל ידי פתיחה של יחידות שבץ מאוישות במומחי שבץ בכל בתי החולים בארץ".

לדבריו, רק 20 מצנתרי מוח מפוזרים ב-11 מרכזים רפואיים, שמספקים שירותי צנתור דחופים ובחלק גדול מהמרכזים יש רק מצנתר אחד, כמו למשל בבתי החולים סורוקה, ברזילי, המרכז הרפואי לגליל בנהריה, מרכז רפואי צפון בטבריה והמרכז הרפואי הדסה בירושלים, שגם כך עובדים בעומס בל יתואר.

ממשרד הבריאות נמסר כי "במהלך כל חודש יוני היתה זמינות מצנתרים מלאה, למעט שלושה ימים. המשרד מודע למחסור ברופאים ועל כן בשנה האחרונה אושרו ארבע מלגות לרופאים שיבצעו התמחות זו במטרה להגדיל את היצע הרופאים, מתוכם אחד כבר החל לעבוד".

מהחברה הישראלית לשבץ מוחי נמסר: "על אף העלייה במספר מנתחי המוח ומומחי שבץ מוח בשנים האחרונות, המספר הנוכחי אינו מספק כדי להבטיח נוכחות מצנתר מוחי בכל בתי החולים 24/7".

נושאים קשורים:  צנתור מוח,  פריפריה,  מחסור ברופאים,  שבץ מוחי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
03.07.2024, 18:36

הנה רעיון: במקום לפתוח כל שנה מרכז שבץ חדש בשם הגאווה והיוהרה, תרכזו את הטיפול ב4 מרכזים (אחד במרכז, רמבם, סורוקה, הדסה) ושיהיו יותר מצנתרים בכל מרכז על. במקום לחלק את כולם למלא מרכזים קטנים ולמתוח ולשחוק אותם עד הקצה. אני מבין שיוקרת בית החולים חשובה אבל כשהרגולטור גם מנהל את בתי החולים הרופאים נשחקים והמטופלים מקבלים רפואה של עולם שלישי.