תיאור מקרה

תיאור מקרה נדיר: טיפול בטחול נודד

טחול נודד הוא מצב קליני נדיר שיש לכלול ברשימת האבחנות המבדלות במטופלים עם גושים בטניים ואגניים | זיהוי והתערבות מהירה של קיבוע הטחול ימנעו את כריתתו וסיבוכים נוספים

הטחול הנודד בחלל הבטן. צילום: כתב עת לדיווחי מקרה רפואיים

טיפול בטחול נודד, המופיע בצורה של גוש אגני ימני וכאב, במטופלת עם מחלת כליות AD-PCKD, מתואר במקרה שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Medical Case Reports.

טחול נודד הוא מצב קליני נדיר שבו מופיעה ניידות יתר של הטחול שנודד ממיקומו בהיפוכונדריום השמאלי למיקום בטני או אגני, כתוצאה מהיעדר או רפיון חריג של הרצועות התומכות. מצב זה נובע מרפיון מולד או מואץ על ידי טראומה, הריון או הפרעה במערכת החיבור.

מצב של טחול נודד יכול להיות נטול תסמינים ולהתגלות במקרה בהדמיה שבוצעה מסיבות אחרות, או לגרום לתסמינים כתוצאה מפיתול רגל הכליה ואוטם או לחץ על איברים סמוכים במיקומו החדש. עם גילויו, יש לטפל בו כירורגית באמצעות קיבוע הטחול או כריתת טחול, בהתבסס על ניידות הטחול.

המטופלת, בת 39, הגיעה לבית החולים עם תלונה על כאב בטן תחתון קבוע, במיוחד בצד ימין, המלווה בנפיחות לאורך שנה שהחמירה בחודשים האחרונים. היא ילדה קודם לכן בניתוח קיסרי וידועה כנשאית HIV תחת טיפול HAART.

בדיקה גופנית חשפה נפיחות מוגדרת היטב, ניידת למדי ורגישה מעט ברביע התחתון הימני. בדיקות המטולוגיות לא הראו ממצאים יוצאי דופן.

הדמיה באמצעות אולטרסאונד ו-CT של הבטן והאגן הראתה גוש אגני ימני בעל צפיפות נמוכה, ברובו ציסטי, עם חיבור צר ומוארך לזנב הלבלב, כשהטחול אינו במיקומו הרגיל. ה-CT הראה גם מספר נגעים ציסטיים בגדלים שונים בשתי הכליות ובלבלב, תואמים למחלת כליות פליציסטיות דומיננטית אוטוזומלית, AD-PCKDי- Autosomal Dominant Polycystic Kidney Disease.

עם האבחנה של טחול נודד, ככל הנראה עם אוטם, עברה המטופלת לפרוטומיה, והממצא היה טחול עם אוטם מלא הממוקם במחצית הימנית של האגן העליון, עם רגל כליה מפותלת והידבקויות צפופות לאיליאום המרוחק ולמעי הגס הסמוכים. בוצע שחרור ההידבקויות וכריתת טחול. ההחלמה שלאחר הניתוח היתה ללא אירועים חריגים.

הכותבים מציינים כי טחול נודד הוא מצב קליני נדיר שיש לכלול ברשימת האבחנות המבדלות במטופלים עם גושים בטניים ואגניים תחתונים. "כפי שלמדנו מהמקרה שלנו, נדרש חשד גבוה כדי לזהות זאת מוקדם ולהתערב על ידי ביצוע קיבוע טחול, ובכך להימנע מכריתת טחול ומהסיבוכים בגינה".

נושאים קשורים:  טחול נודד,  תיאור מקרה,  חדשות
תגובות