מחקרים

הפחתת דליריום בקשישים אחרי ניתוחים אלקטיביים באגן

במחקר שהתפרסם בכתב העת Gerontology בחנו האם הוספה של דקסמדטומיד לחסם מדור Fascia Iliaca מפחית את שיעור הדיליריום הבתר ניתוחי בקשישים שעוברים ניתוח אלקטיבי באגן

01.07.2024, 17:20

במחקר זה בחנו את ההשפעה של דקסמדטומיד (Dexmedetomidine - DEX) כמאלחש מקומי אדג'ובנטי על הופעה של דליריום בתר-ניתוחי (Postoperative Delirium - POD) במטופלים קשישים שעוברים ניתוח אלקטיבי באגן.

במחקר זה נכללו 120 נבדקים שעתידים לעבור ניתוח אלקטיבי באגן, אשר הוקצו אקראית לשתי קבוצות מחקר; חסם מדור Fascia Iliaca באמצעות הזרקת DEX + רופיבקאין (קבוצת Y, n=60) וחסם מדור Fascia Iliaca עם רופיבקאין בלבד (קבוצת R, n=60). התוצאים העיקריים כללו הופעה של דליריום בתקופת השהיה במחלקת התאוששות (Post-anesthesia Care Unit - PACU) ביום הראשון (D1), השני (D2) והשלישי (D3) לאחר הניתוח. התוצאים השניוניים כללו השווה בין קבוצות המחקר מבחינת; של רמות חלבון C תגובתי (C-Reactive Protein - CRP) לפני ולאחר הניתוח, קצב שקיעת הדם (Erythrocyte Sedimentation Rate - ESR), היארעות של נדודי שינה ביום הניתוח ובימים D1 ו-D2 לאחר הניתוח, קצב לב של הנבדקים משתי הקבוצות לפני חסם fascia iliac (T1), 30 דקות לאחר החסם (T2), בזמן ביצוע החתך הניתוחי (T3), 20 דקות לאחר ביצוע החתך (T4), בזמן העברה מחדר הניתוח להתאוששות (T5) ולאחר יציאה מהתאוששות (T6), VAS ב-T1, PACU, D1, D2, מספר המטופלים שנזקקו למשככי כאבים תוך 24 שעות אחר ביצוע החסם וסיבוכים קשורים.

בניתוח הנתונים הסופי נכללו 97 נבדקים; כאשר 11 נבדקים מקבוצת R ו-12 נבדקים מקבוצת Y הוצאו מהמחקר. תוצאות המחקר הדגימו כי ההיארעות הכוללת של POD וההיארעות שלו במהלך השהות ב-PACU היו נמוכים יותר בקבוצת Y בהשוואה לקבוצת Rי(P<0.05). בנוסף, פחות נבדקים נזקקו לטיפול עם משכך כאבים נוסף במהלך השהות ב-PACU ויותר נבדקים נזקקו לתרופות ואזואקטיביות לשימור יציבות מערכת ההובלה בקבוצת Y בהשוואה לקבוצת Rי(p<0.05). באותו הזמן, ההיארעות של ברדיקרדיה בזמן ולאחר הניתוח בקבוצה Y היה גבוה יותר בהשוואה לקבוצה R, בצירוף עם ערכי CRP ו-ESR נמוכים יותר לאחר הניתוח (p<0.05 עבור כולם).

מסקנת החוקרים הייתה כי חסימה של מדור Fascia Iliaca, בהכוונת על-קול, עם שילוב של רופיבקאין ו-DEX מפחית את ההיארעות של POD, השימוש באופיאטים במהלך הניתוח ותרופות משככות כאבים לאחר הניתוח וכן בהפחתת דלקת בתר-ניתוחית בקשישים שעוברים ניתוח אלקטיבי באגן. ממצאים אלו מורים כי שיטה זו עשויה להיות שימושית עבור מניעה וטיפול ב-POD.

מקור:

Xiao-Hong LiuQing-Fu ZhangXiao-Qi ZhangQing-Wang LuJian-Hua WuXiao-Hua GaoZhi-Yuan Chen; The Effect of Dexmedetomidine as a Local Anesthetic Adjuvant for Iliac Fascia Compartment Block on Postoperative Delirium in Elderly Patients Undergoing Elective Hip Surgery. Gerontology 6 May 2024; 70 (5): 491–498. https://doi.org/10.1159/000536651

נושאים קשורים:  מחקרים,  שיכוך כאבים,  דקסמדטומידין,  דליריום,  ניתוח באגן
תגובות