חדשות

שינוי בהנחיות למתן חיסון נגד נגיף ה-RSV במבוגרים

על פי המלצות ה-CDC החדשות, כל בני 75 ומעלה צריכים לקבל מנה אחת של חיסון נגד RSV | לבני 74-60 מומלץ להתחסן רק אם הם בסיכון מוגבר לזיהום חמור

מתן חיסון. צילום אילוסטרציה

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) פרסם בשבוע שעבר עדכון להמלצות החיסון נגד נגיף ה-RSVי(Respiratory Syncytial Virus) למבוגרים. העדכון משנה את ההנחיות הקודמות שניתנו אשתקד ועל פיהן, רק בני 75 ויותר צריכים להתחסן.

על פי ההמלצות החדשות, כל בני 75 ומעלה צריכים לקבל מנה אחת של חיסון נגד RSV. לבני 60 עד 74 המליץ הפאנל המייעץ לסוכנות להתחסן רק אם הם בסיכון מוגבר ל-RSV חמור, כלומר מבוגרים הסובלים ממצבים רפואיים כרוניים כמו מחלות ריאה או לב, או המתגוררים בבתי אבות. היועצים הצביעו נגד המלצה על החיסון למבוגרים אחרים בקבוצת גיל זו, אך ציינו כי הם יכולים להתייעץ עם רופאיהם בנושא.

בהודעת ה-CDC נכתב כי אשתקד היו החיסונים זמינים בפעם הראשונה לאנשים בסיכון מוגבר ל-RSV חמור, כולל תינוקות וילדים ובני 60 ומעלה, וכי ההמלצה המעודכנת היום מבוססת על ניתוחים של נטל המחלה בקרב קבוצות אוכלוסיה אלו וכן על מחקרי יעילות ועלות-תועלת של החיסון. מחקרים אלה כללו את הנתונים הראשונים מהעולם האמיתי מאז שחיסוני RSV הומלצו לאנשים בני 60 ומעלה. הקריטריונים החדשים עשויים לכלול יותר אנשים לקבלת החיסון, כפי שציינו חלק מהיועצים. מנהלת ה-CDC, ד"ר מנדי כהן, קיבלה את המלצות הפאנל ביום ד' האחרון.

כזכור, מחקרים שפורסמו לאחרונה הדגימו את יתרונם של החיסונים לבני 60 ומעלה ומינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר עד כה שלושה חיסונים נגד RSV, שניים מהם (Arexvy של חברת GSK ו-Abrysvo של "פייזר") אושרו במאי 2023 וכבר שימשו בחיסונים בסתיו ובחורף האחרון. השלישי, חיסון mRNA בשם mRESVIA (של חברת מודרנה) אושר בחודש מאי השנה.

בחודש פברואר האחרון עלה חשש כי החיסונים גרמו למספר מקרים של תסמונת גיליאן-ברה (GBS), אך הצגת הנתונים בפני הפאנל ביום ד' לא סיפקה מידע ביחס לחששות אלה. אי הוודאות גרמה להתלבטות בקרב היועצים ששקלו את היתרונות והנזקים היחסיים של החיסונים. אחד היועצים, ד"ר ג'יימי לוהר, אמר בשבוע שעבר ל-New York Times כי "GBS - תסמונת ג'יליאן ברה - אינה מחלה פשוטה וכי מטופלים שסובלים ממנה לעתים קרובות מאושפזים למשך שלושה-ארבעה חודשים, נזקקים להנשמה ועלולים למות".

החששות לגבי תופעת הלוואי של חיסוני ה-RSV השפיעו על חברי הפאנל ששקלו להרחיב את הזכאות לאחד החיסונים ("ארקסבי") למבוגרים בני 59-50. ה-FDA אישר את החיסון לשימוש בקבוצת גיל זו ביוני 2023, אך בפגישה ביום ד' הגיעו יועצי ה-CDC למסקנה כי עבור רוב האמריקאים בקבוצת גיל זו, הסיכון ל-RSV אינו גבוה מספיק כדי להצדיק את הנזקים הפוטנציאליים ואת עלויות החיסון.

כמו במחלות נשימתיות אחרות, הסיכונים לזיהום RSV עולים משמעותית עם הגיל. הערכה היא כי בין השנים 2016 ל-2020, הנגיף היה קשור לעד 140 אלף אשפוזים בשנה של אמריקאים בני 65 ומעלה, לעומת פחות מ-20 אלף בקרב בני 64-60. על פי הנתונים שהוצגו בפגישת פאנל ה-CDC, שיעורי האשפוז גבוהים פי יותר משלושה בקרב בני 65 ויותר הסובלים מאי ספיקת לב.

בישראל זמין התרכיב Arexvy לחיסון מבוגרים נגד זיהום RSV. התרכיב רשום בארץ אך טרם הושלם אישור השיווק. על פי הנחיה שיצאה ממשרד הבריאות בחודש ינואר השנה, ניתן לחסן בני 60 שנים ומעלה במנה אחת של החיסון, תוך החלטה משותפת של המטפל והמטופל. כלומר, ללא המלצה גורפת לחיסון כלל האוכלוסיה, כאשר ההחלטה אם לחסן משותפת למטפל ולמטופל, תוך כדי הבאת שיקולים כמו מצבו הרפואי של המטופל, סיכון למחלה RSV חמורה וסיבוכים בעקבות הדבקה בנגיף, שיקול קליני של המטפל, העדפות המטופל, פרופיל הבטיחות של החיסון ועוד.

בתדריך (כאמור, מינואר השנה) של משרד הבריאות צוין כי חולים במחלות כרוניות (לדוגמה מחלות לב כרוניות, מחלות ריאה כרוניות, סוכרת, אי ספיקת כליות כרונית ועוד) צפויים להיות בסיכון גבוה יותר לתחלואה וסיבוכים. על כן מצבים אלה תומכים בהחלטה לחסן.

נושאים קשורים:  חיסון RSV,  חיסונים,  תסמונת גיליאן ברה,  חדשות,  CDC
תגובות