חדשות

נמצא קשר בין דפוס שינה לסיכון לחלות בגידולי סרטן אורולוגיים

במחקר נרחב שניתח נתוני שאלונים של מעל 377 אלף איש בריאים בבריטניה, נבחן הקשר שבין הרגלי שינה לסיכון לחלות בסרטן שלפוחית השתן וסרטן הכליה. הנה התוצאות

התעוררות, דפוסי שינה. אילוסטרציה

במחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Medicine Preventive, חוקרים מסין ביקשו לבדוק את הקשר בין דפוס השינה הכולל ובין הסיכון לחלות בסרטן שלפוחית השתן וסרטן הכליה.

לצורך כך החוקרים בחנו את הנתונים של 377,144 אנשים בריאים בני 73-37 מתוך מאגר נתונים של Biobank UK, מאגר שגייס למעלה מחצי מיליון בני אדם, אשר מילאו שאלונים ועברו מבדקים שונים בין השנים 2010-2006.

באחד השאלונים, המשתתפים נשאלו על הרגלי השינה שלהם בחמישה מדדים שונים: משך שינה מספק של 8-7 שעות, נדודי שינה, קרונוטיפ ("טיפוס בוקר" לעומת "טיפוס לילה"), נחירות ותנומות במהלך היום. החוקרים העניקו ניקוד 1 לכל דפוס בריא, ו-0 לדפוס לא בריא, כאשר קרונוטיפ בוקר נחשב בריא יותר. כל משתתף קיבל ניקוד כולל שנע בין 5-0.

במהלך תשע שנות מעקב נרשמו ברישומי הסרטן בבריטניה 1,272 מקרים של סרטן שלפוחית השתן ו-706 מקרים של סרטן הכליה בקרב משתתפי המחקר.

מניתוח הנתונים לאחר תקנון לגיל ומין, עולה כי הסיכון של משתתפים בעלי דפוס שינה בריא (בציון גבוה של 5-4) לחלות בסרטן שלפוחית השתן היה נמוך ב-30% ובסרטן הכליה היה נמוך ב-23% בהשוואה לבעלי ציון נמוך של 2-0. לאחר תקנון נוסף כדי לנטרל השפעות של צריכת אלכוהול, תזונה, מסת גוף, רמת השכלה, רמה סוציואקונומית, היסטוריה אישית של יתר לחץ דם, מחלות לב או סוכרת - הנתונים עמדו על ירידה של 20% בסיכון לחלות בסרטן שלפוחית השתן ו-9% בסרטן הכליה.

לסיכום, החוקרים מציינים את החשיבות של היצמדות לדפוס שינה בריא כאמצעי למניעת גידולי סרטן אורולוגיים בקרב האוכלוסיה.

המחקר תורגם והונגש לציבור על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום הסרטן הבינלאומי 2024.

נושאים קשורים:  סרטן שלפוחית השתן,  סרטן הכליה,  חדשות,  מחקרים,  דפוסי שינה
תגובות