בשל העלייה החדה במצבי פוסט-טראומה, חרדה ודיכאון בעקבות המתקפה בשבעה באוקטובר ומה שבא בעקבותיה, מפעילה קופת החולים כללית מערכת שאלונים דיגיטליים מאובטחת, שתזהה תסמינים ומצוקות נפשיות של מבוטחי הקופה, לצורך הפניה ומתן מענה מותאם במקרה הצורך. היוזמה נועדה לאתר ולזהות במהירות את הצרכים בשטח ולהעניק למשיבים על השאלון כלים להתמודדות. על פי התשובות לשאלונים יוצעו פתרונות כולל כלים לעזרה עצמית, פניה למרפאת און-ליין, שיחות עם מומחים בקו חם, פניות יזומות על ידי רופאי משפחה, פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועוד.
עוד בעניין דומה
אלי כהן, מנכ"ל הכללית, אמר כי "מערכת השאלונים הדיגיטליים מקובלת ומתוקפת בעולם, ותאפשר מיפוי וזיהוי צרכים בטווח הקצר והארוך. מיפוי מצב החוסן יאפשר לנו לקבל תמונה מדויקת לגבי הצורך בטיפול רגשי או נפשי ברמה הפרטנית, על מנת שנוכל להציע מענה מותאם אישית. זוהי משימה לאומית ומאתגרת, אל נוכח ההערכה של המועצה הלאומית לפוסט-טראומה כי למעלה מ-30% מהנפגעים במעגל הראשון והשני באירועי המלחמה יפתחו פוסט-טראומה, ברמה כזו אחרת".
השאלונים ישלחו לאוכלוסיות יעד באמצעות מסרונים בשלוש שפות - עברית, ערבית ורוסית. הפנייה תעשה בצורה מדורגת לאוכלוסיות, מעל גיל 18, שהוגדרו ונבחרו מראש: בשלב הראשון המסרונים ישלחו לתושבים מיישובי העוטף והדרום שפונו מבתיהם, בשלב השני למפונים מיישובי הצפון ולאחר מכן למעגלים רחבים יותר. השאלונים מתמקדים בנושאים הנוגעים לתחומי הטראומה, החרדה והדיכאון. המערכת מבררת את סוגי החשיפה לאירועי המלחמה, לאתגרים בשל פינוי מהבית, ולרמת התמיכה הזמינה למשיבים. לאחר מילוי השאלונים צוותי "כללית" יוכלו להציע טיפולים ופתרונות מותאמים לצרכים שיעלו.
לדברי ד"ר ירדן לוינסקי, יועץ פסיכיאטריה, בחטיבת הקהילה בכללית: "מתחילת המלחמה אנו רואים עליה של כ-21% אחוזים בצריכת תרופות הרגעה ועליה בפניות לסיוע ולתמיכה נפשית. האתגר המרכזי שלנו הוא לדייק את המענה למטופלים, שפוזרו ברחבי הארץ ומקבלים מענה מגופים שונים".
"זיהוי מוקדם יכול למנוע סיבוכים והחמרה, שהיא בת מניעה בחלקה גם בתחום בריאות הנפש", אומר פרופ' רן בליצר, סמנכ"ל וראש חטיבת החדשנות ב"כללית". "זו המשמעות של חדשנות מעשית ומעבר מרפואה מגיבה, לרפואה יוזמת, מנבאת ומונעת. "כללית" נחשבת למובילה גלובלית בתחום זה. אתגרי המלחמה חייבו אותנו להאיץ תהליכים כדי לתת מענה למציאות החדשה שנוצרה, ולתת מענה יוזם ומונע גם בבריאות הנפש בהיקף נרחב ע"י מערכת דיגיטלית מתקדמת".
שאלוני הערכת החוסן מבוססים על שאלוני PHQ8,יGAD7,יPCL5 שהינם שאלונים מתוקפים ומקובלים בכל העולם להערכת מצבים נפשיים ועברו התאמה לצרכים בארץ על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים ממערך בריאות הנפש של קופת החולים. השאלונים הוטמעו במערכת חדשה ב"כללית", שהיא פרי שיתוף פעולה בינלאומי ומשמשת לתהליכי שיח וקבלת היזון חוזר מהמטופלים בזמן אמת. המערכת הוסבה והותאמה לעולם בריאות הנפש על ידי צוותי חטיבות הדיגיטל והחדשנות של כללית, בהובלת רעות אוחנה, סגנית ראש מערך החדשנות ורחל ברקוביץ, מנהלת משאבי מערכות ליבה.