מחקרים

רמות הליפופרוטאין (a) נקשרות עם היצרות מסתם אבי העורקים

חולים עם רמות גבוהות של ליפופרוטאין (a) נמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות של הסתיידויות במסתם אבי העורקים. טיפול המכוון להפחתת רמות הליפופרוטאין (a) עשוי לסייע במניעת היצרות המסתם

אבי העורקים (צילום: אילוסטרציה)
אבי העורקים (צילום: אילוסטרציה)

בסקירה שממצאיה פורסמו בכתב העת 'Current Problems in Cardiology', מטרת החוקרים הייתה להעריך את הקשר בין היצרות מסתם אבי העורקים לבין ערך הליפופרוטאין (a).

לצורך כך, החוקרים ערכו חיפוש במסדי הנתונים PUBMED, WOS ו-SCOPUS. בקריטריוני ההכללה עמדו מחקרים קליניים מבוקרים או מחקרים תצפיתיים שדיווחו על רמת הליפופרוטאין A בחולים עם הסתיידות של מסתם אבי העורקים, למעט תיאורי מקרה, מאמרי מערכת, ומחקרים בבעלי חיים. תוכנת RevMan (5.4) שימשה את החוקרים לביצוע מטה-האנליזה.

לאחר שערכו סקירה מלאה, 7 מחקרים עם מספר כולל של 446,179 חולים נכללו באנליזה. האנליזה המאוגמת הראתה קשר מובהק סטטיסטית בין המצאות של סידן במסתמי אבי העורקים ובין רמות גבוהות של ליפופרוטאין (a) בהשוואה לביקורות (הפרש ממוצע מתוקנן 1.71, רווח בר-סמך של 95% 1.04 עד 2.38, p-value < 0.00001).

לסיכום, מטה-האנליזה אותה ערכו החוקרים הראתה קשר מובהק סטטיסטית בין המצאות של סידן במסתמי אבי העורקים לבין רמות מוגברות של ליפופרוטאין (a) בהשוואה לביקורות. מכאן, ניתן לראות כי חולים עם רמות גבוהות של ליפופרוטאין (a) נמצאים בסיכון מוגבר לפתח הסתיידות במסתם אבי העורקים. החוקרים מציינים כי בניסויים קליניים עתידיים, יש מקום לבדוק את השימוש בתרופות המכוונות לליפופרוטאין (a) לצורך מניעה ראשונית של הסתיידות במסתם אבי העורקים בחולים הנמצאים בסיכון גבוה.

מקור:

Motawea KR, Elhalag RH, Aboelenein M, Ibrahim N, Swed S, Fathy H, Awad DM, Belal MM, Talaat NE, Rozan SS, Aiash H, Mostafa MR. Association of Aortic Valve Calcification and High Levels of Lipoprotein (a): Systematic Review and Meta-Analysis. Curr Probl Cardiol. 2023 Sep;48(9):101746. doi: 10.1016/j.cpcardiol.2023.101746. Epub 2023 Apr 24. PMID: 37100357.

נושאים קשורים:  מחקרים,  ליפופרוטאין A,  מסתם אבי-העורקים,  היצרות אאורטלית
תגובות