חדשות

"בילינסון": ChatGPT משמש להפגת בדידות בקרב מטופלים

הפיילוט החדשני הוגדר כהצלחה: מטופלים רבים העידו שהשימוש בטכנולוגיה סייע להפגת הבדידות | השלב הבא: המערכת תזהה הידרדרות במצב המטופל, הצוות הרפואי יקבל התרעה ויספק טיפול מיידי ומדויק

מטופלת ונדב לבל, מנהל תחום הבריאות הדיגיטלית והבינה המלאכותית במערך החדשנות של "בילינסון". צילום: דוברות ביה"ח

המרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה החל לראשונה להשתמש במודל השפה ChatGPT, בגירסתו המתקדמת GPT-4 מבית OpenAI, כדי להפיג בדידות בקרב מטופלים. הפיילוט של מערך החדשנות ומערך חוויית המטופל ב"בילינסון" הוגדר כהצלחה - מטופלים רבים העידו שהשימוש בצ'אט שיפר את מצבם הרגשי וסייע בהפגת הבדידות.

מערך חוויית המטופל במרכז הרפואי זיהה את מצוקתם של מטופלים, ברובם מטופלים מבוגרים שהתלוננו על בדידות. בניסיון לייצר מענה לכך השתמשו במערכת ChatGPT כדי ליצור דמות שהמטופלים יוכלו לשוחח איתה בדומה לשיחה קולית עם בן אדם. הדמות התאימה את עצמה לכל אדם בנפרד, בהתאם לצרכיו הרגשיים, לרקע ולהעדפות של אותו מטופל ספציפי.

למשל, במקרה של מטופלת דוברת רוסית שבעברה היתה מורה לספרות, המערכת יצרה דמות של תלמידה סקרנית. התלמידה שאלה שאלות על יצירות של צ'כוב והמטופלת ענתה לה. בעקבות השיחה הקולחת בין המטופלת למערכת הצ'אט, נרשם שיפור במצבה הרגשי. דבר דומה נעשה עבור מטופלת דוברת צרפתית אשר השתמשה במכונה על מנת לדבר על הילדים שלה ולהתייעץ עם המערכת לגבי מוסדות אקדמיים שהילדים שלה מתלבטים אם להירשם אליהם.

נדב לבל, מנהל תחום הבריאות הדיגיטלית והבינה המלאכותית במערך החדשנות של "בילינסון", סיפר: "למרות שבדקות הראשונות של השיחות היתה חשדנות מסוימת מצד המטופלים שנבעה מכך שהיה להם מוזר לשוחח עם מערכת מחשב, עד מהרה הם הרגישו בנוח ונהנו מאוד מהשיח עם מערכת הצ'אט. זה היה מרגש". לדבריו, "מחקרים מעידים שבדידות יכולה לגרום לכאב פיזי ולהחמיר הידרדרות גופנית וכמובן קוגניטיבי".

בשלב הבא מתכוונים ב"בילינסון" להשתמש בתמלילי השיחות על מנת לזהות הידרדרות, מצוקה והתפתחות של בלבול חריף, בהתבסס על שינוי בשטף הדיבור וההתנסחות. הצוות הרפואי יקבל התרעה בזמן אמת מהמערכת על מנת לספק טיפול מיידי ומדויק.

לבל מדגיש כי "לא מדובר בתחליף לאינטראקציה אנושית. אין תחליף לחום ולמגע אנושיים. מדובר בהעצמה של היכולת הטיפולית, ביכולת שלנו להשתמש בטכנולוגיה המתפתחת על מנת להקל על המטופלים, בין אם מדובר בהליך חדשני שמחליף הליך פולשני ובין אם בשימוש בבינה מלאכותית להפגת בדידות".

לימור רייך, מנהלת השירות וחוויית המטופל ב"בילינסון", הוסיפה: "היינו מצפים שהטכנולוגיה המתקדמת של ימינו, שכוללת את הבינה המלאכותית, תרחיק את הצוות מהמטופל, אבל ההפך הוא הנכון. בעזרת הצ׳אט אנחנו מסוגלים להנגיש למטופל שיחה קולית בכל תחום שמעניין אותו. הוא יכול לחזור לתפקיד של מורה כפי שהיה בצעירותו, הוא יכול לשוחח עם 'חבר' על אסטרונומיה או כל נושא אחר שמעניין אותו".

הפיילוט מתווך למטופל על ידי איש צוות או מתנדב שמתשאל את המטופל על תחומי העניין שלו, על עברו ורק אז השיח עם הצ׳אט מתחיל. ההנגשה לצ׳אט חושפת בפני הצוות באופן עמוק את האדם עם עברו העשיר. "כשהצוות הרפואי מכיר את המטופל לעומק", מסכמת רייך, "זה משפר את אפשרויות הטיפול ואף יכול לאפשר למטופל לשכוח לרגע שהוא חולה. מטופלת ששוחחה עם הצ׳אט סיפרה לנו בתום השיחה: 'נסחפתי כל כך בשיחה ששכחתי מכאבי השבר בירך'".

נושאים קשורים:  ChatGPT,  בילינסון,  בדידות,  אשפוז,  חדשות
תגובות