ילדים עם אוטיזם מגיעים, בדרך כלל, לאבחון במכון להתפתחות הילד בעקבות זיהוי בעיות תקשורתיות סביב גיל שלוש. הזיהוי מתבצע על פי רוב על ידי ההורים או אנשי החינוך בסביבתם. במכון להתפתחות הילד בבית החולים ספרא לילדים, במרכז הרפואי שיבא, התגבשה ההבנה המקצועית כי פעמים רבות מאפיינות את הילדים, עם עיכוב התפתחותי בכלל ואוטיזם בפרט, גם קושי במוטוריקה עדינה. ההבנה הובילה למחקר חדש שמטרתו לבדוק האם בעיות מוטוריות ייחודיות עלולות להצביע מוקדם יותר, סביב גיל שנה עד שנתיים, על אבחון של אוטיזם אצל הנבדקים. המחקר העלה מסקנות מפתיעות.
עוד בעניין דומה
המתודה – ביג דאטה
החוקרים השתמשו בתוכנת ביג דאטה בשם MEDI-CLONE ודרכה נסרק מידע על 7,000 ילדים שנבדקו ואובחנו במכון בעשור האחרון. מתוכם נבחרו 300 ילדים מתחת לגיל שלוש, מרביתם עם קשיים במוטוריקה עדינה. מוטוריקה עדינה מתארת את פעילות השרירים הקטנים בכף היד המשמשים לתפעול חפצים ולתפקוד בפעילויות יומיומיות, כמו אחיזה של כפית או צבע או בניית מגדל קוביות
המחקר, שטרם עבר ביקורת עמיתים והוצג בכנס לחקר האוטיזם שנערך לאחרונה באוניברסיטת בן גוריון, השווה בתוך קבוצת הילדים שחולקה לשתי קטגוריות: 260 ילדים עם אוטיזם ו-80 ילדים עם עיכוב התפתחותי כללי, ללא אוטיזם, בבחינת הסוגיות הבאות: האם ניתן לזהות בעיות במוטוריקה העדינה מתחת לגיל שלוש אצל ילדים בכל אחת מהקבוצות; האם לילדים על הרצף האוטיסטי מופיעה תבנית עיכוב מוטורי שונה מזו של ילדים עם עיכוב התפתחותי כללי; האם זיהוי תבנית עיכוב מוטורי ייחודית לילדים על הרצף האוטיסטי יכולה להיות סמן מוקדם לאבחון אוטיזם בעתיד.
במחקר בדקו בקרב הילדים משתי הקבוצות את יכולתם באחיזת חפצים עדינים ובהמשך גם יכולות הקשורות בתיאום עין-יד, באמצעות משימות כגון הכנסת כפית לכוס או סידור קוביות במבנה מסוים.
מסקנות חדשות
במחקר עלה כי שיעור הילדים עם עיכוב במוטוריקה העדינה בשתי הקבוצות היה דומה – כ-70%, אבל, וכאן הגילוי המשמעותי, ילדים שאובחנו עם אוטיזם הצליחו פחות באופן מובהק במשימות שדרשו קשר יד עין ביחס לילדים עם עיכוב התפתחותי כללי. יתר על כן, בקרב 20% מהילדים מהקבוצה של הילדים האוטיסטים, נצפתה תבנית לא תקינה בביצוע משימות ויזו-מוטוריות (לעומת משימות מוטוריות בלבד), כשנה ויותר לפני שאובחנו עם אוטיזם.
לדברי החוקרים, זיהוי תבנית זו יכול לאפשר כסמן מוקדם לאבחון אוטיזם, בגילאים שבין שנה לשנתיים ובכך לשפר את יכולת האבחון המוקדם של אוטיזם של ילדים בגיל הרך.