חדשות

סטרטאפים ישראליים ישתתפו בתכנית BeyondBio SCALE

שיפור הטיפול בסרטן, שיתוף יעיל של דאטה למחקרים ובינה מלאכותית לניבוי בטיחות תרופות – אלה כמה מהפיתוחים שנבחרו לתכנית החדשנות של "אסטרהזניקה" לקידומם בשוק המקומי והגלובלי

בינה מלאכותית בשימוש הרפואה. אילוסטרציה

שש חברות הזנק נבחרו לאחרונה להשתתף בתכנית BeyondBio SCALE שמובילות חברת התרופות העולמית הבריטית-שוודית AstraZeneca, חברת הייעוץ הבינלאומית Accenture, מובילת תשתיות הענן AWS ושירותי בריאות כללית. זהו הקוהורט השלישי של התכנית שהשיקה "אסטרהזניקה" לאחר חתימה על מזכר הבנות עם מדינת ישראל בשנת 2019, שהדגיש את כוונתה של חברת הפארמה להגדיל משמעותית את השקעותיה בחדשנות בישראל.

התכנית צפויה להימשך כתשעה חודשים במטרתה לסייע לסטרטאפים ישראליים בתחומי הבריאות הדיגיטלית והבינה המלאכותית. התכנית מתמקדת במתן תמיכת מומחים לסטרטאפים המשתתפים בה, במטרה לסייע להם לפתח את השווקים ולפרוס את הפתרונות שלהם, הן במערכת הבריאות בישראל והן בקנה מידה עולמי, תוך מתן מענה לאתגרים הגלובליים המשמעותיים בתחום הבריאות.

בחודש יולי האחרון פורסם "קול קורא" במסגרת התכנית ועשרות חברות הזנק הגישו מועמדות. מתוך כלל החברות המועמדות נבחרו בימים האחרונים שש חברות ישראליות שיתחילו בתכנית שצפויה להימשך עד חודש יולי 2023:

Quris.AI – חיזוי בטיחות תרופות בשלבי מחקר ופיתוח

כ-89% מהתרופות נכשלות בניסויים קליניים, למרות שעמדו ב"הצלחה" בניסויים בבעלי חיים. תהליך זה גובה מחיר אסטרונומי מחברות התרופות – כ-53 מיליארד דולר בשנה.

Quris.ai מפתחת פלטפורמת BioAI, הבודקת בטיחות תרופות. ראשית, קיוריס מייצרת מילוני אינטראקציות בין תרופות ידועות (בטוחות ורעילות) לבין patient-on-chip – איברים אנושיים ממוזערים המקושרים זה לזה על שבב. לאחר מכן, קיוריס מאמנת את מערכת הבינה המלאכותית על דאטה המופק מהאינטראקציות האלו. לבסוף, ניתן לחזות במדויק את בטיחות התרופה ואף לבדוק התאמה אישית של החולים עבורם היא תהיה בטוחה. לחברה יש הסכם פיילוט לשת"פ עם חברת Merck והיא מחפשת הזדמנויות לשיתופי פעולה נוספים.

Quant Health – סימולציה של ניסויים קליניים לאופטימיזציה של פיתוח תרופות

Quant Health מאפשרת לחברות תרופות לערוך אלפי ניסויים קליניים בתוך דקות כדי למצוא את הפרוטוקול הכי מתאים לתרופה הנבדקת. פלטפורמת הבינה המלאכותית שיצרה החברה מצליבה כטריליון נתונים ממקורות שונים בעולמות הרפואה והפארמה המכילים מידע של מעל 350 מיליון חולים ו-700 אלף תרופות ומולקולות. הפלטפורמה חוזה תגובת חולים לטיפולים שאולי אף פעם לא קיבלו. בצורה זאת, החברה מדמה בצורה מלאה ניסויים קליניים בענן כדי לפתור את הגורם האמיתי לבעיית ניסויים קליניים שנכשלים.

Rhino Health – לוקחים את האינטליגנציה המלאכותית ״אל הקצה״

Rhino Health פיתחה פלטפורמה שמאפשרת למפתחי וחוקרי בינה מלאכותית לגשת למידע רפואי מבלי להצטרך לחלוק מידע או לסכן את פרטיות המידע. הפלטפורמה עושה שימוש בטכנולוגיות Federated Learning ומחשוב קצה, ובעלת יכולות ייחודיות להתמודדות עם מידע קליני. גישה זו מאפשרת לאלגוריתמים של בינה מלאכותית ללמוד במהירות מנתונים חדשים, באופן מתמיד, ובכך להאיץ את הפיתוח וההטמעה של טכנולוגיות בינה מלאכותית.

Lynx.MD – שיתוף נוח ומאובטח של מידע רפואי למטרות מחקר

שיתוף יעיל של נתונים רפואיים מסייע רבות לחוקרים לשפר ולדייק את עבודתם, במחקרי דאטה מסוגים שונים המתבצעים כל הזמן ברחבי העולם. Lynx מציעה בהקשר הזה פלטפורמה מאובטחת לשיתוף נתונים רפואיים, במטרה להאיץ את המחקר ואת הפיתוחים הרפואיים. כיום החברה כבר מספקת את שירותיה ל"כללית" וזכתה לאחרונה במכרז לעבודה עם משרד הבריאות.

Pangea Biomed – שיפור ההתאמה האישית של טיפולים בסרטן

ENLIGHT, הפלטפורמה שפיתחה החברה, עושה שימוש בלמידת מכונה ובניתוח מידע מה-RNA של גידולים סרטניים, במטרה להתאים לכל מטופל את התכנית המדויקת, הבטוחה והיעילה ביותר בעבורו. המערכת חוזה את התגובה של יותר ממאה תרופות מוכרות על עשרות סוגי גידולים שונים וכבר הראתה תוצאות מוצלחות בטיפול בחולים שלא היו מקבלים טיפול מותאם אישית בלעדיה.

Curesponse – ניתוח גנטי מתקדם של גידולים סרטניים

Curesponse פיתחה בדיקה שמשלבת ריצוף גנטי מהיר עם בדיקה פונקציונלית מונחית בינה מלאכותית של יעילות תרופות שונות בפגיעה בגידול סרטני של חולי סרטן.

הבדיקה פותחה במכון ויצמן, מתוך הבנה שכדי לזהות איך תרופות שונות משפיעות על גידול של מטופלת מסוימת, הרכב סביבת התאים הסרטניים, כולל פעילות חיידקים, תאי מערכת החיסון, כלי דם, חייב להישמר פעיל וחי לאורך תקופת הבדיקה, למעלה משבוע, כדי לאפשר בדיקה של תגובת הגידול לתרופה בסביבה הקרובה ביותר לגידול בגוף המטופלת.

השילוב הזה מאפשר לחולים, אונקולוגים וחברות תרופות לבדוק על דגימת גידול כעשר תרופות שונות בתוך שבועיים, כולל שילובים של תרופות מתחום הכימותרפיה, טיפולים ביולוגיים ממוקדים ואימונותרפיה.

אוהד גולדברג, מנכ"ל "אסטרהזניקה ישראל", מסר: "זו השנה השלישית בה ב'יונדביו', מרכז החדשנות של 'אסטרהזניקה' בישראל, מוביל את התכנית יחד עם שותפים מובילים בתעשיית הבריאות, ואנו שמחים לראות את התוצאות של המחזורים הקודמים של התכנית – הסכמי שיתופי פעולה משמעותיים המתגבשים עם שותפי התוכנית ועם מרכזי בריאות בארץ ובעולם. אני מאמין שבעזרת השותפים הייחודים שלנו – 'כללית', Accenture ו-AWS, הסטארטאפים  שנבחרו השנה לתכנית יקבלו את הכלים הטובים ביותר שיסייעו להם להתבסס בזירה המקומית ולפרוץ אל מעבר לגבולות ישראל".

נושאים קשורים:  אסטרהזניקה,  סטארט-אפ ישראלי,  חדשנות רפואית,  חדשות
תגובות