חדשות

האם נטילה שוטפת של מעכבי פארפ תוכל למנוע סרטנים תורשתיים?

חוקרים בבריטניה סבורים כי תרופות ה-PARP עשויות להיות יעילות לא רק כטיפול למי שחלה בסרטן אלא גם כטיפול מניעתי שיסייע למניעת המחלה

גלולות, תרופות. (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים בבריטניה סבורים כי ייתכן שבקרוב, נטילה באורח שגרתי של תרופות מעכבות פארפ, ביניהן Olaparib, גם על ידי מי שעדיין לא חלה בסוגי סרטן מסוימים אבל נשא של הגנים שלהם – בהיותם "סרטנים תורשתיים" או "משפחתיים" – תהווה טיפול מניעתי.

בראיון ל"גרדיאן" דיווחו החוקרים מאוניברסיטת ניוקאסל וקיימברידג' יחד עם עמיתים בארה"ב כי עתה הם מבררים אילו תופעות לוואי יהיו לנוטלי מעכב פארפ באורח שגרתי וכיצד לנטרל אותם. עד כה יש עדויות שנשים שנטלו את התרופות מהקבוצה הזאת התלוננו בעיקר על עייפות קיצונית עד תשישות.

החוקרים סבורים, כאמור, כי ייתכן יהיה אפשר להשתמש בתרופות הפארפ לא רק כטיפול למי שחלה בסרטן, אלא גם כטיפול מניעתי שיסייע למניעת המחלה. הפארפ (PARPי– poly adenosine diphosphate-ribose polymerase) הוא אנזים הנמצא באופן טבעי בכל התאים וממלא תפקיד מרכזי בתיקון DNA פגום בתאים. מעכבי הפארפ משמשים כטיפול נגד גידולים ממאירים בכך שהם עוצרים את האנזים בתאים סרטניים מלתקן את התא וכך למעשה מתים תאי הסרטן.

כיום מוצע לנשים עם סרטן שד, סרטן שחלות וכן לגברים עם סרטן ערמונית, כאשר סוגי הסרטן הללו הם תורשתיים-משפחתיים, וגם לנשאי הגנים BRCA1 ו-BRCA2, ליטול תרופות מקבוצת מעכבי הפארפ במסגרת טיפול רגיל, לא אחת בנוסף לכימותרפיה. קיימת עתה הערכה כי ייתכן שהשימוש בתרופות הללו ימנעו כריתת שד או שחלות ולמעשה יהווה קו הגנה או אמצעי מניעה מפני הופעתן והתבטאותן של המחלות הממאירות.

נושאים קשורים:  מעכבי פארפ,  מניעת סרטן,  סרטן תורשתי,  מחקרים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
19.08.2022, 14:12

מעכבי פארפ הם סוג של כימותרפיה לכל דבר ועניין, כולל תופעות הלוואי. הספרות מדברת על 1-2% סיכוי ללאוקמיה שאיננה ניתנת לריפוי (4% לפי אחד המאמרים). לתת את התרופה לאנשים בריאים ולמשך שנים ארוכות עלול להגמר באסון.
אבל את מי זה מעניין אם אפשר לצאת בעוד כותרת ואם אפשר לקדם שיווק של תרופה במסווה של ״ביולוגית״?