חדשות

מחקר אוסטרלי: ליווי של מיילדת לאורך ההריון מונע אי שוויון בריאותי

יו"ר ארגון המיילדות בישראל קוראת לאמץ את מודל Midwifery continuity of care לכלל הנשים בהריון: "המחקר מוכיח כי הליווי מפחית משמעותית סיכונים ומשפר דרמטית את חוויית הלידה ותוצאותיה"

ליווי הריון רציף על ידי מיילדת. צילום אילוסטרציה: ארגון המיילדות בישראל

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Women and Birth, היוצא לאור באוסטרליה, מציע פתרון למניעת אי שוויון בריאותי בקרב נשים בהריון, באמצעות מודל לליווי הריון רציף על ידי מיילדת.

החוקרים מצאו כי באוסטרליה ובמדינות נוספות בעולם, כולל ישראל, קיימים פערים בטיפול ביולדת, פערים שנובעים מהבדלים בין קבוצות חברתיות וממיקום גיאוגרפי. החוקרים ביצעו סקירה משולבת של 14 מחקרים אשר עקבו אחרי אלפי נשים עם הריון בסיכון גבוה ברמות שונות. נשים אלו קיבלו שירות ממיילדת שליוותה את מהלך ההריון, מתחילתו ועד סופו, בעיקר באמצעות מפגשים בקהילה.

לצורך המחקר המשולב חולקו הממצאים לשלושה נושאים מרכזיים: תרומה לתהליך לידה בטוח (תינוק בריא ואמא בריאה), בניית יחסי אמון עם הצוות בחדר הלידה וכן תקשורת חיובית במהלכה. המחקר מצא כי לנשים עם הריון בסיכון גבוה שטופלו באמצעות מודל של ליווי הריון רציף על ידי מיילדת היו חוויות טובות ותוצאות בטוחות כמו לנשים עם הריון בסיכון נמוך.

המודל, שנקרא באנגלית Midwifery continuity of care, כבר מיושם בניו זילנד, בבריטניה, בפינלנד ובהולנד לכלל הנשים בהריון, לרבות אלו הנמצאות בסיכון רגיל או גבוה. בישראל מוביל ארגון המיילדות את שילוב המודל לליווי נשים ברצף ההריון והלידה במערכת הבריאות, תוך שימת דגש על הנגשה ומימוש זכויות רפואיות של נשים בהריון.

יפעת הדר רובננקו, מיילדת בחדר לידה במרכז הרפואי בילינסון ויו"ר ארגון המיילדות בישראל, הסבירה כי "המחקר מוכיח שליווי רציף על ידי מיילדת מתחילת ההריון מפחית באופן משמעותי את הסיכונים הפיזיים והנפשיים ומשפר דרמטית את חוויית הלידה ותוצאותיה. בישראל קיימים פערי בריאות, הבאים לידי ביטוי, בין היתר, בוויתור על טיפולים, בתת שימוש ברפואה מונעת, בוויתור על שירותים בגלל קשיי שפה או חוסר מודעות וגם לעתים בעודף פרוצדורות.

"המודל של ליווי הריון רציף על ידי מיילדת מאפשר לאתר מראש סיכונים נפשיים או פיזיים, להפנות לבדיקות הרופא הנכונות ולתת מענה מיטבי לכל אישה בישראל. המטרה שלנו היא לבנות ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, שיטת עבודה מסודרת כך שהליווי יכלול פרוטוקול טיפול אישי עבור כל אישה במהלך כל ההריון ולא רק ברגע השיא של הלידה".

נושאים קשורים:  הריון ולידה,  מיילדת אישית,  הריון בסיכון,  שוויון בריאותי,  מחקר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
16.08.2022, 16:43

רעיון טוב, הגיע הזמן לאמץ.

אנונימי/ת
18.08.2022, 09:23

בעברי הייתי אחות בבריאות הציבור ועבדתי בתחנות "אם וילד". בשנות החמישים והשישים היה מעקב רצוף אחרי רוב הנשים בהריון מרגע גילוי ההריון עד הלידה ועוד ששה שבועות אחריה. היו גם בקורי בית לאחר הלידה. אולי יש להחזיר את הגלגל אחורה ולשלב גם את המודל האוסטרלי במסגרת שכבר קיימת - בתחנות אם וילד שקיימות גם כיום?