חדשות

כלי אבחון חדש לאנדומטריוזיס: בדיקה לא פולשנית של דם וסתי

אבחון אנדומטריוזיס נעשה כיום רק על ידי נטילת ביופסיה, בהליך כירורגי פולשני להסרת נגעים שמקורם במחלה | ממצאי מחקר אוסטרלי עשויים לשנות את תמונת הסבל של נשים רבות שמאובחנות לרוב באיחור

אנדומטוריוזיס, כאב (צילום: שאטרסטוק)

תגלית מדעית חדשה עשויה להוביל לבדיקה לא פולשנית לאבחון אנדומטריוזיס באמצעות דגימות דם וסתי. חוקרים מאוניברסיטת קווינסלנד שבאוסטרליה זיהו תת קבוצה של תאים הקיימים בעיקר ברירית הרחם (אנדומטריום) של נשים עם אנדומטריוזיס אך לא בנשים ללא אנדומטריוזיס. באמצעות טכניקה חדשה, החוקרים האוסטרלים הצליחו לזהות כל תא בודד בדגימה, בעוד שבעבר הם יכלו לנתח רק קבוצות של תאים.

עד היום אי אפשר היה לאבחן אנדומטריוזיס אלא רק באמצעות לקיחת ביופסיה, בהליך כירורגי פולשני להסרת נגעים והידבקויות שמקורם במחלה. אנדומטריוזיס תוקפת אחת מתוך תשע נשים בישראל ומאובחנת באיחור של שמונה שנים. המחקר החדש גילה שאפשר לאבחן אנדומטריוזיס בקלות ובמהירות באמצעות בדיקה לא פולשנית של הדם הווסתי.

את המחקר, שפורסם במגזין Nature, הוביל ד"ר ברט מקינון. "על ידי זיהוי התאים הללו", הסביר, "יש לנו סמן (מרקר) שונה בין נשים עם וללא אנדומטריוזיס. בעבר לא היו סמנים טובים של אנדומטריום".

אנה אמיר, מאמנת מוסמכת בריאות, המנהלת קהילת מטופלות אנדומטריוזיס בישראל, אמרה כי "התגלית משמחת מאוד ועשויה לסייע לנערות ולנשים רבות הסובלות מכאבים לאורך שנים רבות. הנשים והנערות נמצאות במעגל הכאב האקוטי והכרוני וסובלות בצורה קיצונית מתסמיני המחלה, אך כאבן זוכה לרוב להתעלמות והאבחון מתבצע באיחור רב. בשל האבחון המאוחר המטופלות מפתחות מצבים בריאותיים נוספים ומחלות משניות כגון פיברומיאלגיה, קרוהן, פגיעות עצביות, סוכרת ועוד. לכן, מדובר בבשורה שהיא ממש בגדר הצלת חיים״.

המחקר נמצא בשלב האישוש וייקח זמן בטרם יהיה אפשר להשתמש בבדיקה באופן מסחרי.

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  אבחון,  חדשות,  מחקר
תגובות