מחקרים-Covid-19

האם ישנם ממצאים עוריים המצביעים על חומרת מחלת הקורונה?

נמצא כי בחולים עם קורונה חמורה ניתן לזהות עוד מחיים אוטמים מזעריים, שקיעת חלבוני משלים, ועליhה בביטוי של MxA ו-SIN3A

נגיף הקורונה. אילוסטרציה

במחקר שהתפרסם בכתב העת The American Journal of Pathology מלבד בניתוחים שלאחר המוות, טרם נמצאו ממצאים רקמתיים המצביעים על דרגת חומרת התחלואה עם COVID-19.

במחקר זה נאספו ונבדקו דגימות punch biopsy מ-15 נבדקים עם קורונה בדרגה חמורה/קריטית ומשישה נבדקים עם קורונה בדרגה קלה-בינונית. החוקרים חיפשו עדות לקרישים זעירים בעורקים ובוורידים, שקיעה של חלבוני משלים C5b-9 ו-MASP2 (המייצגים פעילות של מערכת המשלים דרך מסלול אלטרנטיבי ולקטין, בהתאמה), והבדלים בביטוי של חלבון אנטי-נגיפי MxAי(Myxovirus Resistance A) בהפעלת אינטרפרון סוג I בהשוואה ל-SIN3A שהינו פרומוטור להפעלת מסלולי איתות דלקתיים מבוססים על אינטרפרון סוג I. בקבוצת הביקורת נכללו תשעה נבדקים עם ARDSי(Acute Respiratory Distress Syndrome) ו/או אי-ספיקת כליות חריפה (Acute Kidney Injury - AKI) על רקע ספסיס מתקופה שלפני מגפת הקורונה.

תוצאות המחקר הדגימו כי קרישים מזעריים זוהו ב-13 (87%) מתוך 15 הנבדקים עם קורונה בדרגה חמורה-קריטית ולא זוהו כלל בנבדקים עם קורונה בדרגה קלה-בינונית (p<0.001) ובקבוצת מקרי הביקורת של מטופלים עם ARDS/AKI מלפני תקופת מגיפת ה-COVID-19י(p<0.001). תאים המצפים את כלי הדם הקטנים שנצבעו חיוביים להימצאות חלבוני 'ספייק' של SARS-CoV-2, המחולל של מחלת ה-COVID-19, גם ביטאו tissue factor.

כמו כן, נצפתה שקיעה של קומפלקס משלים C5b-9 ב-13 מתוך 15 (87%) מהמטופלים עם קורונה בדרגה קשה-קריטית, אשר לא נצפתה כלל בקבוצת המטופלים עם קורונה בדרגה קלה-בינונית (0 מתוך 6; p<0.001) ובקבוצת המטופלים עם ARDS/AKI לפני תקופת הקורונה (0 מתוך 9, p<0.001). גם שקיעה של MAPS2 נמצאה רק במטופלים עם קורונה בדרגה קשה-קריטית. ביטוי של MxA נמצא בכלל המטופלים עם קורונה בדרגה קלה-בינונית, ולעומת זאת רק בשני מטופלים מתוך 13 (15%) בקבוצת המטופלים עם קורונה בדרגה קשה-קריטית (p<0.001). SIN3A לעומת זאת, בוטא רק במטופלים עם קורונה בדרגה קשה-קריטית, ומיקום הביטוי חפף עם מיקום הצביעה החיובית לחלבוני 'ספייק'. כמו כן נמצא כי הביטוי של SIN3A היה גבוה יותר, באופן מובהק, במטופלים עם קורונה בדרגה קשה-קריטית בהשוואה לקבוצות מקרי הביקורת (p=0.0128).

מסקנת החוקרים הייתה כי ניתן למצוא עדויות ברקמת עור המתאימות לחומרת מחלת הקורונה. אם ממצאים אלו יאוששו בעוקבה אורכית, ניתן להשתמש בגישה זו להעריך סיכון להתקדמות מחלת הקורונה במטופלים ובהתאם לכך לקבל החלטות טיפוליות ממוקדות.

מקור:

Jeffrey Laurence, et al. (2022) “Premortem Skin Biopsy Assessing Microthrombi, Interferon I Antiviral and Regulatory Proteins, and Complement Deposition Correlates with Coronavirus Disease 2019 Clinical Stage”. The American Journal of Pathology, Published Online – May 28, 2022. doi.org/10.1016/j.ajpath.2022.05.006

נושאים קשורים:  מחקרים,  19-COVID,  נגיף הקורונה,  קריש,  אי-ספיקת כליות,  דגימת עור
תגובות