מחקרים

הקשר בין דלקת מפרקים פסוריאטית ובריאות הנפש

דלקת מפרקים פסוריאטית מביאה לדיכאון וחרדה דרך חווית כאב

דיכאון (אילוסטרציה)
דיכאון (אילוסטרציה)

למרות ראיות מסוימות המצביעות על כך שדלקת מפרקים פסוריאטית יכולה להגביר נטל פסיכולוגי במטופלים עם פסוריאזיס, המחקר בתחום בריאות הנפש בתת אוכלוסייה זו לוקה בחסר. לכן, מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון האם דלקת מפרקים פסוריאטית קשורה לשיעור גבוה יותר של דיכאון וחרדה בפסוריאזיס בינונית עד קשה. כמו כן, ניסו החוקרים לבדוק האם כאב הוא מתווך של קשרים אלה, ולהעריך את ההימצאות של דיכאון שאיננו מאובחן ומטופל.

במסגרת המחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Skin Health and Diseases ניתחו החוקרים מידע בסיסי מרשם המידע British Association of Dermatologists Biologic and Immunomodulators Register. של מטופלים אשר השלימו את סולם החרדה והדיכאון בבית חולים.

במחקר נכללו 707 מטופלים (540 עם פסוריאזיס בלבד, 167 עם פסוריאזיס ודלקת מפרקים פסוריאטית). תוצאות המחקר הראו כי שיעור הדיכאון היה גבוה יותר במטופלים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בהשוואה לאלו ללא דלקת המפרקים, כאשר ציון החתך של הדיכאון והחרדה בבית החולים שהוגדר היה 8 ומעלה (33% לעומת 23%, יחס סיכויים מתוקנן – 1.64, רב״ס 95% - 1.09-2.45). לעומת זאת, כאשר הוגדר ציון חתך של 11 ומעלה, לא נמצא הבדל מובהק בין הקבוצות. שיעור החרדה גם כן היה גבוה יותר בקרב מטופלים עם פסוריאזיס ודלקת מפרקים פסוריאטית בהשוואה למטופלים ללא דלקת מפרקים, אך ללא קשר לציון החתך בדיכאון וחרדה בבית החולים (ציון חתך של 11 ומעלה: יחס סיכויים מתוקנן – 1.62, רב״ס 95% - 1.07-2.45). עוד נמצא כי כאב היה גורם שתיווך באופן מלא את האפקט של דלקת מפרקים פסוריאטית על דיכאון וחרדה בקרב מטופלים עם פסוריאזיס. כמו כן, לגבי 53.6% מהמטופלים שזוהו כסובלים מדיכאון, לא היה רקע של הפרעות פסיכיאטריות, ושני שליש מהמטופלים עם דיכאון לא קיבלו טיפול עבור מצבם.

ממחקר זה עולה כי תחלואה נלווית בדלקת מפרקים פסוריאטית בקרב מטופלים עם פסוריאזיס קשורה לשיעור גבוה יותר של חרדה, ואילו הקשר לדיכאון חזק כאשר כוללים תסמינים קלים יותר של דיכאון, אך פחות עקבי כאשר מעלים את הגדרות הסף לדיכאון. דיכאון עדיין נותר לא מזוהה ולא מטופל ביותר ממחצית המטופלים הסובלים מפסוריאזיס בינונית עד קשה. מומלץ להתמיד בסקר שגרתי לאיתור דיכאון וחרדה במטופלים עם פסוריאזיס ודלקת מפרקים פסוריאטית. לבסוף, נמצא כי תחלואה נלווית בדלקת מפרקים פסוריאטית יכולה להגביר את שיעור החרדה והדיכאון באמצעות חווית הכאב.

מקור:

Lada G. et al. Skin Health and Diseases (2022). https://doi.org/10.1002/ski2.149

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  דלקת מפרקים פסוריאטית,  דיכאון,  חרדה
תגובות