חדשות

האלגוריתם שיסייע לרופאים לטפל בחולים עם דיכאון

על בסיס מסד נתונים של מבוטחי מכבי הסובלים מדיכאון, מכון המחקר של מכבי KSM וחברת Genetika+ מפתחים בדיקה שתאפשר טיפול מותאם אישית נגד דיכאון

תרופות פסיכיאטריות (צילום: אילוסטרציה)

מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM וחברת Genetika+, המפתחת פתרונות רפואה מותאמים אישית לייעול הטיפול במחלות פסיכיאטריות ונוירולוגיות, יוצאות בשיתוף פעולה מחקרי המבוסס על בינה מלאכותית (AI), למען קידום ופיתוח בדיקה שתאפשר טיפול מיטבי מותאם אישית למחלת הדיכאון.

כ-300 מיליון איש מתמודדים כיום ברחבי העולם עם דיכאון. השוק רווי תרופות שמציעות מזור למחלה אך התגובה האינדיבידואלית לתרופה משתנה מחולה לחולה ואחוז ניכר מהחולים נאלץ להתנסות במספר רב של תרופות בתהליך שעיקרו ניסוי וטעייה. תגובה לכל תרופה נבחנת לאחר כארבעה עד שישה שבועות של טיפול, כך שחולים נאלצים להתמודד עם היעדר תגובה ותופעות לוואי של תרופות למשך שבועות וחודשים רבים.

שיתוף הפעולה בין מכון המחקר של מכבי KSM וחברת Genetika+ מתמקד בשימוש בכלים מתקדמים של בינה מלאכותית (AI) על גבי מסד נתונים גדול של חולים הסובלים מדיכאון. מסד נתונים זה כולל, בין היתר, את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, מאפיינים אישיים, תרופות נוספות ומחלות נלוות. אנליזת הנתונים תסייע להעמיק ולפתח את האלגוריתמים המסייעים לרופאים לטפל בחולים עם דיכאון, על בסיס המאפיינים האישיים שלהם, בצורה יעילה יותר. המחקר יתבצע על נתונים מותממים (ללא פרטי זיהוי) באישור ועדת האתיקה הלסינקי.

"אנו עומדים מול משבר בריאות הנפש הגואה ברחבי העולם, שפוגע בכל הגילאים - מילדים צעירים ועד קשישים", אומרת ד"ר טל פטלון, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM. "לצד ההתקדמות הטכנולוגית הרבה וההשפעה של עידן הקורונה, עלינו לשפר את יכולות הגילוי המוקדם שלנו, כמו גם את הטיפול המותאם לאתגרים בבריאות הנפש תוך מתן תמיכה וטיפול ביו-פסיכו-סוציאלי מקיף יותר".

"אנחנו נרגשים במיוחד משיתוף הפעולה הזה ומהאפשרות להשתמש בנתוני מכבי כדי לתמוך באופטימיזציה של הטיפול בדיכאון", מסרה ד"ר דפנה לייפנפלד, מייסדת שותפה ומנהלת האסטרטגיה של Genetika+. "העומק והעושר של מאגר המידע של 'מכבי' הם נכסים ייחודיים שיעזרו לנו להביא פתרונות חזקים ומאומתים למרפאה, לתמוך ברופאים ולהביא הקלה ואיכות חיים למטופלים".

נושאים קשורים:  מכון המחקר ksm,  טיפול בדיכאון,  בינה חכמה,  מחקרים,  ד"ר טל פטלון,  ד"ר דפנה לייפנפלד,  חדשות
תגובות