חדשות

"טבע" מציעה הסדר לסיום פרשת האופיואידים ולמחיקת 3,000 תביעות

הצעת "טבע" למחיקת חלקה בפרשת משבר משככי הכאבים בארה"ב: קנס במזומן בסך 3.7 מיליארד דולר ובנוסף כ-1.2 מיליארד דולר למימון מתן התרופה נלוקסן לאנשים שצרכו מינוני יתר של משככי כאבים

בניין חברת טבע בקנדה. צילום: שאטרסטוק

חברת טבע – יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בעולם וגם חברת התרופות הגדולה בישראל – הגישה הצעה להסדר סופי של פרשת משככי הכאבים, האופיואידים, בתמורה למחיקת כל התביעות שהוגשו נגדה במדינות שונות ברחבי ארה"ב.

הבוקר (ד') דווח בתקשורת האמריקאית כי הצעת "טבע" כוללת: תשלום קנס במזומן בסך 3.7 מיליארד דולר שיתפרס במשך 13 שנה ובנוסף כ-1.2 מיליארד דולר, לפי הערכות החברה עתה, כמימון מצידה של מתן התרופה נלוקסן לאנשים שצרכו מינוני יתר של משככי כאב.

ההצעה הזאת גבוהה יותר מהצעות הסדר קודמות שהגישה החברה לרשויות בארה"ב בתמורה למחיקה של יותר מ-3,000 תביעות פרטניות של נפגעי משבר האופיואידים שהוגשו נגד "טבע" לבתי משפט מדינתיים, בערים ומחוזות. החברה הואשמה בעידוד צריכת משככי כאב תוך שהיא ממעיטה בהשפעתם כמעודדי התמכרות מסוכנת. כמו כן, החברה לא פעלה להפסקת הפצה ושיווק של משככי הכאבים שלה לבתי מרקחת. המהלכים הללו, נטען נגד "טבע", תרמו לפניית צרכני חומרים אלה גם לרכישה לא חוקית שלהם, ואילו החברה לא עשתה דבר גם נגד התופעה הזאת.

הפיצוי שמציעה "טבע" להסדרת הפרשה מיועד לממשלי המדינות השונות ברחבי ארה"ב. עוד מוצע מצידה לפצות ב-100 מיליון דולר שבטי ילידים אמריקאים וכן לשלם את שכרם של עורכי הדין שהאחרונים שכרו לייצוגם בבתי המשפט. הצעת ההסדר הקודמת שהגישה "טבע" היתה נמוכה יותר: במאי שוויה היה 2.6 מיליארד דולר. לפנות בוקר מסר מנכ"ל החברה, קארה שולץ, שמדובר בהשגת הסכם עקרוני.

ההסדר של "טבע" נפרד מהצעות דומות שהגישה חברת אלרגן, שנרכשה ב-2016 על ידי טבע מחברת האם אבווי. עתה על "אלרגן" להגיע להסדר נפרד.

משבר משככי הכאבים בארה"ב גבה את חייהם של יותר מחצי מיליון אמריקאים. רק ב-2021 מתו בעקבות צריכתם 80 אלף איש, שנטלו אותם והתמכרו להם במשך שני עשורים. בפרשה מעורבים גם רופאים שהנפיקו בקלות מרשמים לתרופות הללו. חברות התרופות הואשמו בעידוד הרופאים להנפיק כמה שיותר מרשמים. בפרשה מעורבות עוד חברות, ביניהן חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, חברות הפצה, "פרדו", שהתרופה שלה אוקסיקונטין סומנה כזו שהזניקה את המשבר. "פרדו" הגיעה להסדר על סך שישה מיליארד דולר עם רשויות החוק השונות בארה"ב, הסדר שנעשה בבית משפט לפשיטות רגל.

נושאים קשורים:  חברת טבע,  משככי כאבים,  אופיואידים,  משבר האופיואידים,  חדשות,  תביעה
תגובות
אנונימי/ת
27.07.2022, 21:53

מעל חצי מיליון מתים.... ועם כסף פותרים את הכול... אף אחד לא הלך לכלא...אבל תעשה הפעלה לילדה שנאנסה בגיל 10 ויתכן הרופא יילך לכלא... לך תבין הצדק האמריקאי!

אנונימי/ת
28.07.2022, 00:09

עוד הוכחה שלכסף יש כוח, ולחברות הפארמה יש יותר כוח מראשי ממשלות , ושהחיסון לקורונה לא יעיל ולא בטוח בשיט.
בריאות לכולם