חדשות

מסדירים את ההתמחויות: חובת דיווח למשרד הבריאות בתחילת ההתמחות

עד כה המידע על המתמחים בתקופת ההתמחות נמצא בלעדית בידי הר"י | היעדר המידע מכביד על תכנון ההתמחויות במשרד הבריאות | תגובת ההסתדרות הרפואית: "בודקים, כדי שלא להוסיף עומס על המתמחים"

"למערכת הבריאות הישראלית אין כלים להתמודד ולהתחרות במוסדות הרפואה הזרים - לא מבחינת תנאי העבודה והעומס ולא מבחינת המשכורות". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מסדירים את ההתמחויות: תקנות חדשות, שעליהן חתם בסוף השבוע שעבר שר הבריאות, ניצן הורוביץ, יחייבו מ-1 בינואר 2023 כל מתמחה למלא טופס רישום בתחילת ההתמחות, שבו הוא ידווח על פרטיו האישיים, היכן הוא עומד להתמחות ובאיזה מקצוע. כך דיווחה הבוקר (ב') רוני לינדר ב"דה מרקר".

זהו שלב ראשון בתכנית משרד הבריאות, בתמיכת האוצר, לביצוע שינוי יסודי בתכנון ההתמחויות בישראל, אשר סובל במשך שנים מחוסר שקיפות ומהיעדר שליטה מוחלט של משרד הבריאות. עד עתה, רופאים שמתחילים התמחות מדווחים על כך רק למועצה המדעית בהסתדרות הרפואית והמידע מועבר למשרד הבריאות רק בתום ההתמחות. כלומר, משרד הבריאות לא יודע מי, כמה והיכן מתמחים הרופאים עד למועד סיום התמחותם. כתוצאה, אין למשרד הבריאות יכולת לתכנן את כניסת הרופאים העתידיים למערכת.

ואולם, בהסתדרות הרפואית הביעו התנגדות להעברת מידע אישי על המתמחים למשרד הבריאות. "ההסתדרות הרפואית בודקת את הנושא כדי למצוא את הדרך לא להוסיף עומס שלא לצורך על הרופאים המתמחים", נמסר.

בדו"ח מבקר המדינה מ-2018 נמתחה ביקורת קשה על מצב זה ולפיו העובדה שלמשרד אין מידע מרוכז על מקומות ההתמחות והסטטוס של המתמחים ואין תכנית רב־שנתית לקביעת הצרכים העתידיים בכל התמחות "משקפת ניהול לא מושכל של מערך כוח האדם הרפואי במדינה וכשל של המשרד בתכנון האסטרטגי שלו". ד"ר ספי מנדלביץ', המשנה למנכ"ל משרד הבריאות וממקדמי המהלך, אמר כי "כולם יודעים שאנחנו ניצבים בפני משבר חמור של מחסור ברופאים בשנים הבאות. הטיפול בבעיה המורכבת הזאת דורש תכנון טוב ומהלכים שישלימו את הפערים, והבסיס לכל מהלך תכנוני הוא מידע עדכני, זמין ומדויק".

ניהול ההתמחויות היום נעשה בצורה שמזכירה יותר שוק חופשי מאשר תכנון לאומי, כותבת לינדר. בתי החולים מחליטים לכמה מתמחים הם זקוקים בכל מחלקה, כמה תקנים ייפתחו ואת מי לקבל להתמחות. פעמים רבות נשמעות טענות גם מצד הרופאים, שממתינים שנה ואפילו שנתיים בתום הסטאז' להזדמנות להתקבל להתמחות, ובמקום זאת נאלצים להסתפק בעבודות מזדמנות או בתורנויות חוץ־כלליות בבתי חולים. במקביל, קיים מספר לא ידוע של תקנים שאינם מאוישים בבתי חולים אחרים. מועמדים שמחפשים התמחות נדרשים לגשש בדרכים לא פורמליות, מפה לאוזן, כדי לדעת היכן עומדת להיפתח התמחות.

"המצב הנוכחי שבו אף אחד לא יודע באופן רשמי מתי והיכן נפתח תקן חדש למתמחה הוא פתח לתופעות של פרוטקציות ונפוטיזם", צוטט בדיווח רופא צעיר שביקש לא להזדהות. "ככל שיש לך קשרים רבים יותר, לעתים קשרים משפחתיים, יש לך מידע רב יותר, היכרות וסיכוי להתקבל להתמחות שאתה רוצה או בכלל לדעת שקיימת אפשרות כזאת".

נושאים קשורים:  מתמחים,  משרד הבריאות,  התמחות רפואית,  ההסתדרות הרפואית,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.07.2022, 10:19

הלוואי שבאמת יצא לפועל. היה צריך להיות כבר מזמן.
הריח שעולה מהשחיתות גרוע יותר מאשר זה שקיים במחלקה פנימית

אנונימי/ת
25.07.2022, 19:20

הגיע הזמן לפרק את הר"י , תוקע את הרופאים, המתמחים ומערכת הבריאות , כגילדה דיקטטורית. אין לזה מקום בשנת 2022!

אנונימי/ת
26.07.2022, 08:27

חד משמעית

אנונימי/ת
25.07.2022, 19:32

הטענה ,שמילוי טופס בתחילת ההתמחות "תוסיף עבודה" למתמחים היא מגוחכת ברמה מביכה. לא יתכן, שמשרד הבריאות, הריבון על מערכת הבריאות, לא יידע בכל רגע נתון מה קורה עם כוח האדם הרפואי במדינה.
לא רק שצריך לדווח למשרד בתחילת ההתמחות, אלא גם בסיום שלב א', שלב' ובסיום ההתמחות. הר"י יכול להמשיך לנהל את ההתמחויות (??), אבל הוא לא יכול למנוע ממשרד הבריאות לנהל את מערכת הבריאות כיאות.

אנונימי/ת
25.07.2022, 20:26

השחיתות והשחצנות של הרי מביישת כל רופא שמייחל לכך שמערכת הבריאות תתנהל כשורה
כמה חוצפה צריך על מנת למנוע מבתי חולים שמתוקצבים ע"י האזרחים מלדווח למשרד הבריאות על המתמחים.
יש כאן גם כשל מתמשך של שנים רבות של משרד בריאות רופס שלא העיז להתעמת עם הנהלות בתי החולים והר"י ולעשות את המובן מאליו - לקבל אינפורמציה בסיסית על כוח האדם בבתי החולים.

אנונימי/ת
25.07.2022, 20:27

מדהים לדעת שזה המצב היום שבו למשרד הבריאות אין מושג לגבי מי מץמחה היכן.

אנונימי/ת
26.07.2022, 00:05

לא נראה שזה קשור להר"י או למתמחים. זה פשוט.
כל בית חולים יכול לדווח למשרד הבריאות על מספר המתמחים ובאיזה שלב נמצאים. כך לא יעמיס על אף אחד.

26.07.2022, 02:00

שנים שאני מתריע שהר״י מתנהלת כארגון חשאי בהתנהלות הארגונית כמו גם בהיבט הכספי. המזכ״לית עו״ד לאה ופנר הפכה את הר״י ליעד מבוצר בלתי-פציח בהסתמך על היות הר״י אגודה עותומאנית שאינה כפופה למשרד המשפטים ואינה מחייבת בדיווח, בקרה ושקיפות. בדוחות הכספיים ״הדיאטטיים״ שהר״י מפרסמת יש סעיפי הוצאות עלומים שפרטיהם נשמרים בחשאיות בלתי מובנת (מיינד יו - אנחנו הרופאים בעלי הארגון ומממני פעילותו) למרות פניות חוזרות ונשנות לקבלת הסברים. הר״י מחזיקה את מקצוע הרפואה ״בביצים״ באמצעות השליטה בועדים של קופות החולים ובתי החולים, המועצה המדעית, ארגון מנהלי המחלקות שהר״י משחקת תפקיד מרכזי במינויים ומעל לכל משחקת בתקציב עתק של מעל 80 מיליון ש״ח בשנה שאיש אינו יודע כיצד הוא מנוהל וכיצד הוא מנוצל לטובת הרופאים. מה שכן ברור הן משכורות העתק והבונוסים המופרכים שהמזכ״לית והמקורבים לצלחת גוזרים לעצמם. ״אין מה לדאוג, האידיוטים ימשיכו לשלם…״. ב-20 השנים האחרונות עברו תחת ידי הר״י מיליארד וחצי שקלים (אני חוזר 1.5 מיליארד שקלים) שהיו אמורים להיות מושקעים ברופאים המממנים. מישהו יכול לומר שהוא מרגיש את השיפור שסכומים כאלה היו אמורים להביא? לאן הלך הכסף? מי מתעשר מדמי החבר שלנו?
אפילו מבקר המדינה שקצרה ידו מלהתערב התריע בעבר כי יש סכנה שנכסים ציבוריים עלולים לזלוג לכיסים פרטיים (ולהר״י יש נכסי נדל״ן ששווים עשרות מיליונים של שקלים תחת חברה פרטית הנקראת ״ה.ר.י נכסים״).
כל נושא שהר״י נוגעת בו נגוע באינטרסים, שמור לי ואשמור לך ושחיתות פוטנציאלית.
ביום שיוסר מעטה החשאיות (זה תלוי רק בנו הרופאים אם נפעל לטלטל את מאורת הפריצות הזאת) יתברר כל הרקבון.

אנונימי/ת
26.07.2022, 05:21

אדרבה.
משרד הבריאות רוצה מעורבות ו"תיכנון".
יתכבד נא משרד הבריאות להיות שותף בעלות הכשרת המתמחים. יתכבד נא גם במימון הבחינות בהכשרה.
יתחיל נא המשרד בשיפור היעילות בדיון בשינויים בהתמחות שמבקשים לקיים האיגודים המקצועיים. כל שינוי בהתמחות, לטובתה ולטובת המתמחים, הוא הליך בירוקראטי שנמשך בהר"י מינימום שנתיים ובמשרד- מינימום שלוש שנים...
במידה ומשרד הבריאות יתערב בהתמחויות נכונו לנו שנים של קיפאון וחוסר מעש.

אנונימי/ת
26.07.2022, 18:04

אם הר"י תשחרר את המונופול שלה בנושא, הדבר יהיה אפשרי...

אנונימי/ת
26.07.2022, 06:33

למקרה שלא שמת לב משרד הבריאות בהחלט שותף בעלות הכשרת המתמחים. לא שמעת על בתי חולים כלליים פסיכיאטרים וגריאטרים ממשלתיים ולשכות הבריאות? ובוא תאיר את עיננו האם הרי ממנת תקנים להתמחות?
עבור הזכות להיבחן המתמחים משלמים סכומים לא מבוטלים להרי. אז במקום לשלם את זה להרי שישלמו ישירות למדינה.
ממליץ לך להסתכל באתרי אינטרנט של בתי חולים בארצות הברית. אפשר לדעת מראש מתי וכמה תקני התמתחות יפתחו. אין שום סיבה ששקיפות כזו לא תהיה כאן.
בבקשה לא לבלבל את המוח עם תירוצים עלובים רק כדי להמשיך את השחיתות והבאלגן שכנראה נוח לאנשים מסוימים.

אנונימי/ת
26.07.2022, 06:34

כרגיל הכל קשקושים , תמיד תהיה דחיה או עדיין לא שחררו כספים , חברים תזכרו תמיד אם אין אני לי אז מי לי .

26.07.2022, 17:55

בזמנו הנהלת משרד הבריאות התנגדה עקרונית למדיניות תכנון כ"א רפואי/התמחויות .זאת,משיקולי כלכלה חופשית וחופש העיסוק.שחיתויות קיימות גם בכלכלות הכי מתוכננות ולכך יש טיפול חוקי מקובל.

אנונימי/ת
26.07.2022, 18:08

כלכלה חופשית עובדת כל עוד אין לך מונופול.
בהינתן הר"י, חוסר רצונה לחשוף מידע ושליטתה בהכשרת המתמחים דרך המועצה המדעית - כל רעיון השוק החופשי לא מתקיים כי יש כאן בעצם מונופול.
מדינות שבהן נהוג שוק חופשי מקיימות תהליכים למניעת מונופול, כאן ניהול המערכת הופקר על ידי המדינה וכעת נעשה על ידי אירגון עובדים אינטרסנטי שהחלטותיו תלויות באלו שעומדים בראשו.
אם הגענו למצב שבו משרד הבריאות צריך לקחת לידיו סמכויות כמו תכנון כוח אדם - סימן שהגיעו מים עד נפש ושהר"י והמועצה המדעית הפכו לגורם שהוא יותר מעכב מאשר תורם.

אנונימי/ת
27.07.2022, 20:22

"ניהול ההתמחויות היום נעשה בצורה שמזכירה יותר שוק חופשי מאשר תכנון לאומי"
דה-מרקר עולה על עצמו בנסיון להכפיש את השוק החופשי ולתת לנו תכנון לאומי שממש עולה על השוק החופשי בכל כלי מידה כמו שקורה בוונצואלה צפון קוריאה וכו'.
כאילו שיש איזשהו קשר בין השוק החופשי, תקני התמחות והרי.
תכנון לאומי אולי יהיה שיפור לעומת הדיקטטורה הנוכחית של הרי ומנהלי מחלקות חזקים אבל אין קשר בין שום דבר שמוזכר בכתבה ושוק החופשי.