מחקרים

האם יש צורך בהעלאת מינון האינטרפרון בטא 1a בחולי טרשת נפוצה?

חולי טרשת נפוצה אשר טופלו עם אינטרפרון בטא 1a פעם בשבוע וחוו התפרצויות תוך כדי הטיפול הראו שיפור בעקבות מעבר לטיפול פעמיים בשבוע

19.07.2022, 16:58

התוצאות העולות ממספר ניסויים קליניים שונים מצביעות על השפעה של מינון-תגובה תחת הטיפול עם אינטרפרון בטא 1a (INFβ1a) בחולי טרשת נפוצה (MS). במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Neurology and Therapy', מטרת החוקרים הייתה לאשר את התוצאות הללו באמצעות עריכה של אנליזה רטרוספקטיבית.

החוקרים אספו חולי MS אשר חוו מחלה מתפרצת (BD: breakthrough disease) במהלך טיפול עם INFβ1aי(Avonex®) תוך-שרירי (IM) פעם בשבוע (QW), שעברו לטיפול פעמיים בשבוע (BIW) עם INFβ1a IM, בתקופה בין 1995 ל-2015. מדד התוצא הראשוני של המחקר היה ללא כל אירועי BD למשך 24 חודשים לכל הפחות. מדד התוצא השניוני היה ירידה באחוז הממוצע של פעילות המחלה לאורך זמן. BD הוגדרה כהישנויות מתמשכות, נגעי T2 חדשים או מואדרים בהדמיית תהודה מגנטית (MRI) של המוח, או החמרה ב-Expanded Disability Status Scaleי(EDSS), או בבדיקה הנוירולוגית.

מתוך 92 מטופלים על QW IM INFβ1a,י53 מטופלים עם BD הוחלפו ל- BIW IM INFβ1a. מתוך 53 המטופלים הללו, ל-44 היה מעקב מספק שארך שנתיים לכל הפחות. ל-23 מתוכם לא היו BD נוספות למשך 24 חודשים או יותר (טווח של 24-192 חודשים). בדיקה של נוגדן מנטרל לאינטרפרון בטא הייתה שלילית בקרב 19 מטופלים. כמו כן, אנליזת כוונה-לטפל של המידע הלא-מצונזר מתוך 52 מטופלים שעברו החלפה תמכה גם כן ביעילות הטיפול.

לסיכום, לחולי טרשת נפוצה אשר חווים מחלה מתפרצת במהלך הטיפול עם אינטרפרון בטא 1a פעם בשבוע עשויה להיות אפשרות טיפולית באמצעות מתן תכוף יותר של ה-INFβ. יתרונות המתן התוך-שרירי כוללים אי-תגובה עורית, ושיעור נמוך יותר של נוגדנים מנטרלים.

קיים צורך בעריכה של מחקרים נוספים, פרגמטיים, תצפיתיים, ועל פני קבוצה גדולה, אשר ישוו את הטיפול עם Avonex® ו-IM INFβ1a במינון גבוה יותר, כמו עם ה-IM peginterferon beta-1a שאושרה לאחרונה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

מקור:

Baumhefner, R. W., & Leng, M. (2022). Standard Dose Weekly Intramuscular Beta Interferon-1a May Be Inadequate for Some Patients with Multiple Sclerosis: A 19-Year Clinical Experience Using Twice a Week Dosage. Neurology and Therapy.

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת נפוצה,  אינטרפרון beta-1a,  נגעים,  החמרה
תגובות