חדשות

העליון קבע: מניעת טיפולי פוריות מאישה לא נשואה היא אפליה אסורה

בלניאדו מנעו טיפולי פוריות מאישה לא נשואה בטענה שבית החולים הוא מוסד דתי והדבר מנוגד להלכה. שופטי העליון דחו את הטענות וקבעו: "זו פגיעה בגרעין הקשה של כבוד האדם"

טיפולי פוריות. אילוסטרציה

שלושה שופטי בית המשפט העליון קבעו אתמול (ב') בפסק דין נגד בית החולים לניאדו בנתניה כי מניעת טיפולי פוריות מאישה רק משום שאיננה רשומה כנשואה במרשם האוכלוסין היא "מפלה, פוגענית וכואבת" ואפליה אסורה על פי חוק זכויות החולה.

בכך דחו השופטים ענת ברון, יצחק עמית וג'ורג' קרא ערעור בית החולים החרדי לניאדו על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בלוד מ-2017. אז אושרה תביעה ייצוגית בסך 60 מיליון שקל נגד לניאדו לאחר שסירב לבצע טיפולי פוריות באישה לא נשואה, בנימוק שבית החולים הוא מוסד דתי בבעלות חסידות צאנז) המחויב בדרישות ההלכה.

מפסק הדין שניתן אתמול ומחזי' 56 עמודים, בית החולים לא הכחיש את קיום מדיניותו זאת - אך טען כי אין זו אפליה, אלא קיום של ציווי הלכתי, שהוא חלק מצביונו ומהותו של בית החולים. לטענת לניאדו, דרישתו שבני הזוג יהיו נשואים "נובעת מההלכה היהודית, הרואה בקיום התא המשפחתי מוסד וערך עליון". נטען גם כי דרישת רישום נישואין מצמצמת את הסיכונים ההלכתיים הטמונים בטיפולי הפריה חוץ-גופית, מבחינת החשש להולדת ממזר.

השופטת ברון כתבה בפסק הדין: "סגירת הדלת בפני נשים שאינן נשואות מבטאת אמירה המתייגת את כל אותן משפחות חדשות - כפסולות ונחותות ביחס למשפחה המסורתית. ההבחנה שעורך לניאדו בין נשים נשואות לנשים שאינן נשואות היא אפליה אסורה… בהתאם להסדר החקיקתי הקיים בחוק זכויות החולה, אי-אפשר לבצע הבחנה בין מטופלים על יסוד טעם הלכתי או מצפוני.

"מרגע שבית החולים מאשר כי מדיניות ההבחנה שלו בין המטופלות נעשית על בסיס מעמד אישי (נשואות או לא נשואות), ואינה נסמכת על שיקולים רפואיים - אין מנוס מסיווג המדיניות כאפליה אסורה. די בכך בכדי לקבוע שמתקיימים בענייננו יסודות עוולת איסור האפליה שבחוק זכויות החולה.

"עוצמתה של הבחירה בהורות והכמיהה לילד אינן שונות בין אישה נשואה לאישה שאינה נשואה, וגם לא הכאב והתסכול הנובעים מהקושי לממשה…", כתבה ברון ואליה הצטרפו גם שני עמיתיה לדיון - "עצם המדיניות המעניקה אפשרות לטיפולי פוריות רק לבני זוג נשואים, לצד שלילת אפשרות זו מאלו שאינם, מהווה פגיעה בגרעין הקשה של כבוד האדם, הכוללת ממד של השפלה כלפי הצד המופלה.

"סגירת הדלת בפני נשים שאינן נשואות מבטאת אמירה המתייגת את כל אותן משפחות חדשות - כפסולות ונחותות ביחס למשפחה המסורתית של גבר ואישה שנישאו זה לזו. אמירה הצהרתית זו היא כשלעצמה פוגענית, ועשויה להוביל לגיבושו של נזק לא ממוני לאישה המופלית".

הקבוצה שבשמה הוגשה התביעה הייצוגית כוללת נשים שאינן נשואות הסובלות מבעיות פוריות. בהתאם להסכמים עם קופות החולים, הן זכאיות לקבלת טיפולי פוריות בלניאדו, אך לא פנו באופן אקטיבי לקבלת הטיפול שם. בית החולים טען כי גודל הקבוצה לא פורפורציונלי, וכי בפני הנשים האמורות עמדו אלטרנטיבות רבות לביצוע הפריה חוץ גופית בבתי חולים אחרים.

ברון: "במקרים שבהם אין בידי מבקש האישור לתביעה ייצוגית כלים להוכיח קיומה של קבוצה שאכן הופלתה, דומה כי יהיה ראוי להעביר את נטל הראייה ביחס להיעדר הקבוצה לכתפי הגורם שלכאורה מפלה".

בנוגע לטענת האלטרנטיבות, קבע השופט עמית: "כפי שאין בעל חנות יכול לומר שהוא מסרב למכור לפלוני מאחר שהוא משתייך לקהילת הלהט"ב, אך הוא נכון להפנותו לרכוש את המוצר בחנות בשכונה אחרת, כך גם בענייננו. בעצם הסירוב של בית החולים לניאדו להעניק טיפולי פוריות לקבוצת הנשים הלא נשואות - אך ורק בשל השתייכותן לקבוצה זו - יש משום פגיעה בכבודן כאישה וכאדם".

פסק הדין גם מעמיד באור מביך את משרד הבריאות: בשנת 2014 אימץ את עמדת בית החולים לניאדו ודחה את עמדת האישה. באפריל 2014 השיב לה המשרד כי מבירור שעשה עם בית החולים, עלה כי "לניאדו פועל לפי ההלכה היהודית, ולא ניתן לשנות את עקרונות המוסר שלפיהם הוא מעניק שירות". עוד קבע המשרד: "מדובר על סירוב למתן הטיפול במקרה שאינו באופן ברור חלק מהזכות לשוויון (כגון סירוב למתן טיפול מטעמי גזע או מין). לכן, הואיל וקיימת אלטרנטיבה סבירה לטיפול, איננו רואים מקום לכפות על המוסד לפעול בניגוד לתפיסתו הערכית".

אלא שפסק הדין הנוכחי של בית המשפט העליון שולל טיעונים אלה בזה אחר זה, וקובע כי מדובר באפליה אסורה על פי חוק זכויות החולה.

מלניאדו נמסר: "פסק הדין התקבל לפני מספר שעות, אנו לומדים אותו".

נושאים קשורים:  חדשות,  טיפולי פוריות,  המרכז הרפואי "לניאדו",  בית המשפט העליון,  אפליה בטיפול
תגובות

בית המישפט העליון כמינהגו, מעקר את עקרונות ההלכה היהודית בשם עקרונות פרוגרסיבים. אותן נשים יכלו לפנות לכל בית חולים אחר על מנת לקבל טיפול . כמו״כ אין שום ״זכות בסיסית״ לאישה לקבל הפריה, אלו רק הסכמים על מוצרים בסל הבריאות בין קופות החולים למדינה. לעומת זאת יש זכות בסיסית לבית חולים בבעלות קהילה דתית, המשרת את בני הקהילה, לא לבצע טיפולים שאינם מצילי חיים, אשר מנוגדים לעקרונות הדת.
מדינת ישראל הפכה למדינת חסות של שופטים שיבוטים של לואי ברק ה I
L’Etat ce MOI

אנונימי/ת
20.07.2022, 20:32

צריך לקחת לך את הרשיון על חשיבה לא צלולה. ולבית החולים לקחת את הרשיון לטפל באנשים כי הם אינן רואים בכל האנשים, אנשים.

תגובה רדודה. לפחות תענה לעניין, דר בן חיים מעלה טיעון יפה ולעניות דעתי גם נכון.
ומציע לקחת לך את הרשיון אם ככה אתה מנהל דיון בסביבה של אנשי מדע.

אנונימי/ת
20.07.2022, 21:32

הגיע הזמן, לעזאזל

אנונימי/ת
20.07.2022, 21:51

דר בן חיים, אישה רווקה זכאית לאותו טיפול כמו אישה נשואה, כנל גבר כנל כל בן אדם. אל תהיה חשוך.

אנונימי/ת
21.07.2022, 06:32

מוזר
למה ציפו בלניאדו? מה ציפו מבג"ץ?
השאלה הבסיסית היא: האם מותר להקים מוסד ציבורי אך נאמן לעקרונות דת?
תשובה: במדינת ישראל ליהודים אסור.
חוץ מערבים שמותר להם לעשות אפליה על רקע דת (כמו איסור על בריכה ציבורית מעורבת).
מי שחושב אחרת, הוא חשוך ולא מתאים ל עשרים עשרים.
נאור הוא מי שדורש לקבל את האחר ולהבין אותו, רק לא את הדת והדתיים.
יש אבחנה מקצועית של "דתופוב"???

אנונימי/ת
21.07.2022, 06:45

תודה דר בן חיים ואנונימי שכתב/ "מוזר"
כתבתם מה שרציתי לכתוב

ומי שישר "לוקח את הרשיון" למי שלא חושב בדיוק כמוהו - שאפו, ממש שיעור גדול בקבלת האחר , יכולת הכלת האחר, אפשרות לחשיבה אחרת ממני. מדהים כמה את/ה נאור ורחב אופקים רק למי שחושב בדיוק בדיוק בדיוק כמוך.

אנונימי/ת
21.07.2022, 08:00

לעודד בן חיים: השופט מתייחס לטענה שלך. להגיד שאותן נשים יכולות לפנות לבית חולים אחר זה לא מצדיק אפליה. תנסה למשל להחליף נשים באתיופים ואת לנאידו בבעל עסק שלא מוכן למכור להם.
שנית - איננו דנים בתאוריות אתיקה של קנט, או במגילת זכויות האדם. לעניינו כל מה שבסל הבריאות מוגדר זכות בסיסית. נקודה.
לאנונימי מ 6:32 - התשובה פשוטה. ברגע שמדובר במוסד ציבורי הוא יכול להיות נאמן לעקרונות הדת רק אם הם עולים בקנה אחד עם עקרונות חוקתיים. זה חלק מהקטע של מוסד ציבורי. מי שרוצה, מוזמן לפרוש מן הציבור ולחיות לפי אילו עקרונות שמתחשק לו. אך בהזדמנות זו כדאי לזכור מה אמר הלל הזקן במסכת אבות פרק ב.

לפרוש מהציבור אינה אפשרות לגיטימית. האם ניתן להקים אוטונומי מחר בבוקר בתוך גבולות ישראל? פרוש מהציבור הינו טיעון פופוליסטי.
יש כפייה של חשיבה פרוגרסיבית (עקומה ביותר לדעתי) על כל חלקי הציבור אבל באופן חד צדדי.
בפועל יש דיקטטורה פרוגרסיבית ללא חלופות.
ואת החושך הזה יוצרים אנשים כביכול נאורים. עצוב