חדשות

מרעיון שהגה רופא ועד פיתוח טכנולוגיה חדישה לצנתורי לב

מדטרוניק תשקיע 75 מיליון דולר בטכנולוגיה להדמיה פיזיולוגית בתלת מימד של עורקי הלב שהגה פרופ' רן קורנובסקי, מנהל מערך הקרדיולוגיה בבילינסון, ופיתחה חברת סטארט-אפ ישראלית צעירה

מימין, פרופ' רן קורנובסקי, מנהל מערך הקרדיולוגיה בבילינסון. צילום: דוברות בית החולים

טכנולוגיה לא פולשנית להדמיה פיזיולוגית בתלת מימד של עורקי הלב – לפני ובמהלך הצנתור – פיתוח של חברת הסטארט-אפ הישראלית Cathworks – משכה את תשומת ליבו של תאגיד המכשור הרפואי העולמי מדטרוניק שבין מוצריו השונים קוצבי לב משוכללים, וזה הודיע שלשום כי ישקיע בשלב ראשון 75 מיליון דולר בחברה הישראלית הצעירה עם אופציה  לרכישתה ביותר מחצי מיליארד דולר (585 מיליון).

חברת Cathworks הוקמה בשנת 2013 על בסיס רעיון של פרופ' רן קורנובסקי, מנהל מערך הקרדיולוגיה במרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה, יחד עם ד"ר יפעת לביא וגיא לביא. על הרעיון שהוביל לפיתוח הטכנולוגיה שנמצאה בטוחה יותר וחסכונית בזמן עבור הרופא ולהשקעה בו, סיפר פרופ' קורנובסקי: "ניסיתי לפתור דילמה אמיתית שקרדיולוגים התערבותיים ניצבו בפניה. היעד היה פיתוח טכנולוגיה חדישה לדימות פיזיולוגי של כלי הדם בלב, כלי עזר בהחלטה האם לטפל בעורקי הלב של החולה או להסתפק בטיפול תרופתי-שמרני, וזאת כחלופה יותר מדויקת ויעילה לטכנולוגיה הפולשנית שבה נעשה שימוש כיום".

משמאל, פרופ' רן קורנובסקי, מנהל מערך הקרדיולוגיה בבילינסון. צילום: דוברות בית החולים

"הרעיון היה להשתמש בהדמיית הרנטגן ובפיענוח מבוסס בינה מלאכותית ואלגוריתמים מתאימים כדי לאבחן חסימות בכלי הדם באופן שיחליף תהליך של צנתור אבחוני, שהוא פולשני. היום, כ-40% ממצבי החסימה האלה של העורקים עלולים להיות קטלניים. יתרה מזאת, הם גם אינם מאובחנים או שהם מאובחנים באופן שגוי. חובה להדגיש: צנתור אבחוני הוא פרוצדורה שאין מקלים ראש בביצועה, בשם הפולשניות שלה. גישה לא פולשנית לאותו תהליך אבחון יכולה להוביל ליותר בדיקות וליותר אבחנות נכונות".

ארגוני הבריאות השונים בישראל, לרבות קופות החולים, מעודדים כיום רופאים ליזמות ולחדשנות. ואכן קרדיולוגים לא מעטים, כמו פרופ' קורנובסקי, מעורבים בשנים האחרונות ביזמות, במחקר, בתהליכי הפיתוח של מוצרים חדשניים ובייעוץ לחברות ביוטכנולוגיות עולמיות. לא תהיה זו הגזמה לציין שעל לא מעט מהמוצרים הרפואיים שנמצאים כבר בשימוש במדינות רבות, חתומים ישראלים כאשר רבות מהטכנולוגיות שנולדו כרעיונות של רופאים קיבלו ממשק עם עולם ההנדסה, עם בינה מלאכותית ואלגוריתמים וביוטכנולוגיה.

פרופ' קורנובסקי: "במקרה הנוכחי, לאחר שנבחנה ישימות והיתכנות עצם הרעיון בעזרת מומחים מקומיים – חברת מור יישום העוסקת במסחור הידע שנולד בבתי החולים של הכללית – רצינו לתת מענה לדילמה אמיתית שבה הקרדיולוגים נתקלים. דימות פיזיולוגי של העורקים בלב יכול להוביל להחלטות טיפוליות טובות יותר, אבל הבדיקה הקיימת עד כה בשוק היא פולשנית ויקרה, יש בה סיכונים והיא דורשת זמן נוסף מעבר לפרוצדורה של הצנתור. זה מה שמונע את האימוץ שלה בכל הניתוחים שבהם היא יכולה להועיל.

"החידוש הנוכחי, כך אנחנו מאמינים, אכן משיג את המטרה: לספק לרופאים מידע אובייקטיבי חשוב ומפורט לקבלת ההחלטות שלהם על תפקוד ליבו של החולה, כאמור מבלי להוסיף סיכון ולהאריך את משך הפרוצדורה עצמה", אומר קורנובסקי. "בלב הפיתוח עומד שימוש באלגוריתמים חכמים הבונים מודל תלת מימדי של כלי הדם הכליליים. המיפוי האנטומי-פיזיולוגי המשולב מאפשר למצנתר לקבל החלטות מבוססות ראיות במהלך הפעולה עצמה. נראה לנו שלפיתוח יש גם פוטנציאל לפרוץ את השוק הקיים של מדידות הזרימה הפולשנית וגם לשלב בין המידע האנטומי מתמונות הרנטגן למידע התפקודי של עורקי הלב בזמן אמת".

חברת Cathworks כבר מעסיקה בישראל (כפר סבא) 50 עובדים וכך גם בארה"ב וביפן. היא הודיעה שקיבלה אישורים לשיווק מוצריה באיחוד האירופאי וגם מה-FDA בארה"ב. עד כה גם גייסה יותר מ-80 מיליון דולר. המשקיעים העיקריים בה הם קרנות הון סיכון טריוונצ'רס של מיכל גבע והקרדיולוגים מרטין ליאון ופיטר פיצג'רלד, וכן הקרנות פונטיפקס, קווארק וקרן דירפילד האמריקאית.

אפשר לסכם ולומר שהשבוע היה זה "שבוע חדשנות בתחום צנתורי הלב", כאשר גם בית החולים איכילוב הודיע שהכניס לשימוש שגרתי מערכת הדמיה מתוך עורקי הלב, משולבת בינה מלאכותית. המערכת מאפשרת אבחון מיידי ומדויק של המצב האנטומי של עורקי הלב הכליליים ודמיה של מצב העורקים כפי שלא ניתן להשיג בשיטות הקיימות עד כה. המערכת החדשה, בשם Ultreon של חברת אבוט, משלבת מערכת הדמיה המבוססת קרני אור (OCT), ובנוסף מספקת פיענוח מיידי המבוסס על בינה מלאכותית.

נושאים קשורים:  פרופ' רן קורנובסקי,  טכנולוגיה רפואית,  צנתורי לב,  מדטרוניק,  סטארט-אפ ישראלי,  חדשות,  פיתוח רפואי
תגובות
16.07.2022, 12:21

טכנולוגיה מדהימה לא פולשנית..כל הכבוד...