דעות

הפסקת הריון: על הקהילה הרפואית להתייצב לצד הנשים

אסור לשכוח שגם בישראל הפלות אסורות בחוק, זה שמפליל את הרופאות והרופאים. יש לבטל את חוק הפסקות הריון, לנהל את הנושא ככל הליך רפואי אחר ולהחזיר לנשים את השליטה על גופן ובריאותן

"המצב החוקי כיום גורר את המערכת הרפואית לקחת חלק בפגיעה בזכויות אדם". צילום: שאטרסטוק

בעוד תשומת הלב מופנית בכאב ודאגה לארה"ב על רקע החלטת בית המשפט העליון בארה"ב לבטל את פסיקת רו נגד וויד, על משמעותה כי הפסקת הריון איננה עוד זכות המוגנת חוקתית  - אסור לשכוח שגם בישראל הפסקת הריון אסורה בחוק, למעט מספר עילות שמנה המחוקק.

אולם, בשונה ממדינות רבות בארה"ב, שם החוק מפליל את הנשים המפסיקות את הריונן, החוק הישראלי מפליל אותנו - הרופאות והרופאים, מי שנשבעו לפעול למען החולים, ללא שיקולים זרים. לא די שהמצב הזה מעמיד אותנו, הרופאות והרופאים, בפני סתירה מהותית בייעודנו ושליחותנו, אלא שהמצב החוקי הזה גורר את המערכת הרפואית לקחת חלק בפגיעה בזכויות אדם.

למרות שרובן המוחלט של הפונות לוועדות להפסקת הריון מקבלות אישור, הן מוצאות עצמן, בלית ברירה, יוצאות בהצהרות שהן יודעות שעלולות לפגוע בהן בעתיד, אם בהליכי גירושין או בהזדמנויות אחרות, ובלבד שיחזיקו בשליטה על גורלן

לאחרונה אושר עדכון של תקנות הוועדות להפסקת הריון שכולל אפשרות לבצע הפסקת הריון תרופתית בקופת החולים, ביטול החובה להופיע פיזית בפני הוועדות והוסרו מספר שאלות משפילות כמו בנוגע לשימוש באמצעי מניעה. אין ספק שמדובר בעדכון מבורך אך אסור שישכיח את הבעייתיות עם עצם קיומן של הוועדות הללו.

מדי שנה מוגשות בישראל כ-20 אלף בקשות להפסקת הריון. אלה נדונות ב-42 ועדות בבתי חולים ברחבי הארץ, ובפועל מאשרות כ-99% מהן. בכמחצית מהבקשות, העילה הנטענת בפני הוועדה היא הריון כתוצאה מיחסים מחוץ לנישואין. העילה הבאה בשכיחותה מתייחסת למצב הנפשי של האישה. כך שלמרות שרובן המוחלט של הפונות מקבלות אישור, הן מוצאות עצמן, בלית ברירה, יוצאות בהצהרות שהן יודעות שעלולות לפגוע בהן בעתיד, אם בהליכי גירושין או בהזדמנויות אחרות, ובלבד שיחזיקו בשליטה על גורלן.

הוועדה לאישור הפסקת ההריון נחווית כמשפילה, מערערת ופוגענית. במקום שמערכת הבריאות תהיה מקום בטוח, המיטיב עם המטופלות והמטופלים בה, היא עושה בדיוק את ההפך

אם כן, מלבד היותן חסם בפני המטופלת מלקבל החלטה אוטונומית על גופה ולייגע אותה בתוך סבך ביורוקרטי, מה הטעם באותן הוועדות? כמוני, עוד רבים יודעים עד כמה עצם חובת הפנייה לוועדה לאישור הפסקת ההריון נחווית כמשפילה, מערערת ופוגענית. במקום שמערכת הבריאות תהיה מקום בטוח, המיטיב עם המטופלות והמטופלים בה, היא עושה בדיוק את ההפך.

בנייר אתי שגובש לפני כשנה בעמותת רופאים לזכויות אדם בנושא זה, טענו שחוק הפסקות הריון, לרבות הוועדות להפסקת הריון, צריך להתבטל והנושא צריך להיות מנוהל ככל הליך רפואי אחר. על הרופא/ה לאפשר למטופלת לקבל מידע ברור על מכלול השיקולים והסיכונים הרפואיים, כך שתוכל להגיע להחלטה מיודעת ועצמאית. כך, במקום שההליך ייתפש על ידי נשים כמשפיל ופוגעני, יש לנו הזדמנות כרופאות/ים להעצים את המטופלות שלנו ולהחזיר להן את השליטה על גופן ובריאותן והחופש לבחור באמת.

זוהי קריאה לכל קהילת הבריאות להתייצב לצד הנשים ולהשמיע קול נחרץ נגד קיומן של הוועדות.

הכותבת היא רופאת נשים בכירה, מתנדבת ברופאים לזכיות אדם ולשעבר יו"ר העמותה

נושאים קשורים:  הפסקת הריון,  הוועדה להפסקת הריון,  דעות,  חדשות,  בריאות האישה,  הפלות,  זכויות אדם
תגובות
אנונימי/ת
05.07.2022, 13:29

את אולי רופאה טובה אך לוקה בחוסר הבנה פוליטי.
ממליץ לך לשמוע את המערכון של הגשש עם ישראבלוף.
כמו שאת כותבת - בישראל דה פקטו כל מי שרוצה להפיל יכולה. צריך לדעת רק מה לומר. בקונסטלציה הקיימת זה הרע במיעוטו. מצד אחד יש חוק ומצד שני עושים מה שרוצים.
אין כרגע תמהיל בכנסת שיכול לשנות את החוק וליצור חוק ליברלי יותר. זאת ועוד... סביר להניח שהקואליציה הבאה תהיה קואליציה שמרנית. אם ניצן הורוביץ ינסה לעשות יותר מדי מהלכים שיעוררו אנטגוניזם אנו עלולים להיתקל בתגובת נגד שתחמיר את המצב לאחר שהממשלה תתחלף.
חשוב לזכור - העולם הוא גלגל ולכל שבת יש מוצאי שבת.
הבנת את זה מר ברוך?

06.07.2022, 01:31

את מתעלמת לחלוטין מהשאלות האתיות האמיתיות והנוקבות לגבי הפסקת הריון.
מתי מתחילים חיים?
האם זו רק האשה וגופה, או שגם לעובר יש זכויות?
מאיזה שלב הפסקת הריון אינה אתית יותר? עובר בר חיות? יציאת הראש? יציאת השליה?
אי אפשר להתעלם מהשאלות האתיות .
הן נוגעות בנקודת העומק של הרפואה- אנחנו דואגים לחייהם וטובתם של המטופלים שלנו. אסור לנו לפגוע במטופלים שלנו- בעיקר אלה חסרי הישע, ויש בהחלט שלב שבו זה כבר לא מוסרי להרוג עובר\תינוק.

רידוד השיח והכפפתו לתקינות פוליטית, בדומה לשיח על להט"ב, גורם להקצנת עמדות ולחשיבה דוגמטית, במקום דיון אמיתי, כן ועדין בסוגיות עומק.

אנונימי/ת
06.07.2022, 20:14

כמה שזה נכון. לאן נעלם השיח הרחב, העמוק שממצא את הדיון?
כולם כולל הכותבת עסוקים בסיסמאות רדודות שטיפה חפירה לעומק מגלה את רדידות הטיעון.
יוחזר השיח השפוי לפחות לעולם הרפואה!

כמה שאני יודע, הפלה אפשרית רק עד גיל הריון מסוים. עד אז ( לפחות) זה רק האישה וגופה, והעובר איננו הן-אדם.

אנונימי/ת
06.07.2022, 21:08

לא צריך לייבא את הקיצוניות והפוליטיזציה לישראל לא לימין ולא לשמאל.

אנונימי/ת
07.07.2022, 09:23

אין לי ציפיה לטיעוני עומק על זכויות העובר אל מול זכות האשה, ממי שניהלה את רל"א- גוף שכל עניינו טענות פרוגרסיביות רדודות מעולם הPC , על זכויות החולה ובעיקר אם הוא אזרח יישות אוייב או מחבל , תוך התעלמות מהזכות לחיים, כבוד , והתאגדות לאומית ממי שעומד כנגדו. גוף פוליטי שמציג עצמו באופן שקרי כארגון ניטרלי והוגן של רופאים, ובכך מחריב באופן עקבי את מעמד הרופא.

אנונימי/ת
07.07.2022, 12:28

בסדר גמור, רק תספרי לנו לצד איזה נשים בבקשה - כי יש נשים בכל ספקטרום הדעות בעניין הזה.

אנונימי/ת
14.07.2022, 21:49

זכויות אדם זה נפלא. הבעיה היא כשזכויות של אחד מתנגשות עם זכויות של אחר. עובר איננו איבר בגוף האישה. הוא אדם בהתהוות. האמונה שאין לעובר (ולאביו) זכויות כלשהן היא חסרת בסיס לפחות כמו האמונה שיש למצוא איזון בעזרת ועדות מקצועיות תוך התחשבות במכלול גורמים כגון שבוע ההריון והסיבה להפסקתו.