מחקרים

הקשר בין שינויים במשקל לתחלואה קרדיווסקולרית בחולי סוכרת

סקירה שיטתית הראתה כי עלייה במשקל נקשרת עם סיכון מוגבר לתחלואה קרדיווסקולרית בחולי סוכרת. עם זאת, ירידה במשקל באמצעות שינוי התנהגותי, ולא תרופתי, לא מפחיתה את הסיכון

30.06.2022, 15:33

ירידה במשקל מומלצת פעמים רבות כחלק מהטיפול בסוכרת סוג 2. אף על פי שישנן ראיות על כך שירידה משמעותית במשקל עשויה להוביל להפוגה של הסוכרת ושיפור בגורמי הסיכון הקרדיווסקולריים, ההשפעות ארוכות הטווח בעקבות שינויים אלו עדיין אינן ברורות דיין.

בסקירה שיטתית שממצאיה פורסמו בכתב העת 'Diabetologia', החוקרים בדקו מחקרים אשר עסקו בירידה במשקל ובשינויים אחרים במשקל, ואת ההיארעות של מחלות קרדיווסקולריות (CVD) בקרב חולי סוכרת סוג 2.

החוקרים ערכו חיפוש במסדי הנתונים MEDLINE, EMBASE, Web of Science, CINAHL, ו-The Cochrane Libraryי(CENTRAL) אחר מחקרים תצפיתיים של שינוי משקל התנהגותי (לא בעקבות ניתוח ולא בעקבות טיפולים תרופתיים) ואירועי CVD בקרב מבוגרים עם סוכרת סוג 2, וניסויים על התערבויות התנהגותיות המתמקדות בירידה במשקל. בסקירה נכללו מחקרים אשר פורסמו עד ל-9 ביולי 2019. המחקרים דיווחו על שינויים במשקל והיארעות של CVD, ו/או תוצאי תמותה, בקרב מבוגרים עם סוכרת סוג 2. בנוסף, החוקרים ערכו סינתזה נרטיבית של מחקרים תצפיתיים, ומטא-אנליזה של המידע מהניסויים.

מתוך 13,227 מחקרים שזוהו, 17 (14 מחקרים תצפיתיים, שלושה ניסויים) תאמו את קריטריוני ההכללה. עלייה במשקל (לעומת ללא שינוי) נקשרה עם סיכון מוגבר לאירועי CVD (יחס הסיכונים [רווח בר-סמך של 95%] נע בין 1.26 [1.12, 1.41] עד 1.57 [1.33, 1.85]). ירידה לא מכוונת במשקל (לעומת ללא שינוי) נקשרה עם סיכון מוגבר לתמותה מכל סוג, אך הקשרים עם ירידה מכוונת במשקל לא היו ברורים. התערבויות התנהגותיות המתמקדות בירידה במשקל לא הראו השפעה על אירועי CVD (יחס סיכונים מאוגם [רווח בר-סמך של 95%] 0.95 [0.71, 1.27]; I2 = 50.1%). הסיכון להטיה היה בינוני במרבית המחקרים וגבוה בשלושה מחקרים, וזאת משום שיתכן והיו מערפלים לא מבוקרים, וכן בשל שיטת הערכת המשקל.

לסיכום, עלייה במשקל נקשרת עם סיכונים מוגברים לתחלואה קרדיווסקולרית ולתמותה. עם זאת, ישנו חוסר במידע התומך בכך שהתערבויות התנהגותיות לירידה במשקל נקשרות עם מניעת CVD בקרב מבוגרים עם סוכרת סוג 2. קיים צורך במחקרי התערבות התנהגותית עם תקופת מעקב ממושכת על מנת להבין את ההשפעה על CVD ועל תמותה. מחקרים אלו עשויים לבסס את המדיניות למתן ייעוץ בנוגע למשקל, ותמוך במטופלים חולי סוכרת.

מקור:

Strelitz, J., Lawlor, E. R., Wu, Y., Estlin, A., Nandakumar, G., Ahern, A. L., & Griffin, S. J. (2022). Association between weight change and incidence of cardiovascular disease events and mortality among adults with type 2 diabetes: a systematic review of observational studies and behavioural intervention trials. Diabetologia, 65(3), 424–439.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סיבוכים קרדיווסקולריים,  ירידה במשקל,  סוכרת סוג 2,  תחלואה קרדיווסקולרית
תגובות

מעניין. העובדה שהמשתנה הבלתי תלוי הוא משקל / ב.מ.י יכולה להוות הטייה, כיוון שלא יודעים עד כמה מהשינוי הוא במסת הגוף הרזה וכמה במסת השומן. יהיה מעניין לבחון את אותה השערה במחקר התערבותי תוך התייחסות להבדלים הללו.