חדשות

כיצד משפיעה חשיפה לזיהום סביבתי על הריון ולידה במפרץ חיפה?

מחקר מטעם המשרד להגנת הסביבה, בהובלת מנהל היחידה לרפואת האם והעובר ברמב"ם, בדק את השפעת החשיפה של נשים בהריון למזהמים סביבתיים במפרץ חיפה וההשלכות על היילודים. הנה התוצאות

זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש מטעם המשרד להגנת הסביבה, בביצוע המרכז הרפואי רמב"ם, בית החולים שמיר-אסף הרופא ואוניברסיטת בן גוריון בנגב, בדק את ההשפעה של חשיפה למזהמים סביבתיים על הריון ולידה באזור מפרץ חיפה.

בשנים האחרונות פורסמו עדויות משמעותיות המציעות כי נשים בהריון ועובריהן המתפתחים מהווים קבוצת סיכון לפגיעה מרעלנים ומזהמים סביבתיים, הגורמים להשלכות שליליות בעוברים. המחקרים מצאו קשרים בין רמת החשיפה למזהמים לבין שינויים תוך רחמיים בעוברי האמהות שנחשפו למזהמים. עם זאת, המידע הקיים על רמת החשיפה היה מוגבל ולעיתים שנוי במחלוקת.

מטרת המחקר היתה לבדוק אם נשים הרות נחשפות למתכות כבדות ומזהמים אורגנים נדיפים ואת הקשר שבין חשיפה אימהית לבין תוצאי הריון בלתי רצויים. החשיפה נבדקה על ידי מדידת המזהמים בדגימות שתן וההשוואה נערכה בין 826 זוגות של אמהות וילודים, כמחציתן מחיפה וכמחציתן ממרכז הארץ, בין השנים 2016 ל-2019.

עד כה לא בוצע במפרץ חיפה מחקר מקיף שבחן את הקשר שבין החשיפה למזהמים סביבתיים במהלך ההריון לבין תוצאים בלתי רצויים בילודיהן של האמהות. את המחקר הובילו החוקר הראשי פרופ' עידו שולט, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר ברמב"ם, פרופ' עמליה לוי מאוניברסיטת בן גוריון ופרופ' מתי ברקוביץ' מהמרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא, יחד עם הדוקטורנט טל מיכאל חוקרים נוספים.

במחקר נמצא כי רמות של חלק מן המתכות וחלק ממרכיבי ה-BTEX (תרכובות בנזן, טולואן, אתילבנזן וקסילן) בשתן גבוהות משמעותית בדגימותיהן של אמהות ממפרץ חיפה בהשוואה לאמהות ממרכז הארץ. יחד עם זאת, הרמות אשר נמדדו במחקר במפרץ חיפה נמוכות לאין שיעור מרמות שדווחו באזורים מזוהמים בעולם, ונמוכות מהרמות המוגדרות כמזיקות על ידי ארגון הבריאות העולמי.

בהתאם, לא נמצאו הבדלים מובהקים בהיקפי הראש בין הקבוצות. המחקר מצא כי בבנים שנולדו באזור מפרץ חיפה נולדו במשקל גבוה יותר מבנים בקבוצת הביקורת, אך נראה שלנתון זה אין חשיבות קלינית שכן מדובר בעשרות בודדות של גרמים.

לתקציר המחקר - ליחצו כאן

נושאים קשורים:  מרפץ חיפה,  מזהמים סביבתיים,  הריון ולידה,  פרופ' עידו שולט,  פרופ' עמליה לוי,  פרופ' מתי ברקוביץ,  בית החולים רמב"ם,  מחקרים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
01.07.2022, 10:31

הבעיה איננה בתוך הרחם אלא מחוץ לרחם כבר שכחו את מחלות הריאה הנוראיות שליוו את כל תושבי נשר בזמן מפעלי המלט. המזהמים במפרץ חיפה ננשמים על ידי התושבים וכבר הוכחו מחלות הסרטן בטבעון ותלוי במצב הרוח הזיהום מגיע לנווה שאנן ולנשר כמו גם לקריות ולשכונות מצפון לפטרוכימיים. בשביל זה לא צריך מחקר- שיחה עם התושבים כבר תספק את התשובות!!

אנונימי/ת
01.07.2022, 15:27

הזיהום בישראל ברמה נמוכה בהשוואה לאזורים מזוהמים מאד בעולם. האויר לא נקי לגמרי אבל רמת זיהום סבירה. בעולם בו משבר האקלים, הכוחות הירוקים והאנרכיסטים חברו יחד. אין סיכוי לדון באופן רציני על השפעת זהום אויר על ממצא רפואי. הפרוגרסיבים העבירו את תחום הויכוח לרמת אלימות מילולית ופגיעה אישית במי שמעיזים להגיד שהמצב לא נורא. (כולל משבר האקלים) אגב, מזהם האויר מספר אחד הוא התחבורה וחמסין הוא זהום אויר נוראי.

08.07.2022, 09:17

חלק מהבעיה היא יכולה להיות גם בהתפתחות הקוגניטיבית של הילד, התפתחות מחלות ראיה, ואלו ניתן לראות רק לאחר מספר שנים על הילדים