מחקרים

פוסטולר פסוריאזיס בהריון - סיכונים ואפשרויות ניהול

קיים קשר בין פוסטולר פסוריאזיס בהיריון וסיבוכי לידה ועמידות לטיפול

28.06.2022, 16:34

פוסטולר פסוריאזיס בהריון יכולה להוביל לסיבוכים מסכני חיים. לכן, מטרת המחקר הנוכחי הייתה לדווח לגבי ספקטרום קליני וגנטי, גורמים פרוגנוסטיים ואפשרויות ניהול של פוסטולר פסוריאזיס במהלך ההריון.

במסגרת המחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Dermatologic Therapy ערכו החוקרים מחקר רטרוספקטיבי אשר כלל 8 מטופלות עם פוסטולר פסוריאזיס בהריון. את המידע הקליני אספו החוקרים וכן ביצעו ניתוח גנטי וסטטיסטי על מנת לזהות גורמים הקשורים לסיבוכים עובריים, עמידות לטיפול והארכה של ההתלקחות לאחר הלידה. החוקרים ערכו סקירת ספרות שיטתית בנוסף. במחקר נכללו 8 נשים מתוניסיה עם גיל ממוצע של 23 + 3.3.

תוצאות המחקר הראו כי בקרב משתתפות המחקר היו 14 אירועי התלקחות במהלך ההריונות והתלקחות נוספת לאחר הלידה. רישומים של התלקחויות נוספות של פוסטולר פסוריאזיס כללית נמצאו ב-2 מתוך 8 המשתתפות. כמו כן, נמצא כי משך הזמן הממוצע של התלקחות עמד על 16.66 שבועות + 7.8. ההתלקחות הראשונה התרחשה בגיל הריון של 26 שבועות + 5 שבועות. עוד נמצא כי רק 2 מתוך 8 המשתתפות התייצגו עם מוטציה הומוזיגוטית c.80 T > C בגן IL36RN. בבחינת הטיפולים שנרשמו, נמצא שימוש בסטרואידים טופיקלי (12 פעמים), סטרואידים סיסטמיים (5 פעמים), ציקלוספורין (פעם אחת)ֿֿ, UVB (פעם אחת) ואציטרטין (לאחר הלידה – 6 פעמים). סיבוכי הריון כללו מיעוט מי שפיר (2 מקרים), פיגור גדילה תוך-רחמי (מקרה אחד), מוות תוך-רחמי (מקרה אחד), פגות (3 מקרים) משקל לידה נמוך (2 מקרים). כמו כן, נמצא קשר מובהק בין היארעות של סיבוכי עובר וגיל הריון מוקדם בהופעה (p=0.036), עמידות לסטרואידים טופיקלי ושטח פני גוף מעורב (p=0.008) ונוכחות של מוטציית c.80 T > C בהתלקחויות של פוסטולר פסוריאזיס בהריון ורמות נמוכות של סידן בדם (p=0.01). במהלך סקירת הספרות השיטתית זוהו 39 מטופלות עם 41 התלקחויות של פוסטולר פסוריאזיס בהריון ונמצא כי רק 7 התייצגו עם מוטציה בגנים IL36RN ו-CARD14.

ממחקר זה עולה כי פוסטולר פסוריאזיס בהריון מאופיינת על ידי הטרוגניות פנוטיפית ויכולה להיות קשורה למוטציות בגן IL36RN. כמו כן, ההופעה המוקדמת של פוסטולר פסוריאזיס בהיריון יכולה להיות קשורה לסיבוכי הריון. עוד נמצא כי סטרואידים סיסטמיים וציקלוספורין הם הטיפולים הנמצאים בשימוש הנרחב ביותר.

מקור:                                                                  

Ennouri M. et al. Dermatologic Therapy (2022). https://doi.org/10.1111/dth.15593

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס פוסטולרית,  הריון,  סטרואידים,  סיבוכי לידה,  התלקחות
תגובות