מחקרים

האם לאסטרוציטים יש תפקיד בהפחתת דלקת מוח ומחלות עצבים ניווניות?

נמצא כי הפעלה של קולטנים במערכת האנדוקנאבינואיד מפחיתה את רמת הדלקת בתאים אסטרוציטיים, בסביבה דלקתית ושלא בסביבה דלקתית, במידה תלויית מינון ושלא דרך קולטן CB1

הערכה היא כי אוכלוסיית התאים במוח האנושי מונה 86 מיליארד תאי עצב. אילוסטרציה

שינויים בתפקוד אסטרוציטים מהווה מרכיב חשוב במחלה דלקתית של מערכת העצבים, עקב ירידה בתפקוד הגנתי של אסטרוציטים על מערכת העצבים או בשל תכונות רעילות שלהם במצב דלקת. ישנן ראיות מצטברות כי קנאבינואידים ואגוניסטים לקולטנים לקנאבינואידים, כגון WIN55,212-2י(WIN), מפחיתים דלקת במודלים תאיים ובמודלים של חיות. על כן, מערכת האנדוקנאבינואיד נעשתה למוקד אפשרי להפחתת דלקת כרונית ומחלות עצבים ניווניות. עם זאת, מנגנון הפעולה של WIN באסטרוציטים טרם הובהר. מטרת מחקר זה הייתה לבחון את הפעילות מדכאת החיסון של WIN על ידי בחינה של תבניות הביטוי הגנטי של אסטרוציטים שטופלו עם WIN.

החוקרים ביצעו ניתוח שעתוקים על ידי ריצוף RNA בדגימות של אסטרוציטיים אנושיים ששופעלו על ידי IL-1β בנוכחות ושלא בנוכחות WIN. בוצע PCR בזמן אמת (Real-Time PCR - rtPCR) של שעתוקים נבחרים על מנת לאפיין את התגובה תלויית המינון של אסטרוציטים ל-WIN ולבחון את ההשפעה של אנטגוניסטים מסויימים על קולטן לקנאבינואיד 1 (Cannabinoid Receptor 1 - CB1) ועל קולטנים מסוג PPARי(peroxisome proliferator-activated receptor).

תוצאות המחקר הדגימו כי לפי ניתוח שעתוקים נמצא שהתגובה הדלקתית עקב חשיפה ל-IL-1β מותנה באופן משמעותי על ידי טיפול מקדים עם WIN. בנוסף, מתן WIN ללא גירוי דלקתי, גרם לשינוי משמעותי בביטוי הגנטי של התאים. בניתוח לפי מסלולי איתות נמצא כי הפעילות נוגדת הדלקת המיוחסת ל-WIN מושגת הודות לויסות של מסלולי קינאזות וביטוי של גורמי שעתוק עם תכונות מגנות על מערכת העצבים, כגון: PPAR,יSMADי(mothers against decapentaplegic homolog). בנוסף נמצא כי השפעות אלו של WIN הינן תלויות מינון, ללא תלות בהימצאות אנטגוניסטים כנגד CB1 ו-PPAR.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול במוקדים במערכת האנדוקנאבינואיד יכול לשמש אסטרטגיה מבטיחה בהפרת מסלולים דלקתיים באסטרוציטים מעוררים. ההשפעה נוגדת הדלקת של WIN איננה תלויה ב-CB1, וכנראה מתווכת דרך קולטנים אחרים. ממצאים אלו שופכים אור על מנגנון נוגד הדלקת של WIN ומדגישים את האפשרות כי אסטרוציטים יהוו מוקד אפשרי לטיפול לצורך הפחתת דלקת תוך מוחית.

מקור:

Jerel Adam Fields, et al. (2022) “The Cannabinoid Receptor Agonist, WIN-55212-2, Suppresses the Activation of Proinflammatory Genes Induced by Interleukin 1 Beta in Human Astrocytes.” Cannabis and Cannabinoid Research, Feb 2022. Vol. 7, Issue 1, p.78-92. doi.org/10.1089/can.2020.0128

נושאים קשורים:  מחקרים,  ציטוקינים,  דלקת,  אסטרוציטים,  קנבינואידים,  מחלות עצביות ניווניות
תגובות