מחקרים

האם תיקון חזה גברי מוגדל משפר איכות חיים?

נמצא כי תיקון ניתוחי של חזה גברי מוגדל משפר איכות חיים של מתבגרים, ללא תלות בגיל, חומרת הגינקומסטיה, BMI או מצב הסיבוכים

במחקר שהתפרסם בכתב העת Plastic and Reconstructive Surgery חזה גברי מוגדל (גינקומסטיה) משפיע לרעה על איכות החיים הקשורה לבריאות. ניתוח לתיקון מצב זה מביא לשיפור פסיכוסוציאלי, אך טרם ידוע מהן ההשפעות של סיבוכים בתר-ניתוחיים על איכות חיים הקשורה לבריאות. במחקר זה החוקרים בחנו האם סיבוכים בתר-ניתוחיים השפיעו לרעה על איכות חייהם של מתבגרים שעברו ניתוח לתיקון חזה גברי מוגדל.

במחקר זה נכללו 145 ילדים ובני נוער בגילאי 12-21 שנים אשר עברו תיקון ניתוחי של חזה גברי מוגדל חד או דו-צדדי בין השנים 2007-2019. מידע דמוגרפי וקליני רלוונטי למחקר נאסף מתוך הגיליונות הרפואיים. 51 נבדקים השלימו את כלל השאלונים אותם ביקשו למלא; בתום הניתוח, כעבור שישה חודשים, שנה, שלוש, חמש, תשע ו-11 שנים. השאלונים כללו: שאלון בריאות מקוצר של 36 פריטים (36-item Short-Form Health Survey) גרסה 2, סולם רוזנברג להערכה עצמית ומבחן עמדות אכילה של 26 פריטים.

תוצאות המחקר הדגימו כי במהלך תקופת מעקב חציונית של 8.6 חודשים, 36% מהשדיים שנותחו חוו סיבוך בתר-ניתוחי אחד לפחות. הסיבוכים הנפוצים ביותר כללו; הוותרות רקמה (12.6%), אי-סדירות במתאר השד (9.2%) והמטומות (7.8%). מטופלים דיווחו על שיפור בתר-ניתוחי משמעותי בהערכה העצמית ובשבע תחומי איכות חיים הקשורים לבריאות (תפקוד פיזי, תפקיד פיזי, כאב גופני, חיוניות, תפקוד חברתי, תפקיד רגשי ובריאות נפשית) בתום תקופת מעקב חציונית של 33.3 חודשים. תוצאות שאלונים בתר-ניתוחיים לא היו שונות כתלות בדרגת הגניקומסטיה, סוג התיקון, קבוצת BMI או מצב הסיבוכים. עם זאת, מטופלים מתחת לגיל 17 שנים במעמד הניתוח דירגו גבוה יותר באופן משמעותי את החיוניות ומצב הבריאות הנפשית במסגרת שאלון הבריאות המקוצר.

מסקנת החוקרים הייתה כי ניתן להשיג שיפור באיכות חיים הקשורה לבריאות במתבגרים על ידי ביצוע ניתוח לתיקון חזה גברי מוגדל. לאחר הניתוח, המטופלים השיגו את אותם שיפורים באיכות החיים ללא תלות במצב הסיבוכים, דרגת הגינקומסטיה, טכניקת הניתוח או קטגוריית ה-BMI. למרות סיבוכים בתר-ניתוחיים קטנים, אין הגבלה בשיפור באיכות החיים.

מקור:

McNamara, Catherine T, et al. (2022) “Complications and Quality of Life following Gynecomastia Correction in Adolescents and Young Men”. Plastic and Reconstructive Surgery June 2022. Vol. 149, Issue 6, p.1062e-1070e doi: 10.1097/PRS.0000000000009089

נושאים קשורים:  מחקרים,  חזה גברי מוגדל,  איכות חיים,  גינקומסטיה,  סיבוכים אחרי ניתוח
תגובות