חדשות

משרד הבריאות מעכב את התקציב לטיפול בקוצב וגאלי לסובלים מדיכאון

למרות שוועדת סל התרופות אישרה תקצוב לפיילוט לקוצב, מתמודדי נפש מחכים לאישור משרד הבריאות לקוצב וגאלי לטיפול בדיכאון עמיד ומסורבים בוועדות החריגים

ד"ר יואב דומני, מנהל מחלקה פסיכיאטרית והיחידה לטיפולים מתקדמים ב"שיבא". "לקחת את החולים שלנו שלא יכולים לקום מהמיטה לוועדות חריגים כדי להיאבק על הזכויות שלהם, זו משימה בלתי אפשרית". צילום מתוך YouTube

למעלה מארבעה חודשים שמתמודדי נפש רבים מחכים להשתלה של קוצב וגאלי. על אף שוועדת סל התרופות והטכנולוגיות אישרה תקצוב לפיילוט לקוצב, משרד הבריאות עדין לא העביר את הכסף לארבע קופות החולים לטובת ביצוע הפיילוט.

השתלת הקוצב הוגאלי מיועדת לחולים הסובלים מדיכאון קשה אשר עברו במשך שנים טיפולים בעשרות תרופות וטיפולים אך מצבם לא השתפר. אי מתן טיפול לחולים אלה עלול לדרדר את מצבם לכדי אובדנות. מחקרים מראים שהקוצב הוגאלי מעלה את ההיענות לטיפול התרופתי ומקטין משמעותית את המחשבות האובדניות - מדובר בהצלת חיים של ממש.

טיפול בקוצב הוגאלי VNS משמעו Vagus Nerve Stimulation, טיפול באמצעות גרייה של העצב התועה (ואגוס) השמאלי באזור הצוואר. הקוצב מושתל בהליך ניתוחי קצר, הגירוי מושג באמצעות גנרטור (קוצב) זעיר המושתל תת עורית באזור בית השחי ומחובר באמצעות אלקטרודה לעצב הואגוס. הקוצב שולח גירוי חשמלי לעצב הואגוס לפי פרוטוקול מקובל. גירוי העצב התועה משפיע על פעילות הנוירוטרנסמיטרים במוח. 

בשנים האחרונות טופלו בקוצב בהצלחה אלפי מטופלים ברחבי העולם, ובישראל הושתל הקוצב ב-11 מטופלים במימון ועדות חריגים בקופות והביטוחים הפרטיים. מהנתונים עולה כי אצל כל המטופלים חל שיפור הדרגתי וירידה של 40% במחשבות אובדניות.

בסוף חודש ינואר החליטה הממשלה לקבל את ההמלצה של ועדת סל התרופות ומשרד הבריאות לתקצב את הטיפול בקוצב הווגאלי. ההחלטה כללה גם תקצוב מיוחד של משרד הבריאות לקופות החולים בסך כשישה מיליון שקל לצורך פיילוט להשתלת הקוצב הווגאלי. אלא שלמרות ההבטחות, הניתוח לא תוקצב ולא ניתן לעשרות המטופלים שזקוקים לו.

בעקבות זאת, קיימה אתמול (ג') ועדת הבריאות בכנסת בראשות ח"כ עידית סילמן דיון בנושא תקצוב הפיילוט לקוצב וגאלי. בדיון אמרו מתמודדי נפש שסובלים במשך שנים רבות מדיכאון קשה ביותר, חלקם אף אחרי נסיונות התאבדות, כי למרות ההמלצה לתקצב את הניתוח שהפסיכיאטרים מגדירים כמציל חיים, הפיילוט לא יצא לדרך והם מסורבים בוועדות החריגים של הקופות.

חה"כ סילמן דרשה ממשרד הבריאות להוציא "עד סוף השבוע את מבחן התמיכה להערות הציבור, ולאחר עשרה ימים הפיילוט ייצא לדרך ויתוקצב. פיילוט הקוצב הוגאלי צריך להיות מתוקצב באופן קבוע דרך סל התרופות. עבור אותם מתמודדי נפש מדובר על הצלת חיים של ממש. ראינו בשטח את הדברים, הוצגו בפנינו נתונים מחקריים וכן שמענו את גורמי המקצוע והמתמודדים כאן בוועדה שדיברו על שינוי קיצוני לטובה באיכות החיים. אני קוראת לוועדות החריגים בקופות החולים להיות קשובות ורגישות לפניות המתמודדים. בשביל זה נועדו ועדות החריגים".

בנוסף קראה יו''ר הוועדה לאסוף נתונים וחוות דעת לוועדת הסל מהמתמודדים שהתנסו בקוצב ומדווחים על השפעת הטיפול כדי להציג את הנתונים וחוות הדעת לוועדת הסל הבאה במטרה לאשר את הטיפול באופן מסודר בסל שירותי הבריאות.

ד"ר יואב דומני, מנהל מחלקה פסיכיאטרית והיחידה לטיפולים מתקדמים בבית החולים שיבא, תל השומר, הדגיש בדבריו את הנחיצות והחשיבות של השימוש בקוצב. לדבריו, "לקחת את החולים שלנו לוועדות חריגים, להיאבק על הזכויות שלהם, זו משימה בלתי אפשרית. אלה הם אנשים שלא יכולים לקום מהמיטה וצריכים לעבור את כל זה - זו ממש משימה מאוד מאוד קשה, ואחר כך עוד לקבל סירוב - זה דבר קטסטרופלי ששובר את המתמודדים".

יובל הראל, שסובלת מדיכאון עמיד מגיל 12, סיפרה: "כל השנים הייתי יחסית בתפקוד גבוה ובפנים הכל התבשל. הרגעים היחידים שלא חוויתי שמץ של דיכאון היו אחרי הלידות. הדיכאון חיבל ומחבל בכל דבר בחיי - זוגיות, עבודה, לימודים ועוד. אלה חיים של סבל. לפני כ-3.5 שנים תקף אותי גל חריף של דיכאון ובמהלכו ניסיתי כמה טיפולים ואושפזתי. כששמעתי על הקוצב המיוחד חשבתי שיהיה לי הטיפול המושלם. כשהגיע הסירוב, התוצאה של זה היתה שזה נגמר בשבוע במיטה. תליתי המון תקווה בנושא וחבל".

אסתר, אמא לשבעה ילדים ושני נכדים, שיתפה גם היא בדיון כי "בשבוע שעבר כבר כמעט לא הייתי איתכם. אני שוכבת במיטה מהבוקר עד הערב עם שרוולים ארוכים - לא בגלל שאני חרדית אלא כי אני מסתירה שם דברים. בפנים הכל שבור וקרוע. כל כך קשה לי לחיות את החיים, שאני לא רוצה אותם. עברתי פוסט טראומה מורכבת מאוד, ניסיתי יותר מעשרה סוגי תרופות. הייתי מאושפזת במקומות רבים - בבתי חולים ובדירות שיקום. פסיכולוגים לא רוצים לטפל במצב אובדני והמצב מורכב שאין לתאר. אני בתוך חודשיים חייבת להחליף תרופה כי יש לי בעיה עם חילוף חומרים. חייבים את הטיפול".

נציגי משרד הבריאות אמרו בדיון כי בימים אלה נשלמת קבלת הדיווחים לגבי תוצאות הטיפול בקוצב בחולים בארץ ובעולם ובהתאם לכך יובאו השיקולים עבור מי ימומן הקוצב.

נושאים קשורים:  קוצב וגאלי,  דיכאון עמיד,  חדשות,  ועדות חריגים,  ד"ר יואב דומני
תגובות
אנונימי/ת
25.06.2022, 22:47

משרד הבריאות רוכש חיסונים במליוני שקלים כשאין רבים שירוצו להתחסן, אבל לא משקיע כסף בטיפול שעשוי להציל חיי בני אדם שזקוקים לכך!!! בושה!