מחקרים COVID-19

מחקר במכבי KSM מאשש את דעיכת החיסון ה-3 לקורונה כנגד הדבקה

על פי תוצאות המחקר שפורסם היום ב-Nature Communications.ובוצע בקרב 390 אלף מבוטחי "מכבי": יעילות החיסון כנגד הדבקה יורדת משמעותית בכל חודש שעובר מאז ההתחסנות במנה השלישית

מתחסנת במנה השלישית. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בעוד העולם מתלבט באשר לצורך במתן בוסטר שני (מנה רביעית) של חיסון כנגד קורונה ובמשרד הבריאות אף שקלו השבוע מתן מנת חיסון חמישית, עדויות בדבר דעיכת המנה השלישית של חיסון פייזר התפרסמו היום (ה') בכתב העת מדעי Nature Communications.

המחקר הרטרוספקטיבי, שבוצע על נתונים מותממים (באישור ועדת אתיקה) בהובלת מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM), ד"ר טל פטלון, וסגנית מנהלת המכון ד"ר סיון גזית, בחן מעל חצי מיליון בדיקות PCR שבוצעו בחודש ינואר האחרון – שיא התפשטות זן האומיקרון - על ידי 390 אלף מבוטחי "מכבי" בני 16 ומעלה שהתחסנו לפחות פעמיים.

המחקר בוצע במתודולוגיית Test Negative, אשר אינה מניחה כי אלה שלא נבדקו לקורונה הם בהכרח שליליים. כמו כן, בוצעו מבחני רגישות רבים, לרבות השוואה בין ניתוח רק בקרב מקבלי הבוסטר (בהשוואה אל עצמם) – אשר ממנו ניתן להסיק על דעיכה ויעילות יחסיות, אל מול ניתוח בהשוואה למקבלי המנה השנייה, אשר ממנו ניתן להסיק על היעילות הנוספת של מנה שלישית אל מול מנה שנייה, וכיצד היא מוערכת לאורך זמן מהחיסון.

בדיקות נוספות אשר מעלות את הביטחון במסקנות המחקר כללו השוואה למתחסנים בתקופה שאינם נחשבים מוגנים (עד שישה ימים לאחר התחסנות), התאמה למאפיינים דמוגרפיים כמו גיל ומין, לשבוע ביצוע הבדיקה (כדי להתחשב בדינמיות גל האומקירון) ותקנון למחלות רקע.

היעילות כנגד הדבקה יורדת בכל חודש שעובר מההתחסנות

ממצאי המחקר מעלים כי יעילות החיסון כנגד הדבקה יורדת משמעותית בכל חודש שעובר מאז ההתחסנות. כך, בהשוואה למקבלי הבוסטר הראשונים באוגוסט 2021, יעילות החיסון כנגד הדבקה עמדה על כ-53% חודש לאחר קבלת מנת הבוסטר, 35.7% בקרב אלה שהתחסנו חודשיים לפני התקופה הנבדקת ו-16.5% בקרב אלה שהתחסנו באוקטובר, כלומר שלושה חודשים לפני תקופת המעקב.

עם זאת, המחקר לא העלה כי קיימת דעיכה של המנה השלישית כנגד מחלה קשה עד חמישה חודשים לאחר ההתחסנות.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  מכבי KSM,  מחקרים,  חדשות,  19-COVID,  בוסטר
תגובות
אנונימי/ת
10.06.2022, 09:45

הבל הבלים...כל ההצמדות הזאת לחיסונים של חברת פייזר היא שורש כל רע! ההחלטות הן פוליטיות ולא רפואיות - מה עם מודרנה ואופציות אחרות מדוע סגרו את המחקר והפיתוח בנס ציונה....מדוע משאירים את הציבור בחשיכה??

אנונימי/ת
10.06.2022, 12:55

המניות של פייזר באמת ירדו קצת הגיע הזמן להפעיל את סוכני המכירות

אנונימי/ת
11.06.2022, 14:08

מה לא ברור לכל מי שסיים לימודי רפואה? זה אינו חיסון!

11.06.2022, 23:16

למה מדנית ישראל לא הצלח ליצר חיסון ??יש למישהוא תשובה?