חדשות

הכללית: יש להחתים מטופלים על טופס המבהיר שהתרופה עבורם בתשלום

ביקורת על הנחיה חדשה של שירותי בריאות כללית, לפיה אי החתמת המטופל על טופס שמסיר מהקופה אחריות לתשלום על תרופות מחוץ לסל, תגרור קנס על בית החולים

סל התרופות. צילום: אילוסטרציה

הנחיה חדשה של הנהלת שירותי בריאות כללית לרופאי בתי החולים: יש להבהיר למטופל על התרופות עבורו כשאינן נכללות בסל ולהחתים אותו שהוא מודע לכך שהבין כי הקופה מסירה מעצמה את אחריותה לתשלום עבור תרופות אלו. אי החתמת המטופל תגרור קנס על בית החולים. על ההנחיה החדשה שספגה ביקורת מצד רופאים, מטופלים וגם ממשרד הבריאות, דיווחה הבוקר (ג') רוני לינדר ב"דה מרקר".

עו"ד גלעד רוגל מעמותת קרן דולב, המייצג מטופלים בבתי הדין לעבודה ומול ועדות חריגים, סבור כי "אין לבתי החולים בסיס חוקי לממן תרופות שאינן בסל, רופאים יחששו להמליץ על תרופות אלו, והמטופלים יחששו לפנות לוועדת חריגים".

חוק זכויות החולה מחייב את הרופאים להציג בפני המטופלים את כלל הטיפולים המתאימים למצבם. אם התרופה או הטיפול המומלצים לא נכללים בסל, על הרופאים ליידע את המטופלים על כך מראש ולתעד בתיק הרפואי של המטופל ובמחשב. למבוטח עומדת הזכות לפנות לוועדת חריגים בקופת החולים שלו, שמחויבת לדון בבקשתו ורשאית להחליט לממן את הטיפול.

ההנחיה החדשה פורסמה על רקע מקרים שבהם התרשמה הנהלת הקופה כי לא הוסבר למטופלים בצורה מספיק ברורה שהטיפול המומלץ בשבילם לא נכלל בסל, ובצר להם הם פונים לוועדות חריגים בדרישה למימון, לתקשורת או לבתי הדין לעבודה.

לפי הערכות, קופות החולים מוציאות כ-200 מיליון שקל בשנה על אישור תרופות וטיפולים שאינם בסל, במסגרת ועדות החריגים. כשבית הדין לעבודה פוסק שעל הקופה לממן תרופה מחוץ לסל עבור מבוטח שתבע אותה, פעמים רבות ההחלטה מחייבת את כל הקופות לממנה לחולים אחרים במצבו.

על המכתב לרופאים חתומים ד"ר אורלי וינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים כללית, ויורם סגל, ראש חטיבת הקהילה בקופה. אף שהמכתב מדגיש כי הרופא חייב להחתים את המטופל על טופס הוויתור על מימון, אין בו התייחסות לחובת היידוע של המטופל על זכאותו לפנות לוועדת החריגים של הקופה.

עו"ד רוגל צוטט עוד בדיווח: "אני רואה במכתב גם ניסיון לסגור את ועדות החריגים, כי מאיימים על הרופאים שאם הם לא יחתימו מטופלים על טפסים – המעסיק שלהם ייקנס. עו"ד רוגל הודיע שבדעתו לעתור לבג"צ נגד ההנחיה.

תגובת ה"כללית": "אין בהנחיה זו פגיעה בזכות החולה להיות מיודע על כל תרופה המתאימה למצבו, גם אם היא אינה כלולה בסל, והיא אף מדגישה את הצורך לנהל את המידע באופן מסודר. הפנייה לוועדת החריגים היא זכות העומדת לרשות המטופל ואינה קשורה לנאמר במכתב".

תגובת משרד הבריאות: "אחת מחובותיו הרופא היא לציין את חלופות הטיפול העומדות לרשות המטופל ואם הן כלולות בסל. לא ניתן להתנות טיפול רפואי בחתימה על מסמכים או בכל התניה אחרת".

נושאים קשורים:  תרופות,  סל התרופות,  ועדות חריגים,  שירותי בריאות כללית,  חדשות
תגובות
07.06.2022, 11:33

רופא שמציע טיפול למטופל צריך להסביר גם את נושא הכללתו או אי הכללתו בסל. אין בעיה להציע טיפול שלא בסל אבל צריך לומר: "הטיפול הזה לא בסל ועולה x שקלים". יותר מדי פעמים אני כרופא משפחה נתקלתי בהמלצות ממרפאות חוץ של בתי חולים לטיפול שאינו בסל כשהרופא זורק את המטופל באמירה "תפנה לרופא משפחה שיאשר". אז לא. הצעת ferrinject? תסביר שלא בסל ועולה מאות שקלים. הצעת תרופה לסכרת שלא בסל? כנל.
אם לא מסבירים את זה מדובר בחוסר מקצועיות משווע.

08.06.2022, 21:52

רופאה פקידה משרתת נרתעת של הקופה. אף אחד לא יכול להכריח חולה לחתום על כזה דבר

אנונימי/ת
08.06.2022, 23:50

אני רופא בבית חולים ואני לא עובד אצל קופח כללית ולא מתכוון להחתים אף חולה על טופס שכללית המציאו. הסבר ותיעוד בתיק - צריך וראוי באופן תמציתי, בזה זה נגמר. יום נעים.