מחקרים COVID-19

מחקר ב"כללית" בדק את יעילות Paxlovid למניעת סיבוכי קורונה

במחקר הנרחב נמצאה הפחתה של 81% בסיכון לתמותה מנגיף הקורונה והפחתה של 67% באשפוזים בקרב חולים בני 65 ומעלה שטופלו בתרופה האנטי ויראלית

Paxlovid. צילום אילוסטרציה

צוות חוקרים בשירותי בריאות כללית ניתח בשיטות סטטיסטיות מתקדמות את נתוניהם של מטופלי "כללית" על מנת לבחון את יעילות קבלת התרופה הפומית Paxlovid של חברת פייזר עבור חולי קורונה.

החוקרים בדקו את יעילות התרופה במניעת אשפוזים ותמותה ממחלת הקורונה בקרב מטופלים בגילאי 40 ומעלה, שאומתו כחיוביים לקורונה אשר נמצאים באוכלוסיות סיכון לתחלואה  קשה.

המחקר נערך על ידי צוות חוקרים ב"כללית" בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון בנגב והמעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות במכללת ספיר, ופורסם לאחרונה באתר האינטרנט Research Square כפרסום מקדים (preprint), במקביל לתהליך בקרת עמיתים בכתב עת רפואי.

זן האומיקרון הוביל לגל ההדבקה עולמי נרחב ולתחלואה באוכלוסיות נרחבות, תחלואה שברובה היתה קלה וללא סיבוכים משמעותיים אך במהלך גל האומיקרון אושפזו ואף נפטרו חולים רבים כתוצאה מסיבוכי ההדבקה בנגיף.

בסוף דצמבר 2021 אישר ה-FDA לשימוש בארה"ב את התרופה האנטי ויראלית הפומית Paxlovidי(Nirmatrelvir/ritonavir) לטיפול בחולי קורונה קלים-בינוניים, הנמצאים בסיכון לפתח תחלואת קורונה קשה. התרופה ניטלת במשך חמישה ימים והיא ניתנת בסמוך למועד התשובה החיובית לבדיקת הקורונה.

המחקר עקב אחרי כלל בני 40 ומעלה, מטופלי "כללית", שהוגדרו כאוכלוסיה בסיכון, והשווה את שיעורי האשפוזים והתמותה מקורונה באוכלוסיה שקיבלה טיפול ב-Paxlovid מול האוכלוסיה שלא טופלה בתרופה.

המעקב בוצע במהלך גל האומיקרון, בין התאריכים 9 בינואר, היום הראשון שבו הוצעה התרופה למטופלי ה"כללית", ועד ל-10 במרץ 2022.

החוקרים סקרו נתונים של 109,213 מטופלים בני 40 ומעלה שהוגדרו כאוכלוסיה בסיכון לפתח מחלת קורונה קשה. אלה חולקו לשתי קבוצות, החולים שטופלו ב-Paxlovid והחולים שלא טופלו בתרופה. שיטת המחקר כללה תיקנון רב-משתני עבור מגוון גורמי סיכון, על מנת לנטרל הטיות אפשריות שיכלו לנבוע מפערי גיל, מין, מצב סוציואקונומי או תחלואה נלווית בין האוכלוסיות.

גודל הקבוצה הרחב ביותר אפשר הערכה מדויקת של הקשר שבין קבלת הטיפול ב-Paxlovid לבין שיעורי האשפוזים והתמותה הנובעים מתחלואה בקורונה, וכן אפשר הערכת תוצאים אלה בחלוקה לקבוצות גיל שונות.

הגיל הממוצע של אוכלוסיית המחקר היה 60, כאשר 39% היו בגיל 65 ומעלה. 78% מאוכלוסיית המחקר חוסנו לקורונה או שהחלימו מהדבקה קודמת לפני תחילת המחקר.

ממצאי המחקר

בקרב מקבלי הטיפול ב-Paxlovid בגילאי 65 ומעלה נצפתה הפחתה של 81% בשיעור התמותה מקורונה והפחתה של 67% בשיעור האשפוזים בהשוואה לקבוצה שלא טופלה בתרופה באותה קבוצת גיל. בקבוצת מטופלים מתחת לגיל 65, לא נצפתה תועלת של הטיפול בהפחתת שיעורי האשפוזים והתמותה.

לדברי ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה ב"כללית": "עם פרוץ הגל החמישי שנבע מזן האומיקרון של וירוס הקורונה, נוכחנו לדעת שגם המחוסנים באופן מלא כנגד הוירוס נדבקו בשיעורים גבוהים. על כן עלה הצורך במתן קו הגנה נוסף לאוכלוסיה הסובלת מתחלואה נלווית משמעותית בהיותה בעלת סיכון גבוה להתאשפז עם מחלת קורונה קשה. לשמחתנו, מיד עם פרוץ וריאנט האומיקרון התאפשר לנו לטפל בתרופה האנטי ויראלית החדשה שפותחה באופן ייעודי כנגד נגיף הקורונה, ולייעד אותה לאוכלוסיה הפגיעה ביותר".

לדברי ד"ר נצר, "תוצאות המחקר שערכנו מלמדות באופן חד משמעי כי תרופת ה-Paxlovid קשורה בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לאשפוזים ולתמותה מנגיף הקורונה, בבני 65 ומעלה הסובלים מתחלואה נלווית משמעותית. כפי שצפינו, נוכחנו לדעת שמחלת קורונה קשה התפתחה בשיעורים גבוהים ביותר בקרב אוכלוסיית סיכון שהיתה ללא הגנה חיסונית כלל כנגד הקורונה, הן על ידי חיסונים או על ידי הדבקה קודמת. מתוצאות המחקר עולה כי החלטת משרד הבריאות לאפשר את הטיפול הצילה חיים רבים בישראל, עם ירידה של פי 5 בסיכון לתמותה, באוכלוסיה שמעל גיל 65 עם גורמי הסיכון".

נושאים קשורים:  ד"ר דורון נצר,  שירותי בריאות כללית,  מחקר,  תרופה לקורונה,  Paxlovid,  19-COVID,  חדשות
תגובות
06.06.2022, 19:19

כמה נוח להתעלם מהצורך בניסוי קליני מבוקר כדי לדעת מה ההשפעה האמיתית של התערבות רפואית. ככל שמחקר זקוק ליותר שיטות סטטיסטיות מתקדמות, כך הוא פחות אמין.

אנונימי/ת
06.06.2022, 19:42

כשחליתי בקורונה בפברואר קיבלתי את הכדורים מייד מפאת גילי וללא מחלות השיעול פסק מייד, אך תופעות הלוואי ליוו אותי עד לפני חודש במיוחד כאבי כתפיים, אינני מצטערת כלל שנטלתי.

אנונימי/ת
06.06.2022, 23:10

1. ידוע שמי שמוכן לקחת תרופה שונה ממי שבוחר לא לקחת ולשים מבטחו בגורם אחר. לזה לא ניתן לתקן למעט במחקר RCT.
2. אז למה נתנו לפני פחות מ65 - לא ידעו שזאת תהיה התוצאה... מכאן ניתן להבין שכל הניתוח הוא לא במחשבה מראש אלא ניתוחים שלאחר מעשה. וזאת עוד הטיה. מעניין מה עוד בדקו ולא דיווחו כי "לא יצא טוב".
3. עוד מוצר של פייזר שנבדק חלקית ביותר ב RCT וכל המחקר היה בקוהורט.
4. ד"ר נצר נושא בשני תפקידים חוקר, וראש אגף רפואה של הכללית - בתפקיד השני הוא לחץ על המחוזות להכניס אנשים לטיפול - ניסוי ללא הלסינקי? או שרק נדמה לי?

07.06.2022, 07:12

התרופה אינה נמצאת בבתי המרקחת וניתנת במסורה בבתי החולים ובקופות עם כל הביוקרטיה הנילוות. אין לקהל החולים אפשרות לקבלה.

אנונימי/ת
07.06.2022, 11:28

התרופה עשתה לי נזק יותר ממחלת קורונה עצמה. תופעות לוואי קשות שהגיעו לשיא אחרי מנה חמישית של התרופה, ההרגשה שאני הולכת למות! לא ממליצה לאף אחד.

אין כאן פגיעה בחופש הביטוי. חופש הביטוי אינו צ’ק פתוח לדיבה, ואי אפשר להתעטף בו תוך הסתה והתבטאות אלימה ומסוכנת. רק חבל שארגוני הבריאות לא פועלים ביתר שאת נגד אלה שהרשו לעצמם להשתלח בעובדי ציבור ולאתר את המינוי הזה לפני שהוא עובדה מוגמרת.

מי שהרשה לעצמו לפגוע בעובדי ציבור צריך לשלם על כך מחיר. זו לא סתימת פיות או רדיפה. זה לשאת באחריות. דרישות הסף למשרות ציבוריות הן בדיוק המקום בו ניתן לבוא חשבון עם אלון בר ודומיו