מחקרים

ניבוי התלקחות עתידית של דלקת מפרקים אידיופתית בגיל הילדות

במחקר אשר בדק סמנים ביולוגיים לניבוי התלקחויות בקרב חולי JIA נמצא כי מספר חודשים טרם הישנות המחלה ישנה עלייה של רמות הקולטן ל-interleukin-2 מסיס בסרום

דלקת מפרקים אידיופתית של גיל הילדות (JIA) מאופיינת עם מהלך מחלתי כרוני. כאשר המטופלים מגיעים למצב של מחלה שאינה פעילה, לא קיימים, נכון להיום, סמנים ביולוגיים המאפשרים לנבא את המשך המהלך הדלקתי בקרב החולים הללו. במחקר אשר פורסם בכתב העת 'Rheumatology (Oxford)', מטרת החוקרים הייתה לכמת סמנים ביולוגים בסרום במהלך מחלה שקטה, על מנת להעריך את השימוש בהם לצורך זיהוי חולי JIA הנמצאים בסיכון להתלקחות עתידית של המחלה.

חולי JIA שאינה מערכתית, אשר הגיעו למצב של מחלה שאינה פעילה, חולקו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה כללה 92 מטופלים עם מחלה העתידה להיות פעילה לאחר תקופה חציונית של 6 חודשים (בטווח הנע בין 3 ל-9), ו-80 מטופלים עם מחלה שאינה פעילה באופן מתמשך, למהלך התקופה הקרובה (חציון 11 חודשים, בטווח הנע בין 7 ל-16), וזאת לפי מדד ה-juvenile arthritis disease activity scoreי(JADAS). במהלך המחקר נמדדו משתנים קליניים ורמות של סמנים ביולוגיים שונים בסרום. הנתונים נמדדו באמצעות בוחן אימוני (immunoassay) בקרב שתי הקבוצות, במהלך מחלה שאינה פעילה, ונותחו לצורך היתכנותם לנבא את מהלך המחלה העתידי.

במטופלים עם מחלה העתידה להיות פעילה נמצא כי רמות הקולטן ל-interleukin-2 מסיס (sIL-2R) בסרום היו גבוהות באופן מובהק (p= 0.021), ונמצאו בעיקר במטופלים עם JIA אוליגו-ארטיקולרית מורחבת ופוליארטיקולרית שליליים ל-rheumatoid factorי(RF) (p< 0.001). רמות גבוהות יותר של sIL-2R בסרום בעת מחלה שאינה פעילה נקשרו עם מספר רב יותר של מפרקים פעילים במחלה העתידה להיות פעילה.

החוקרים מסכמים כי מטופלים ללא סימנים קליניים של מחלה פעילה התייצגו עם עלייה של רמות ה-sIL-2R בסרום מספר חודשים טרם הישנות מחלתם, כאשר פרמטרים דלקתיים שגרתיים עדיין לא היו בעלייה. זיהוי של רמות ה-sIL-2R בסרום במהלך מחלה שאינה פעילה עשוי לזרז את איתור המטופלים עם פעילות מחלתית תת-קלינית, הנמצאים בסיכון למחלה העתידה להיות פעילה.

מקור:

Ziegler L, Fuehner S, Kessel C, et al. Soluble interleukin-2 receptor serum levels facilitate prediction of relapses in subgroups of patients with juvenile idiopathic arthritis. Rheumatology (Oxford) [Internet] 2022 [cited 2022 Apr 27]

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים אידיופטית של הילדות,  סמנים ביולוגיים,  פעילות מחלה,  JIA
תגובות