חדשות

הצעת חוק: שש שנות מאסר עונש על תקיפת צוותי רפואה

בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת תואר מקרה שבו רופא אוים ברצח ולמחרת סבל מתקף לב שחייב צנתור דחוף | יו"ר ארגון רופאי המדינה: "110 מקרי תקיפה מתחילת השנה ורק תוקף אחד יושב בכלא"

זגוגיות מנופצות בעקבות התפרצות מאושפז במרכז לבריאות הנפש לב השרון. צילום ארכיון: הסתדרות האחיות

ביום א' הקרוב צפויה לעלות לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק להחמרת הענישה כלפי תוקפי צוות רפואי, זאת בעקבות סדרת אירועי האלימות ותקיפות צוותים רפואיים בשבוע האחרון בבתי החולים הדסה הר הצופים, גליל-נהריה, וולפסון ובמוסדות פסיכיאטריים. יוזם הצעת החוק, ח"כ פרופסור יוסי שיין (ישראל ביתנו), מציע עונש הרתעתי: במקרה של תקיפת צוות רפואי בעת מילוי תפקידו, העונש יעמוד על שש שנות מאסר ומינימום שישה חודשי מאסר, כך שבכל מקרה של הרשעה, התוקף יישלח לכלא.

השבוע פורסמו נתונים שונים שבידי משרד הבריאות על תופעת האלימות הפיזית כלפי צוותי רפואה: אירועים אלה מתרחשים כמעט בכל יום; מאז תחילת השנה אירעו 110 אירועי אלימות פיזית בנוסף ל-1,675 מקרים של אלימות מילולית, איומים או פגיעה ברכוש. המשמעות היא: בכל יום מתחילת השנה היו בממוצע 12.5 מקרי אלימות מילולית ו-0.8 מקרי תקיפה פיזית.

ב־2019 היו 333 מקרי אלימות פיזית ותקיפה כלפי צוותי רפואה ומאבטחים, ו-6,015 מקרים של אלימות מילולית, איומים וגרימת נזק. ב־2020 נרשמו 306 מקרי תקיפה פיזית ו-5,616 מקרי אלימות מילולית, איומים ונזק לרכוש ובשנת 2021 היו 313 מקרי תקיפה פיזית ו-6,505 מקרים של אלימות מילולית, איומים ונזק לרכוש.

אחד מכל 5.5 עובדים במערכת הבריאות ספג אלימות - 17% מתוך למעלה מעשרת אלפים עובדי בריאות לפי "סקר שחיקה" שערך משרד הבריאות בשנה החולפת.

שלשום, בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת בהשתתפות ח"כים מהוועדה לביטחון הפנים, מסר ד"ר ספי מנדלוביץ', המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, העוסק במימוש המלצות הוועדה לטיפול בנושא האלימות במערכת הבריאות: "יש אסקלציה ברמת האלימות. זה לא מה שהיה כאן לפני 14 שנה". הוא תיאר מקרה ב"שערי צדק" שבו "רופא ספג איומים ברצח, הוברח על ידי מאבטחים לביתו ושבוע לא חזר לעבודה מפחד". רופא אחר שספג איום ברצח הגיע למחרת לעבודה עם התקף לב שחייב צנתור.

עוד מסר ד"ר מנדלוביץ: "בקרוב יוכפל מספר השוטרים המוצבים בבתי החולים. כיום רק בשבעה בתי חולים מוצבים שוטרים. נציג האוצר בדיון אמר כי שנושא התקציב לכך נמצא בדיונים מתקדמים".

פרופ' יורם וייס, מנהל "הדסה", תיאר את השלכות אירוע האלימות מהשבוע שעבר: "בבוקר שלמחרת מצאתי צוותים בפוסט טראומה". הוא ביקש אפשרות להוציא צו הרחקה מיידי לבני משפחה אלימים.

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים ב"שיבא", אמר בדיון: "ציינתם 110 מקרי תקיפה מתחילת השנה ולא יכול להיות שרק תוקף אחד יושב כיום בבית הסוהר על תקיפת פסיכיאטר. החמרת הענישה לא יכולה להיות רק הצהרתית ולא מעשית בגלל התהליך הארוך. פנינו למשטרה ולמשרד המשפטים לקבלת מידע שירכז את נתוני התלונות על תקיפה וכתבי אישום ומסתבר שאין את המידע כי התלונות לא מסווגות בנפרד. אני מבקש שיהיה סימון כקטגוריה של תלונות אנשי צוות רפואי. זו מגיפה ואנחנו צריכים לרפא אותה. לא יכול להיות מצב שהפרעה לסדר ציבורי במגרש כדורגל תקבל מענה יותר טוב ומהיר מאשר פגיעה באנשי צוות רפואי", ציין ד"ר פלדמן.

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ סילמן אמרה בדיון: "לא נסכים לקבל מצב שבו רופאים עובדים תחת פחד, לא נסכים לקבל מצב שבו צוותים רפואיים ומטופלים נאלצים להתחבא מחשש שיכו אותם או שהעובדים ירגישו מאוימים ומפוחדים במקום עבודתם תוך פגיעה בעבודת המערכת. יש לפעול ביד קשה מול כל מי שבוחר לנהוג באלימות במרכזים הרפואיים וכלפי צוותי הרפואה".

נושאים קשורים:  אלימות נגד צוות רפואי,  חדשות,  ד"ר ספי מנדלוביץ',  פרופ' יורם וייס,  ד''ר זאב פלדמן,  הצעת חוק,  אלימות בבתי החולים
תגובות
אנונימי/ת
25.05.2022, 21:50

עונש לא מרתיע. דרוש עונש מינימום של 25 שנים, ללא אפשרות לניקוי זמן כלשהו ובנוסף פיצוי של כל אחד מהמותקפים בסכום של מיליון ש"ח לכל הפחות.

אנונימי/ת
26.05.2022, 12:04

אף פעם לא יהיה עונש כזה כי המדינה הופכת לתומכי טרור, ערבים עוד מעט יהו ברוב, ממשלה מטומטמת ואין אור בסוף המנהרה

אנונימי/ת
26.05.2022, 19:52

לתיקון שגיעות הקתיב של המגיבות האינטליגנטיות - ללא אפשרות לניכוי - לא ניקוי - למרות הלכלוך....וכמובן לגבי האינטליגנטית השנייה כרופא עור - ואין עור בסוף המנהרה-- תתפלאי - דווקא אלוהים כן מחכה בסוף המנהרה

אנונימי/ת
01.06.2022, 05:58

כמו בכל אירועי האלימות בישראל, גם כאן אין עונש מרתיע ולרוב אין עונש בכלל. האלימות במדינה משתוללת, בכל תחום ותחום, ועד שלא יהיה עונש מינימום מרתיע, המצב רק ילך ויורע.ח