חדשות

בישראל מלאי של 17 מיליון מנות חיסון נגד אבעבועות הקוף

אין כוונה לפתוח במבצע חיסונים נגד אבעבועות הקוף | החיסון הקיים שימש בעבר נגד אבעבועות שחורות וישראל הצטיידה בו מחשש לשימוש בנגיף בלוחמה ביולוגית

חיסונים (צילום: אילוסטרציה)

אין כוונה לפתוח במבצע חיסונים נגד אבעבועות הקוף, אלא לנסות לבלום את התפשטות הנגיף בישראל, כאשר יתגלו עוד מקרים, באמצעות תחקיר אפידמיולוגי של הנדבקים ובידוד שלהם. כך הודיע משרד הבריאות. אמש (א') גם הובהר כי המקרה השני של חשד לאבעבועות הקוף התברר מאוחר יותר אתמול כחולה באבעבועות רוח וכן נשלל חשד למקרה נוסף. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, אמרה בתדרוך לתקשורת כי אין מדובר בתחילתה של מגיפה.

לפי דיווח של עידו אפרתי ב"הארץ", במלאי בישראל יש כיום 17 מיליון מנות חיסון נגד נגיף אבעבועות הקוף, יש כוונה להצטיידות בחיסונים נוספים ליתר ביטחון וגם לרכוש חיסונים מתקדמים עם פחות תופעות לוואי. החיסון הקיים שימש בעבר נגד אבעבועות שחורות. לא ברור אם מי שחוסן בו מוגן גם היום. ישראל הצטיידה במנות החיסון מחשש לשימוש בנגיף בלוחמה ביולוגית.

ד"ר אלרעי-פרייס המליצה לכל "מי שמגיע מחו"ל עם חום ופריחה על העור ללכת ולהיבדק" ומסרה כי משרד הבריאות מקיים תקשורת בנושא הזה עם מדינות אחרות. היא הדגישה: "יש ריבוי מקרים בקרב הקהילה ההומוסקסואלית, לא בגלל שהמחלה מועברת ביחסי מין אלא בגלל שהיה מגע קרוב של כמה אנשים יחד. אנשים בסיכון גבוה, מבוגרים ואוכלוסיות מדוכאות חיסון צריכים להיות מודעים לכך במיוחד".

עד כה בעולם יש דיווחים על יותר מ-80 מקרים ב-12 מדינות ועוד 50 בגדר חשודים. בבלגיה זוהו ארבעה מקרים והרשויות הורו לבודד אותם.

נגיף אבעבועות הקוף מגיע ככל הנראה ממרכז ומערב אפריקה, שם המחלה נפוצה. הזיהום מתבטא בתסמינים קלים בלבד. החולה מתאושש מהם בתוך כמה שבועות. אולם, ידוע שבמקרים נדירים הנגיף עלול לגרום לתחלואה קשה. בשירותי הרפואה בבריטניה הוגדר הנגיף כ"לא נחשב לבעל פוטנציאל לסיכון ציבורי נרחב, משום שאיננו עובר בקלות בין בני אדם".

מה עוד ידוע על אבעבועות הקוף? בניגוד לקורונה, זו מחלה שונה בכל היבט: בתקופת הדגירה של הנגיף בדרכי ההעברה, ברמת המסוכנות ובשיעורי התמותה, כאשר בזן המתפשט עתה בעולם מגיעים ל-1%. תופעות הלוואי במצב חמור דומות למחלה עצמה.

החיסון, כאמור, הוא חי-מוחלש וגם החיסון המתקדם יותר נגד הנגיף בשם IMVAMUNEי(MVA) הוא חי-מוחלש. חיסון זה לא יכול להתרבות בגוף הנדבק בניגוד לחיסון הוותיק, ולכן יש לו משמעותית פחות תופעות לוואי.

פרופ' דנה וולף, מנהלת היחידה לוירולוגיה קלינית ב"הדסה עין כרם", התייחסה לתרופות לטיפול במחלה: Cidofovir - יעילה לטיפול בנגיף אך בעלת רעילות גבוהה יחסית, בדגש על סיכון לכליות. Brincidofovir, גירסה מתקדמת ופחות רעילה של Cidofovir, נספגת היטב דרך הפה ואין בה את הרעילות הכלייתית של הגירסה הישנה יותר. תרופה נוספת היא היא Tecovirimat, המיועדת למקרים קשים במיוחד עם מעורבות של נגעים גם ברירית הפה.

נושאים קשורים:  פרופ' דנה וולף,  אבעבועות הקוף,  חיסונים,  חדשות,  ד"ר שרון אלרעי פרייס
תגובות
אנונימי/ת
24.05.2022, 00:44

Deja vu
מתי יכנס לתוקף תו הקופיקו ?